Citat:
Ursprungligen postat av
CanisMinor
Som ofrivillig och en smart ryss hade du inte hamnat i dessa trakter.
Det förstår nog även du och jag? Du hade blivit pryglad, vilket man kan leva med och med lite tur sluppit undan att suga 312 kukar och haft några kukar i röven och gjort det bästa av situationen efter frihet.
Dö.. nej... Inte om man har mer än halva livet framför sig så länge man inte inte lever i Ryssland
Risken att dö, eller bli allvarligt skadad/sjuk i ryska fängelser/arbetsläger, över en period på 10 år, är nog ungefär likvärdig risken att dö i ett krigsförband med stridsuppgifter i Ukraina över 2-3 år. Är du knuten till en stab, logistikenhet, fältsjukvårdsenhet, eller någon annan av alla myriader ickestridande enheter en armé kräver för att vara fungerande, så är nog situationen avsevärt bättre i Ukraina än i ett ryskt fängelse eller arbetsläger.
Det enda jag vänder mig emot är din utsago att du hellre hade tagit 10 år i fängelse med allt vad därtill hör av stigmatisering för att du vägrat strida, istället för en postering i Ukraina. Hade ryska fängelser varit som svenska, hade jag kunnat förstå dig. Idag, not so much.