Citat:
Ursprungligen postat av
Jahre30
Läste denna artikel på Aftonbladet. De intervjuer personal ifrån en skola i Södertälje och där är det tydligt att barnen äter rejält mycket mer i skolan nu. T om fisken äts upp. Förr så gick ungarna ut och åt pizza vilket är väldigt ovanligt nu.
Är det så här dåligt i Sverige just nu? Eller är det bara invandrarnas barn som har blivit tillsagda att käka sig proppmätta i skolan ?
” Ökade priser har gjort att fler elever äter skolmaten, och mer av den.
I Södertälje kommun har man märkt av en lavinartad förändring.
På Blombackaskolan serveras aldrig soppa på fredagar, för att det inte mättar länge nog.
– Vi vill ge dem en favoriträtt på måndagen och fredagen, så att vi vet att vi börjar deras vecka på bästa sätt och skickar hem mätta och belåtna barn på fredagen.”
https://www.aftonbladet.se/family/a/XbbX3B/elever-ater-mer-skolmat-nar-priserna-okar
Är ingen nyhet för mig.
Jag jobbar som kock på
förskola i huvudstaden.
Redan i början av 2000-talet
så upptäckte jag att barnen
åt MYCKET mer på måndagar,
tisdagar och fredagar.
Detta gäller än idag.
När jag ibland vill ha favoritmat
från barnen kommer aldrig
Pizza, hamburgare etc på tal.
Så,då behöver man ej gissa
vad barnen får för mat under helgen.
Barnen vill ha köttfärssås och spaghetti,panerad fisk,
lasagne,kycklinggryta med curry,
osv,
men,snabbmat näe.