2022-11-26, 13:13
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Att du behöver så mycket ord, tidningsläsan och bortförkllaringar av helt uppenbara* saker för att komma fram till din befängda slutsats, det jag fetade i slutet, att järnväsnätet är ett (uteslutande) civilt mål för Ryssland!

* Järnvägstransporterna stod helt stilla c:a ett dygn efter det senaste anfallet. Den förseningen tycks ha fått tydliga konsekvenser vid fronterna. Transporter till fronten och snabba förflyttningar är ett måste i ett sådant här krig. Om man förnekar det sistnämnda är man helt utom räddning...
100%
Citat:
In so far as objects are concerned, military objectives are limited to those objects which by their nature, location, purpose or use make an effective contribution to military action and whose total or partial destruction, capture or neutralization, in the circumstances ruling at the time, offers a definite military advantage.
https://ihl-databases.icrc.org/ihl/WebART/470-750067

Citat:
DPR head says strikes hitting Ukrainian targets greatly affect situation on frontlines
It is reported that logistics, elements of tracking, communications and so on break down
https://tass.com/politics/1541967
Citera
2022-11-26, 13:14
Medlem
KillPus avatar
Inte bara döda Z-orcher vid fronten på twitter

https://twitter.com/SlavaUk30722777/status/1596275003460583425
Citera
2022-11-26, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Kan det inte också vara så att ryssarna är desperata för olika komponenter o därför dels accepterar sämre kvaliteter men blir också lurade av smarta affärsmän inom o utom landet

Hederliga och professionella kinesiska företag exporterar inte till Ryssland, så ryssarna måste handla från skitföretagen. Så det stämmer det du säger. Sen har ju den vanliga korruptionen i Ryssland och den hjälper inte. Putin är ingen Stalin så folk lurar staten. Sen var inte Stalin själv korrupt. Han levde ett relativt enkelt. Satte på sin städerska då och då, men höll inte på med mycket lyx. Jmf det med Putin så förstår man att staten blir lurad.
Citera
2022-11-26, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Att du behöver så mycket ord, tidningsläsan och bortförkllaringar av helt uppenbara* saker för att komma fram till din befängda slutsats, det jag fetade i slutet, att järnväsnätet är ett (uteslutande) civilt mål för Ryssland!

* Järnvägstransporterna stod helt stilla c:a ett dygn efter det senaste anfallet. Den förseningen tycks ha fått tydliga konsekvenser vid fronterna. Transporter till fronten och snabba förflyttningar är ett måste i ett sådant här krig. Om man förnekar det sistnämnda är man helt utom räddning...

Och som vanligt inga källor. Bara en massa tyckande. Och kommer det någon källa så den någon obskyr sådan eller en rysk, som ingen människa tror på.
Citera
2022-11-26, 13:22
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
NAFO systrar.. jag mår inte så bra

https://t.me/Slavyangrad/22359

🇩🇪The Germans are losing enthusiasm for helping 🇺🇦Ukraine, reports The Washington Post

Europe's gas supply has been significantly reduced recently. As a result, prices have soared tenfold from previous levels and gas supplies are simply running out. Unsurprisingly, many are looking at how Germany, the EU's largest economy, will cope with this ordeal. Will astronomical gas bills and a cold winter lead Germans to demand that their government reduce or stop aid to Ukraine?

According to the latest public opinion polls, many Germans have expressed at least some sympathy for the Ukrainians. However, most believe that their country is doing enough, or even too much, to help Ukraine's war efforts and its refugees.

East Germans, on the other hand, oppose any support for Ukraine by a wide margin. For example, while only 27 percent of West German respondents are against increased military aid to Ukraine, already 52 percent of East Germans express the same opinion. This is consistent with a more benign attitude towards Russia and more skepticism towards NATO among this group.
Häpp häpp! Ukrainatröttheten är verboten! Europeans do not have the right annat än till att göda juntan i Kiev.

