Citat:
Ursprungligen postat av
Svartediket
Det siste vi har fra politiet om denne saken gjenspeiles i følgende sitater:
Det vi vet i dag, gjør at observasjoner i initialfasen kan vurderes annerledes nå enn da
man vil kunne se sammenhenger og elementer som ikke framsto som relevante eller prioriterte i starten
Lurer på hva det er de "vet i dag"? Tidspunkt for forbrytelsen? Forfalsket alibi?
Man kan kanskje tenke seg at det tidlig i etterforskningen ble lagt vekt på
tidsrommet mellom 9 og 10. Kan man ha gjort funn i ettertid som tyder på at
et annet tidsrom er mer relevant? De må nesten ha noe på TH siden de ikke
gir slipp på ham etter flere år.
De holder kortene tettere til brystet nå. Men hva vet vi? De har siktet en person til, de har også en siktet som for oss har vært ukjent inntil nylig og de har opprettholdt siktelsene mot kryptomannen og TH.
I tillegg vet vi at de har et videoprosjekt gående, de leter etter kjøper av Sprox sko og roter sikkert fortsatt rundt i dette kryptorigget og forsøker med det å få noen knyttet til dette.
I tillegg vet vi at de har vært en tur i SV4. Og dette besøket tror jeg kan henge sammen med elementer som ikke framsto som relevante og med det ikke ble vektlagt som viktige for noe der og da.
Ikke relevant eller ikke prioritert er litt spesiell formulering. For det meste burde vel ha vært relevant og prioritert i en sak som dette i initialfasen når man ikke vet hva som har skjedd Fru Hagen? Noe har altså bidratt til at de har endret synet på viktigheten av noe de tidlig observerte, men den gang ikke nødvendigvis fant relevant og det ble dermed ikke prioritert å finne ut av om jeg tolker de rett. Nå er det imidlertid både relevant og har hatt/har høy prioritet hos dem.
Jeg tror, som kjent, at hettemannen ikke ble skrevet ut. Mer at han brått ble en viktig brikke i dette. Og da må det ha vært mye som endret seg for dem i forhold til tidligere antagelser rundt både det ene og det andre, tidspunkter for, folks alibier/beretninger og eventuelt mye bilde/videomateriale man må igjennom med ett sett nye øyne.
Men for alt jeg vet, den siste siktelsen kan også ha bidratt til noe i forhold til dette de nå holder på med.