2022-11-25, 19:22
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Jo men visst är det intressant. Att underklassen inte har råd att ge barnen mat hemma. Så var det på 1950-talets början också. Sverige backar in i framtiden. En spaning viktig som någon över det som komma skall. Hoppas er poliskår är stark och manlig. De kommer nämligen attackera etniskt svenska förorter när bidragens köpkraft halveras.
Jag tror att det var av just den anledningen skolmaten infördes från början här i landet.
För att även de med fattiga eller alkade föräldrar skulle få i sig näring.

Gratis skolmat finns inte i så många länder. Norges ungar föds upp på mackor med brunost fast de är svinrika.
Citera
2022-11-25, 19:31
Medlem
Crabbofixs avatar
Oroväckande att barnen får äta hur mycket dom vill, risken för fetma är stor
Citera
2022-11-25, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Södertälje är ju inte representativt för svenska familjer riktigt...

Skolans argument att soppa inte mättar så länge är också befängt. En bra tillagad soppa mättar bättre än vilken bukföda som helst som behöver tuggas! De får göra bättre soppa helt enkelt.

Hoppas dom spottar i den!
Citera
2022-11-25, 21:06
Medlem
Äter på skola och är vuxen. Skammen dämpas av den enorma mängden mat man stoppar i sig.
Citera
2022-11-25, 21:10
Medlem
fittslems avatar
Back in the day så drogs sig barnen för att äta den undermåliga skolmaten, då var det ett problem, nu övergöds ungarna med kebab istället.

Komiskt
Citera
2022-11-25, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyanit
Nej det är den inte. Menyn ser ut som den gör på skolor i övrigt. De hade kebabrulle en dag för barn tycker om kebab. Annars är det panerad fisk, potatisbullar och korv stroganoff som på alla andra skolor.

Nja. Vad jag sett har maten i skolan mer och mer anpassats efter religösa och politiska skäl. När jag gick i skolan existerade inte flera rätter välja på eller vegetariska maträtter. Det är politisk och religös indokrinering som smygits sig in.
Senast redigerad av Lagunitas1 2022-11-25 kl. 21:34.
Citera
2022-11-26, 03:16
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Läste denna artikel på Aftonbladet. De intervjuer personal ifrån en skola i Södertälje och där är det tydligt att barnen äter rejält mycket mer i skolan nu. T om fisken äts upp. Förr så gick ungarna ut och åt pizza vilket är väldigt ovanligt nu.

Är det så här dåligt i Sverige just nu? Eller är det bara invandrarnas barn som har blivit tillsagda att käka sig proppmätta i skolan ?

” Ökade priser har gjort att fler elever äter skolmaten, och mer av den.
I Södertälje kommun har man märkt av en lavinartad förändring.
På Blombackaskolan serveras aldrig soppa på fredagar, för att det inte mättar länge nog.
– Vi vill ge dem en favoriträtt på måndagen och fredagen, så att vi vet att vi börjar deras vecka på bästa sätt och skickar hem mätta och belåtna barn på fredagen.”

https://www.aftonbladet.se/family/a/XbbX3B/elever-ater-mer-skolmat-nar-priserna-okar
Vilka är det skolorna har larmat? Polisen??
Citera
2022-11-26, 03:25
Medlem
mensverkets avatar
Bättre att de äter än att slänga mat ju.. Minns mattanterna glodde på folks tallrikar när man lämnade in dom.
Hahaha en kille slängde tallriken på dom när han fick skäll för han knappt ätit. Ja, han är/var väldigt dampig.
Citera
2022-11-26, 06:34
Medlem
TestarNyttNamns avatar
När jag gick i skolan så hade de gränser på hur mycker man fick äta av vissa produkter. Kunde vara max 10 köttbullar osv, men potatis fick man äta hur mycket man ville. (född på 90-talet).

Är det inte så längre i skolan?
Citera
2022-11-26, 07:33
Medlem
Hugin86s avatar
Vad jag vet så får ju barnen bättre mat nu än när jag gick.

När en annan gick så var de vattning köttfärs, små hamburgare , överkokt potatis, lågbudget bills panpizza när en väl fick de. I dag lagas allt från grunden på dom skolorna jag känner till och jag gick på. Godare mat mer kärlek i den och fler regler för de ska finns mat för alla. För avföser äter och käkar mer 😁
Citera
2022-11-26, 07:35
Medlem
Germanofils avatar
Bra att ungarna äter mer skolmat istället för pizza, donken, etc. Den svenska skolmaten är relativt unik ur ett internationellt perspektiv och fyller en viktig funktion framför allt för barn från socialt svaga familjer.
Citera
2022-11-26, 07:48
Medlem
Det är väl jättebra att skolmaten äts.

Jag kan tänka mig att det också handlar om "kulturen" på skolan. På min egen skoltid och gy.tid så var det inne att säga "jag har inte pluggat en enda sekund" och " usch idag var det ingen god mat (heller)".
Åt själv inte speciellt mycket av skolmaten. Oftast för att den verkligen inte var i min smak men också pga en slags ätstörning som gjorde att jag inte pallade att äta offentligt. Speciellt inte när andra häcklade om att maten var äcklig (och att jag var äcklig som åt den)
..
Men. Idag är jag lärare. Vår kökschef har varit väldigt aktiv i att minska matvinnet. All personal har fått information och siffror på hur mkt mat som slängs och hur svårt det är att beräkna mat då det ofta går i "mode" att inte ens smaka maten. Att gå och köpa pizza, eller en redbull till lunch istället. Jag vet dock inte dagens aktuella siffror.

Att ungdomarna då äter det som i Sverige ändå får ses som en stor förmån är ju egentligen bara det normala. Generellt måste nog hushållen omfördela sina resurser från snabb skräpmat till billig hemlagad istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in