2022-11-25, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ukrainarna har militärutbildas av europeiska och internationella högre militärbefäl ända sedan 2014 dvs annekteringen av krig.
Gött.
Citera
2022-11-25, 16:31
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vad menar du med bättre utrustning, personlig? Eller menar du på allvar att Ukraina har fler missiler, drönare, artilleri, MLRS, stridsflyg och bombare, fartyg, stridsvagnar ... ?

De mobiliserade ryssarna behöver inte mycket träning eftersom dom redan en gång i tiden varit i den ryska armén, dom är reservister. Ryssland påstår att man har 25 miljoner av dom (mer troligt en tredjedel av det). Man tränar väl nu under tiden man väntar på tjälen och offensiven för det finns en del ny information att plocka upp om kommunikation och mer avancerade vapensystem.

Vad det gäller logistiken har Ryssland en stor fördel eftersom man har nära hem och fungerande järnvägsnät. Ukraina måste ta allt numera ända ifrån Polen.

Du får dra ner på kievs propaganda så att inte besvikelsen blir för svår senare.

Jag är inte tillgång till alla underrättelser som de stridande parterna har.
Men hittills kan vi konstatera att emedan Ryssen fokuserat sina krafter på att terrorisera civilbefolkning så har Ukraina gjort strategiskt kloka militära val.
Vilket förstås beror på att deras informationsinhämtning är helt överlägsen Rysslands.

Det pratas mycket om materiel, utbildning och förmåga att fylla på med reserver. Men vad som absolut inte skall glömmas bort är att Ukrainska generalstaben förmodligen har tillgång till mycket av Västs helt överlägsna möjligheter till dels truppövervakning, spaning, för att inte tala om it-spårning.

Vad tror du halva CIA:s mest skickliga datanördar sysslar med just nu? Det går inte att jämföra med ryssen som har tillgång till 100 kb uppkoppling och en tio år gammal laptop..
Det finns ingen som helst möjlighet för ryssen att ta sig ur detta med varken heder eller livet i behåll.

Förstår du inte att Väst kan fylla på med resurser i all oändlighet. Vi har tillgång till teknologi som är fullständigt överlägsen något som rysk produktion är ens i närheten av. Vi har tillgång till råvara som Ryssland, eller för den del Kina kommer i närheten av.
Varför?
Jo för vi har ett helt överlägset styrelseskick. När du går i strid för att försvara demokrati, individens frihet och allas rätt att kunna leva sitt liv utan att plötsligt befinna sig inför skranket anklagade för någon politiskt hittepå paragraf och sedan förpassas till arbetsläger för resten av ditt liv.

Det är ju bara kolla på ryska soldaters moral. Den existerar inte. Ju mer de kan bryta mot krigslagarna desto bättre mår det.
Den genomsnittlige ryska soldaten ger sig bara in i strid om han under vapenhot blir tvingad. Han har inga kärnvärlden han känner sig skyldig att försvara. Han är nöjd om får våldta typ vad som helst mellan 3-85 år och möjligen få med sig en tvättmaskin som krigsbyte.

Hur kan en människa på fullt allvar inbilla sig att Ryssland kommer återta sin forna glans. Ni är så jävla körda att jag faktiskt känner sorg över eran förmåga att klanta till det
Citera
2022-11-25, 16:32
Medlem
stukads avatar
Har Ryssland förlorat kriget nu? Det känns som att det är omöjligt för dom att vinna om inte deras grannar hjälper dom. Är spannmålsavtalet med Turkiet fortfarande giltigt?
Citera
2022-11-25, 16:34
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vad menar du med bättre utrustning, personlig? Eller menar du på allvar att Ukraina har fler missiler, drönare, artilleri, MLRS, stridsflyg och bombare, fartyg, stridsvagnar ... ?

De mobiliserade ryssarna behöver inte mycket träning eftersom dom redan en gång i tiden varit i den ryska armén, dom är reservister. Ryssland påstår att man har 25 miljoner av dom (mer troligt en tredjedel av det). Man tränar väl nu under tiden man väntar på tjälen och offensiven för det finns en del ny information att plocka upp om kommunikation och mer avancerade vapensystem.

Vad det gäller logistiken har Ryssland en stor fördel eftersom man har nära hem och fungerande järnvägsnät. Ukraina måste ta allt numera ända ifrån Polen.

Du får dra ner på kievs propaganda så att inte besvikelsen blir för svår senare.
Jag syftar till den personliga utrustningen. Ryska soldater personliga utrustning varierar med vad de själva kunnat köpa. UA ser ut som riktiga soldater med enhetlig utrustning. Ryssarna hade initialt betydligt mer tung utrustning samt enhetlig uniform. I takt med att denna blivit förstörd så har UA fått ny utrustning. Sidorna ser ut att vara ganska jämna i dagsläget.

Ryssarna verka ha taskig koll på vilka som faktiskt har utbildning. Eller så skiter det helt i det.

Vi får se vem som lyckas bäst med logistiken. Den är helt avgörande för framgång på fronten. I söder så har Ryssland en stor utmaning. Det är betydligt enklare i öst och norr.

