2022-11-24, 16:34
Medlem
farlings avatar
Men, så mycket har väl inte matpriserna gått upp ändå?
I mitt hushåll handlar vi mat + allat annat man köper i affären (kattsand, kattmat, diskmedel, schampo o.s.v.) för ungefär en tusenlapp i veckan, och även om vissa saker blivit dyrare så har inte våran matkostnad ökat markant. Kanske någon hundralapp eller två extra i månaden i snitt? Den buffeten måste ju gemene man ändå ha?
Sedan har det ju alltid funnits utsatta barn som far illa hemma och inte får någon mat på kvällar och helger, men har svårt att tänka mig att dessa fall skjtiti höjden bara för att matpriserna gått upp lite?

Det är väl ändå bättre att det går åt 10 kg mer pasta än att lika mycket, eller mer slängs?
Citera
2022-11-24, 16:35
Avslutad
Hur är det ett "larm" att barnen äter upp i skolan? Är det inte bra? Är inte potatis och fiskpinnar bättre mat än pizza?
Citera
2022-11-24, 16:55
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Läste denna artikel på Aftonbladet. De intervjuer personal ifrån en skola i Södertälje och där är det tydligt att barnen äter rejält mycket mer i skolan nu. T om fisken äts upp. Förr så gick ungarna ut och åt pizza vilket är väldigt ovanligt nu.

Är det så här dåligt i Sverige just nu? Eller är det bara invandrarnas barn som har blivit tillsagda att käka sig proppmätta i skolan ?

” Ökade priser har gjort att fler elever äter skolmaten, och mer av den.
I Södertälje kommun har man märkt av en lavinartad förändring.
På Blombackaskolan serveras aldrig soppa på fredagar, för att det inte mättar länge nog.
– Vi vill ge dem en favoriträtt på måndagen och fredagen, så att vi vet att vi börjar deras vecka på bästa sätt och skickar hem mätta och belåtna barn på fredagen.”

https://www.aftonbladet.se/family/a/XbbX3B/elever-ater-mer-skolmat-nar-priserna-okar

Är ingen nyhet för mig.
Jag jobbar som kock på
förskola i huvudstaden.

Redan i början av 2000-talet
så upptäckte jag att barnen
åt MYCKET mer på måndagar,
tisdagar och fredagar.

Detta gäller än idag.

När jag ibland vill ha favoritmat
från barnen kommer aldrig
Pizza, hamburgare etc på tal.
Så,då behöver man ej gissa
vad barnen får för mat under helgen.

Barnen vill ha köttfärssås och spaghetti,panerad fisk,
lasagne,kycklinggryta med curry,
osv,
men,snabbmat näe.
Citera
2022-11-24, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Hur är det ett "larm" att barnen äter upp i skolan? Är det inte bra? Är inte potatis och fiskpinnar bättre mat än pizza?

I fall det betyder att de inte får äta sig mätta hemma så är det väl helt klart något man kan larma om.
Citera
2022-11-24, 17:01
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Självklart ligger Slöddertälje i topp. Snart kommer det väl fram att ungarna packar matlådor till släktingar i hemmet också.

Är det inte obehöriga gratisätare som slinker in i bespisningen,tror du?
(Går åt fler tallrikar)
Senast redigerad av buddy99 2022-11-24 kl. 17:09.
Citera
2022-11-24, 17:05
Medlem
elbels avatar
Så var matsvinnet försvunnet!

Eller så blir det ännu värre,
kommer vi se barn som fyller matlådor och mjölkflaskor och tar hem?
Citera
2022-11-24, 17:08
Medlem
mathematicss avatar
Det är bara de första dagarna på terminsstart personalen kanske inte har 100% koll på vilka alla är. Obehöriga syns tydligt.
Citera
2022-11-24, 17:17
Medlem
zombie-nations avatar
Min närmaste skola serverar tre mål om dagen. Många barn får inte mer mat. Pengarna skickas istället till släkten i hemlandet.
Citera
2022-11-24, 17:17
Avslutad
De tar garanterat med sig mat hem i matlådor för att spara pengar hemma. Smart ändå och det är bra hälsosam mat. Bättre det än att den slängs.
Citera
2022-11-24, 17:21
Medlem
mathematicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
De tar garanterat med sig mat hem i matlådor för att spara pengar hemma. Smart ändå och det är bra hälsosam mat. Bättre det än att den slängs.

Man ska inte ens ha på sig ytterkläder i en skolmatsal. Om det är en kommunal skola har man lite koll. Köket har en budget att följa, och kan inte värma hur många plåtar mat som helst, rent fysiskt.
Citera
2022-11-24, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Strålande.

Passa på och dra in på skräpmaten och öka på med strömming och lutfisken!

Halal slaktat beacon med pasta!
Citera
2022-11-24, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Är det inte obehöriga gratisätare som slinker in i bespisningen,tror du?
(Går åt fler tallrikar)
Jo.. Kan ju vara afghanpojkar och annat som går in och mättar sig..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in