Citat:
“If the Ukrainians are not tired, then the rest of Europe, all the more, has neither the moral nor the political right to get tired,” Kuleba stressed.
https://www.rt.com/news/567027-eu-fatigue-ukraine-conflict/
Citera
2022-11-26, 13:28
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ryssarna bombar civil infrastruktur och dödar även civila. Mest kända fallet var väl när deras sjörobot tåg fel en fabrik och ett varuhus. Då varuhuset hade ett stort metalltak. Och roboten trodde varuhuset var ett Hangarfartyg. Besättningen hade glömt och programmera om roboten. Sen har flera ryska robotar dålig CEP så de missar målet och träffar civila i stället.
Och så illustreras skillnaden mellan att oavsiktligt skada civilbefolkningen och att avsiktligt rikta artilleri mot dem.
Citat:
DONETSK, November 25. /TASS/. The Ukrainian armed forces launched five artillery strikes on populated areas of the Donetsk People's Republic (DPR) in 40 minutes on Friday evening, the DPR mission to the Joint Control and Coordination Center on issues related to Ukraine’s war crimes reported.

According to the mission, between 15:22 and 16:00 (coincides with Moscow time - TASS), Ukrainian forces shelled Donetsk three times and Gorlovka and Mayorsk once each. A total of 11 shells from NATO 155 mm artillery caliber and 11 mines of 120 mm caliber were fired at these settlements.
https://tass.com/politics/1542031
Citera
2022-11-26, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Ryssarna ljuger som hästar travar. Alla vet att det inte går att lita på ett ord därifrån.

Jag litar på allt som Ryssland säger, de har visat sig vara otroligt pålitliga i allt de sagt.
Citera
2022-11-26, 13:29
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Som ofrivillig och en smart ryss hade du inte hamnat i dessa trakter.

Det förstår nog även du och jag? Du hade blivit pryglad, vilket man kan leva med och med lite tur sluppit undan att suga 312 kukar och haft några kukar i röven och gjort det bästa av situationen efter frihet.

Dö.. nej... Inte om man har mer än halva livet framför sig så länge man inte inte lever i Ryssland

Risken att dö, eller bli allvarligt skadad/sjuk i ryska fängelser/arbetsläger, över en period på 10 år, är nog ungefär likvärdig risken att dö i ett krigsförband med stridsuppgifter i Ukraina över 2-3 år. Är du knuten till en stab, logistikenhet, fältsjukvårdsenhet, eller någon annan av alla myriader ickestridande enheter en armé kräver för att vara fungerande, så är nog situationen avsevärt bättre i Ukraina än i ett ryskt fängelse eller arbetsläger.

Det enda jag vänder mig emot är din utsago att du hellre hade tagit 10 år i fängelse med allt vad därtill hör av stigmatisering för att du vägrat strida, istället för en postering i Ukraina. Hade ryska fängelser varit som svenska, hade jag kunnat förstå dig. Idag, not so much.
Citera
2022-11-26, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Och så illustreras skillnaden mellan att oavsiktligt skada civilbefolkningen och att avsiktligt rikta artilleri mot dem.

https://tass.com/politics/1542031

Det är klart dom gör. De vet ju att deras robotar inte kan träffa rätt mål. Vissa av dem är så dåliga så de träffar fel städer. Dessutom väljer de mål där man vet att civila kommer att dö. Ryssarna är inkapabla att kriga i ett modernt krig på grund deras sätt att kriga och avsaknaden av modern teknologi.
Citera
2022-11-26, 13:38
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif0
Jag litar på allt som Ryssland säger, de har visat sig vara otroligt pålitliga i allt de sagt.
Jag kör helt tvärtom på vad en ryZz förmedlar, då stämmer det mesta spot on 😄
Citera
2022-11-26, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagSettKungenNaken
Kan du länka till hur du kommit fram till en halv miljon döda ukrainare? Inte ens Ryska propaganda källor lägger fram sådana siffror.

De högsta jag har sett från ryssland är 300 000 eliminerade, vilket är motsägelsefullt då de i sådanafall borde ockupera minst 50-75% av Ukraina.

jag skulle gissa på att ryssland har runt 100 000 eliminerade och Ukraina runt 100 000-200 000 eliminerade.

Finns en tråd där det bevisas att 400 000 ukrainska soldater dött, nu borde ytterligare 100 000 läggas till dödstalen.
Citera
2022-11-26, 13:40
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif0
Härlig ironi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in