Jag förväntar mig en större offensiv från Ryssland jan-feb. Hur stor skada denna orsaker och hur länge den kan fördröja Rysslands nederlag är svårt att ens gissa om.
Citera
2022-11-25, 16:34
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Hur tusan fick du in kriget i Vietnam i BRIC-resonemanget?
Jag är förmodligen korkad då jag inte har en aning om syftet med ditt inlägg.

USAs grisande i Vietnam ledde ju inte till att de blev utslängda från en massa handelssamarbeten eller försvarssamarbeten. Så det är inte så troligt att länder som Kina och Indien slänger ut ryssland heller, pga vad som händer i Ukraina, såvida inte kärnvapnen börjar hagla.
Citera
2022-11-25, 16:43
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Många transformatorstationer och sjukhus men knappast bostäder har Putin lyckats förstöra. Han har helt enkelt inte resurser.

https://www.statista.com/chart/28579/number-of-ukrainians-returning-home/

Jag såg TikTok video idag från Kiyv. var mörkt men matbutiker var öppna och det var handel som vanligt, finns ju aggregat. Som sagt, Ukrainare är inte som ryssen som lägger sig ner för att dö, bara leva vidar i lite mer mörker och kyla, inte så att man är oduglig på att värma sig.
Citera
2022-11-25, 16:46
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jag syftar till den personliga utrustningen. Ryska soldater personliga utrustning varierar med vad de själva kunnat köpa. UA ser ut som riktiga soldater med enhetlig utrustning. Ryssarna hade initialt betydligt mer tung utrustning samt enhetlig uniform. I takt med att denna blivit förstörd så har UA fått ny utrustning. Sidorna ser ut att vara ganska jämna i dagsläget.

Ryssarna verka ha taskig koll på vilka som faktiskt har utbildning. Eller så skiter det helt i det.

Vi får se vem som lyckas bäst med logistiken. Den är helt avgörande för framgång på fronten. I söder så har Ryssland en stor utmaning. Det är betydligt enklare i öst och norr.

Jag förväntar mig en större offensiv från Ryssland jan-feb. Hur stor skada denna orsaker och hur länge den kan fördröja Rysslands nederlag är svårt att ens gissa om.

Jag hörde på en person som kan det där med militärstrategi och så. Han sade att det viktigaste i krig är logistik, funkar inte den så kan du inte bruka vapen du fraktat dit och så. Rätt logiskt, men många verkar tro att antalet pansarvagnar avgör och att man har 1 miljon fler soldater, har de inte drivmedel eller mat så är ju allt odugligt.
Citera
2022-11-25, 16:50
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Jag hörde på en person som kan det där med militärstrategi och så. Han sade att det viktigaste i krig är logistik, funkar inte den så kan du inte bruka vapen du fraktat dit och så. Rätt logiskt, men många verkar tro att antalet pansarvagnar avgör och att man har 1 miljon fler soldater, har de inte drivmedel eller mat så är ju allt odugligt.

Underrättelser och logistiken. Betyder långt mycket mer än hur många stridande du kan skicka till fronten
Citera
2022-11-25, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif0
Mycket få Ryska soldater dör, däremot finns 1000 tals video med drivor av döda ukrainska nazister.
Det borde närma sig 500 000 döda ukrainska soldater, men det skiter zelensky i.

Här en ny video som jag avnjöt till morgonfikat.
https://southfront.org/in-video-18-russian-forces-destroyed-ukrainian-stronghold/

Det enda vi kan anta med mycket hög sannolikhet är att fler har dött på ryska sidan än på ukrainska.
Inget talar för att det omvända skulle råda.
Citera
2022-11-25, 16:56
Medlem
Citat:
RUSSIAN DEFENCE MINISTRY REPORT ON THE PROGRESS OF THE DENAZIFICATION OF UKRAINE

https://www.bitchute.com/video/tIx0PnvcmzP7/

Här förklarar Igor att all förstörelse på civila mål är ett resultat av ukrainas egna missiler som missar sina mål

Vilket alla normalbegåvade vet är en lögn.
Citera
2022-11-25, 16:57
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag baserar mig på många olika källor. Både svenska och utländska som jag bedömer som pålitliga.
Jag tror dig inte. Annars hade du inte trott att Ryssland håller på och förlorar.
Citera
2022-11-25, 16:59
Medlem
Citat:
Till skillnad från ukraina så upplyser Ryssland var alla ukrainska förluster uppståt (lyssna på genomgångarna), dvs de kan kontrolleras av alla. Zelensky drar lite kokain och krafsar ner lite påhittade Ryska förluster utan att förklara var de inträffat

Ryssland är trovärdiga och ukraina har 0 trovärdighet, bara se när ukraina attackerade Polen, Ryssland skrev direkt att det var en ukrainsk missil vilket zelensky sa var en konspirationsteori i veckor och att han ville undersöka platsen själv, för att plantera lite Ryska raketdelar mest troligt.

Ryssarna ljuger som hästar travar. Alla vet att det inte går att lita på ett ord därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in