2022-11-23, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Vart kunde man tänkas förflytta dessa ukrainska styrkor utan att lämna fältet öppet? Det blir även svårt för de kvarvarande att ta sig över floden i större antal om man inte snarare fyller på.

Om jag inte missminner mig har ryssarna dessutom främst förflyttat vissa specialförband som varit förlagda till Kherson stad. Därmed inte sagt att det kryllar av ryska soldater på den andra flodbanken, eller att stridsmoralen är i topp.

1 Ukraina förflyttar bara en del vissa trupper stannar.

2 Ryssarna måste också vakta floden. Dessutom är det svårare för ryssarna att försvara floden än för Ukrainarna - Terrängen talar till Ukrainarnas fördel. De är högre upp än ryssarna. Dessutom är det en "öken" på den ryska sidan. Och logistiken är bättre för Ukrainarna. Ryssarna har bara ett enspårig järnväg som Ukraina kan nå. Om ryssarna inte använder Krimvägen, som fungerar sådär efter en viss bro är skadad.

https://en-ie.topographic-map.com/map-4vgz1h/Kherson/

(Bakom Flod och träsken finns en "öken", som har få vägar) - https://en.wikipedia.org/wiki/Oleshky_Sands

3 Så i slutändan kan Ukraina flytta fler styrkor än Ryssland från Kherson-fronten till X.

Jag kan faktiskt förstå varför ryssarna bygger upp en försvarslinje vid Krim

Du har rätt att ryssarna frigör bra trupper men det måste ha kostat dem att retirera i både moral, män och material även om jag tycker ryssarna skötte det ganska bra. Det hade enkelt kunnat slutat i en katastrof för ryssarna. En fråga är om Ukrainarna blev lite lurade eller lät dem fly för slippa gatustrider i Kherson.

Den ryska befälhavaren måste troligen bevisa att reträtten var korrekt och jag gissar kommer anfalla tidigare än när hans styrkor är redo. Putin godkände reträtten men då vill han ha resultat i utbyte. Och de ylande ryska nationalisterna gör inte hans sits lättare.
Citera
2022-11-23, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Det var olyckligt att ett barn råkade illa ut, man bör istället ställa sig frågan varför Ryssland attackerade just det sjukhuset? Kanske för att Ukrainska soldater gömmer sig där?

Eller för att man försöker bryta mer Ukrainas försvarsvilja genom att ge sig på dom svaga?
Citera
2022-11-23, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Ryssland planerar att lägga nästan en tredjedel av nästa års budget på försvaret och landets krig i Ukraina

https://www.reuters.com/article/ukraine-crisis-russia-spending-analysis/analysis-surge-in-russias-defence-and-security-spending-means-cuts-for-schools-and-hospitals-in-2023 -idUSKBN2SC1AT

Dyr specialinsats. Om specialinsatsen utvecklas mot ett krig lär dock mer pengar krävas.
Citera
2022-11-23, 11:47
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Förmodligen på grund av detta, tyskarna visade sitt rätta jag när kriget började.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/avslojar-samtalet-om-putin-ska-beratta-en-hemsk-sak/

Se där ja.., bra att BoJo faktiskt tar upp det. Sedan skall det nog sägas att i sakär tyskarna fortfarande lika ointresserade och förväntas vara det i framtiden även :

De djupa rötterna till Rysslands närhet till Ryssland i tysk politik

Efter den ryska invasionen av Ukraina proklamerade Olaf Scholz en vändpunkt. Ulrich Schlie, mångårig högt uppsatt tjänsteman på UD och försvarsdepartementet, förväntar sig dock inte något verkligt avsteg från Tysklands Rysslandsvänliga politik. Det finns en huvudorsak till detta.

https://www.welt.de/politik/ausland/plus242269885/Geopolitische-Ohnmacht-Die-tiefe-Verankerung-der-Russland-Naehe-in-Deutschlands-Politik.html

Dessvärre är resten bakom en köpe-artikel. För jävligt som Scholtz & co är genommarinerade utav rysstänk. Läser annars att britterna skall även skicka tre "Sea-King" till Ukraina.
Citera
2022-11-23, 11:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Tvivlar starkt på det där att Rysska soldater våldtar barn.

During the last 24 hours we received 56 calls.

“Triplets 9 years old, girls. Raped by russian – have severe genital injuries. All this in front of her mother, she is in shock. Izum.
The mother turned, and her nine-month-old daughter was raped by candlelight.
A one-year-old boy was raped by two russian and died.
A two-year-old girl, raped by two, survived.
Raped men aged 67 and 78″, – said Denisova.

https://uacrisis.org/en/rosijski-soldaty-gvaltuyut-ditej-na-ochah-batkiv-na-harkivshhyni
Citera
2022-11-23, 11:51
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Väntar spänt tills väst slutar sponsra ukraina med vappen då ska du se hur hela nazistregimen kollapsar och Ryssland tar tillbaka det som en gång var deras.

