Citat:
Vart kunde man tänkas förflytta dessa ukrainska styrkor utan att lämna fältet öppet? Det blir även svårt för de kvarvarande att ta sig över floden i större antal om man inte snarare fyller på.
Om jag inte missminner mig har ryssarna dessutom främst förflyttat vissa specialförband som varit förlagda till Kherson stad. Därmed inte sagt att det kryllar av ryska soldater på den andra flodbanken, eller att stridsmoralen är i topp.
Om jag inte missminner mig har ryssarna dessutom främst förflyttat vissa specialförband som varit förlagda till Kherson stad. Därmed inte sagt att det kryllar av ryska soldater på den andra flodbanken, eller att stridsmoralen är i topp.
1 Ukraina förflyttar bara en del vissa trupper stannar.
2 Ryssarna måste också vakta floden. Dessutom är det svårare för ryssarna att försvara floden än för Ukrainarna - Terrängen talar till Ukrainarnas fördel. De är högre upp än ryssarna. Dessutom är det en "öken" på den ryska sidan. Och logistiken är bättre för Ukrainarna. Ryssarna har bara ett enspårig järnväg som Ukraina kan nå. Om ryssarna inte använder Krimvägen, som fungerar sådär efter en viss bro är skadad.
https://en-ie.topographic-map.com/map-4vgz1h/Kherson/
(Bakom Flod och träsken finns en "öken", som har få vägar) - https://en.wikipedia.org/wiki/Oleshky_Sands
3 Så i slutändan kan Ukraina flytta fler styrkor än Ryssland från Kherson-fronten till X.
Jag kan faktiskt förstå varför ryssarna bygger upp en försvarslinje vid Krim
Du har rätt att ryssarna frigör bra trupper men det måste ha kostat dem att retirera i både moral, män och material även om jag tycker ryssarna skötte det ganska bra. Det hade enkelt kunnat slutat i en katastrof för ryssarna. En fråga är om Ukrainarna blev lite lurade eller lät dem fly för slippa gatustrider i Kherson.
Den ryska befälhavaren måste troligen bevisa att reträtten var korrekt och jag gissar kommer anfalla tidigare än när hans styrkor är redo. Putin godkände reträtten men då vill han ha resultat i utbyte. Och de ylande ryska nationalisterna gör inte hans sits lättare.