2022-11-23, 22:11
Medlem
Sgt.Blands avatar
Tyskland erbjuder att flytta ett Patriot-system till Polen men Polen avböjer och föreslår att det skickas till Ukraina istället. Polen har ju dessutom Patriot sen tidigare också.

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1595524412173869065
Citera
2022-11-23, 22:11
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Jag tror så gott som hela järnvägsnätet är elektrifierat och c:a 70 % av loken ellok - resten diesel. Ånglok tror jag inte de har i normal drift längre men i så fall undantagsvis.

I och med att Ryssland från början när järnvägar byggdes valde en annan, bredare spårvidd, av praktiska och strategiska skäl så har Nato svårt att hjälpa Ukraina med nya lok. Tror sådana finns på fler håll men de vill nog inte så gärna släppa ifrån sig dem. Att bygga om lok till ny spårvidd är nog inte så enkelt och tar säkert tid dessutom. Som en del vet har man enkelt kunnat byta spårvidd på vagnar men lok har jag sällan hört talas om.

Du får nog fråga någon järnvägs-nörd om du vill ha statistik och mer formella kunskaper om ukrainska järnvägsnätet. Jag har dock åkt tåg i Ukraina ett antal gånger och jag vidarebefodrade det lilla av kunskaper jag har.

Vad gäller broar får du ta en karta och titta. Det finns ett antal mäktiga broar som nu sannolikt kommer förstöras. Sorgligt och det var sorgligt med Antonovskibron med. Den fantastiska bron över Kerch till Krim blev inte förstörd - något finns dock att glädjas åt. :-)
Just det!
Den som väntar på nåt gott väntar oftast för länge, men den ryker snart och det är så underbart att se fram emot dess demolering...
Citera
2022-11-23, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Mitt i prick:

Det är Wagner styrkorna som ställer in koordinaterna. För avancerat för simpla ryssarna.
Uppenbarligen då med vett och vilja träffat avsett mål.
Citera
2022-11-23, 22:13
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Om Ryssland våldtar Ukraina med sitt krig så får det Ukrainare att hata ryssjävlarna.

Kan du förstå det resonemanget?
Det har dom ju redan gjort i åtta års tid, och skjutit artilleri mot civila, mödrar och barn har de sprängt sönder. Nu får de tillbakakaka.
Citera
2022-11-23, 22:13
Medlem
Citat:
Det är en sak som jag undrar denne "nationalist"-fjolla i SD överhuvudtaget funderar över alls.

För 10 år sedan ansåg SD att vi skulle gå ut ur EU på grund av den överstatlighet unionen innebär. Nu vill SD att unionen skall fungera helt överstatligt och ha gemensam utrikespolitik. Det har runnit en del vatten under broarna va?

För 10 år sedan ansåg SD att Ungern var ett slags föregångsland för självständighet och nationellt oberoende inom EU. Jag tror till och med en hel del även ledande SD medlemmar tycker detta fortfarande. Hur i helvete får dessa stackars "nationalister" det att gå ihop med Ungerns neutralitetspolitik visavi konflikten Ukraina - Ryssland?

Samma splittring har nu skett på den andra politiska planhalvan. Det finns rester av gamla arbetarrörelsetänk i både V och S: Neutralitet och mot krig mellan folk och anti USA-imperialism och kolonialism. Samtidigt finns där nyliberalism, identitetspolitik och globalism.

Samma syntax error i båda fallen i "arbetarrörelsen" och bland "nationalisterna". Ukrainakriget delar grupperingar som i grund och botten vilat på lösan grund.

