Citat:
Ursprungligen postat av
Knut-Anne
Du har uppenbarligen inte hört tals om dieseldrivna lok och bränsledrivan lastbilar.
I värsta fall samlas de i skyddsrummen, där finns vad de behöver.
Måhända till os i väst, de är varmt välkomna.
Du är uppenbarligen en jävla skitstövel!
Fred först när ryssarna har lämnat Ukraina.
Järnvägstransporter är huvudsakligen eldrivna (70% av loken vill jag minnasoch diesellok används ofta till växling mm) och militärtransporter sker huvudsakligen med tåg. Polska gränsen - Donbass är en lång sträcka och skall dessutom alltid passera bro över Dnepr. Ja ja lyllo dig om du tror ukrainarna kan kriga på som vanligt...
Tror det finns en hel del civilförsvar osv men inte särskilt bra.
"Måhända till oss i väst" skriver du. Myndigheterna i Ukraina talar om att riktigt stora mängder måste evakueras och du säger "måhända". Det låter inte särskilt entusiastiskt. Man kan ju verkligen sammanfatta Nato-svaret i de orden. Hur har svenska regeringen förberett oss på detta? Vad jag förstår tjafsa de just nu om vems fel det är att vi inte skickat fiaskot Archer dit så det skulle kunna visa sin oduglighet.
Jag är en relativt bussig gubbe när det kommer till kritan och är vänligt stämd mot både ryssar och ukrainare. Svenska börjar jag däremot få allt svårare med, men en duger att knulla och några är jag verklig vän med. :-)
När det blir fred eller inte verkar sådana som du tycka sig bestämma.
Zelenski har idag beordrat det Ukrainska folket att genomlida kriget och myndigheterna kan inte längre ta ansvar. Får se hur det går med det...
Väst har redan nu frånsagt sig ansvaret för den ukrainska civilbefolkningen, Zelenski frånsäger sig det... frågan är vad soldaterna vid fronten säger i ett sådant läge.
Tyska soldater vid östfronten gav allt till slutet för att försvara sina anhöriga men det var faktiskt så att tyska myndigheter inte frånsade sig ansvaret för befolkningen trots att läget var katastrofalt... vi får se hur de ukrainska soldaterna reagerar på detta totala svek från Nato och USA.