Det kan ju vara så att många har kommit till insikt att gemenskap kan vara en fördel och att det väger tyngre än att frigöra sig från vad man ansett vara överstatlighet. Den insikten har sannolikt att göra med en diktatur i vår närhet som väller ut sig hot, både politiska och militära och som dessutom angriper länder militärt. På bästa sändningstid sitter man på statlig rysk tv och diskuterar diverse militära angrepp på andra länder t.ex. hur gotland ska intas osv. Detta kan sannolikt även få den mest hängivne EU-motståndaren att tänka om.
Citera
2022-11-23, 22:15
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Tyskland erbjuder att flytta ett Patriot-system till Polen men Polen avböjer och föreslår att det skickas till Ukraina istället. Polen har ju dessutom Patriot sen tidigare också.

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1595524412173869065

Hehe.., listigt. Sätter nog en hundralapp på att Scholtz inte tar upp den tanken.
Citera
2022-11-23, 22:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Styrkekjamar hjärta hjärta hjärta :-)

Du skall komma ihåg att de som haft pengar eller kontakter,medelklassen, redan lämnat utsatt orter och områden.

Men du har en helt annan sak trösta dig med: Fattiga/arbetarklassen i Ukraina är i högre grad rysslandsvänliga och bor dessutom i ganska liten utsräckning i västra ukraina som nog kommer klara sig bättre.

Arbetarklassen i Ukraina är mer ryssvänlig (och kommer dessutom frysa och hungra mer än andra) och medelklassen är mer tydligt EU vänlig och kommer frysa - hungra ihjäl i mindre utsträckning.

Ville ge er Ukraina "vänner" lite tröst i denna svåra stund.

Hur tänker du man kan vara ’ryssvänlig’ när Ryssland skjuter sönder ens el- och vattenförsörjning? Raserar ens bb- med nyfödda och nyförlösta kvar därinne? Fyller massgravar med bakbundna ukrainare?
Citera
2022-11-23, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är de europeiska kvinnliga politikernas fel, att det är krig. De nya syndabockarna har utnämnts ifrån rysk propaganda-tv :

https://twitter.com/francis_scarr/status/1595454047867539457

Intressant ... när man tror botten redan är passerad när det gäller bisarra uttalanden så lyckas Ryssen alltid formulera något som är värre. Måste säga att jag ändå blir imponerad av denna förmåga att lyfta fram dåridéer som argument för att döda människor.
Citera
2022-11-23, 22:24
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Det kan ju vara så att många har kommit till insikt att gemenskap kan vara en fördel och att det väger tyngre än att frigöra sig från vad man ansett vara överstatlighet. Den insikten har sannolikt att göra med en diktatur i vår närhet som väller ut sig hot, både politiska och militära och som dessutom angriper länder militärt. På bästa sändningstid sitter man på statlig rysk tv och diskuterar diverse militära angrepp på andra länder t.ex. hur gotland ska intas osv. Detta kan sannolikt även få den mest hängivne EU-motståndaren att tänka om.

Jag gäspar. Ryssarna har ju ärtbössor och tanks från 80-talet, och hela världen har sänkt dem genom sanktioner hit och dit samt ekonomiskt. Hur fan i hela helvetet ska de ta mer än Ukraina nu och 20 år framöver?

Sitter folk på riktigt och är rädda för ryssen än? Ryssen gav väl upp eller förlorade för flera månader sen eller läser jag fel nyheter?
Citera
2022-11-23, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Det har dom ju redan gjort i åtta års tid, och skjutit artilleri mot civila, mödrar och barn har de sprängt sönder. Nu får de tillbakakaka.

Ja precis! Ukraina avlivar den ryska ohyran dagligen. Cherson är återtaget och fler orter kommer befrias.
Citera
2022-11-23, 22:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Mitt i prick:

Fast procentuellt sett är det väldigt mycket förstörelse på mycket lite människooffer så Putin går ändå väldigt varsamt fram, precis som han lovat. Även om det måste kännas obehagligt för ukrainarna.
Citera
2022-11-23, 22:27
Medlem
Sqrbankens avatar
Krim trendar på twitter. Läser lite inlägg som nämner nått om en evakuering. Kanske att nån ropat varg men om inte så helt klart intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in