Då kommer du att få vänta..länge...
Citera
2022-11-23, 11:52
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Russian army constructing fortifications along Kakhovka-Melitopol highway, - General Staff of Armed Forces of Ukraine says in the morning report

https://liveuamap.com/en/2022/23-november-russian-army-constructing-fortifications-along

Lite intressant att man har övergått till en rent Romersk taktik med försvarsposter längs transportlederna. Man gick från den taktik USA framgångsrikt använt under de sista trettio åren mot Kiev till andra världskrigets taktik när man tog t.ex. Mariupol till första världskrigets genom att gräva ned sig och utföra anfall efter anfall utan att vinna mark i Donbas.

Så man har hoppat över 1700-1800 talet med att ställa upp soldater på rad och skjuta mot fienden och medeltidens slottsförsvar till romartiden.

Nu ser jag inte hur det här skulle hjälpa. Ukraina kan fortfarande beskjuta vägen med artilleri och stoppa transporterna. När marken har hårdnat kommer Ukraina inte ens behöva vägen. Men fortsättning följer.
Citera
2022-11-23, 11:53
Medlem
Citat:
Det stämmer inte, du borde få en varning för att du ljuger öppet.

Ryssland attackerar inte civila mål med mål att döda civila, det finns ingen vits med det och samtidigt så är det onödiga pengar som går till spillo.

Ukrainba därmed med nazistsvinet zelensky anklagar ryssland för att bomba polen för att polackerna ska trigga artikel fem och ett världskrig eskalerar.

Väntar spänt tills väst slutar sponsra ukraina med vappen då ska du se hur hela nazistregimen kollapsar och Ryssland tar tillbaka det som en gång var deras.

Om man istället för att gissa faktiskt läser och lyssnar på folk som har studerat och forskat på ryssland och deras doktriner, militära tänk osv, så framgår det rätt tydligt att för ryssarna finns det inget som heter militära och civila mål, det minns bara mål.

Det är också uppenbart för alla som har lagt mer än 5 minuter på att följa kriget att det är så de agerar i praktiken.
Man skjuter tex inte robotar och raketer på måfå in en miljonstad om inte syftet är just att döda civila, i syfte att bryta stridsvilja hos befolkningen.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2022-11-23 kl. 12:06.
Citera
2022-11-23, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
I vilket hål bor du ditt svin?
Dina uppgifter är väl tagna ur röven?

Mina uppgifter är tagna från Cornocopia som väl är en svensk känd Nato-vänlig bloggare?

Är det de uppgifterna som gör mig till "svin"?

Den person som jag omtalar har blivit omskriven i svensk press när han skulle bli frivillig och har sedan när jag tittat varit aktiv med uppdateringar på facebook och sin swishinsamling.

Mina uppgifter är tagna från Cornocopia och namnet på den svenske frvillige kan du få i meddelande om du vill.
Citera
2022-11-23, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Intressant det där i länken uppgiften att det finns svenska frivilliga i frivilligbataljonen (i detta fall kallad stridssjukvårdare) som ordnar privat swishinsamling och blir en slags swishsoldater.

Jag citerar bloggaren i din länk och noterar även bilden där "stridssjukvårdare" avbildas helt utan sjukvårdssymboler/Röda Korset

"10:25 Svenske Okänd Soldat som tjänstgör som en av frivilligkåren Hospitallers stridsjukvårdare och utbildare konstaterar att Swedbank sedan tidigare stoppat hans Swish, så att han inte kan ta emot donationer till Ukraina, men släpper igenom massiv penningtvätt om det sker via företag (t ex frisörsalonger, massageinstitutet, pizzerior och annat som kan ta kontanter och redovisa som att man tagit betalt av kunder).

På hans konto så står det kontonummer att betala in till direkt utan Swish, även om det är bökigare. Skicka slantar."

Så svenska frivilliga i Ukraina ordnar privata swishinsamlingar och blir ett slags swishsoldater/swishmördare? Är det många sådana "insamlingar" på gång?

Jag vet en svensk (vad det verkade yrkeskriminell) som ordnar denna typ av insamling till sig själv och han är enligt vad han själv beskrivit en slags beväpnad sjukvårdare men i vilka trupper vet jag inte. Har trott att frivilligbataljonen inte vill ha folk med sådan bakgrund och han valt annan milis.

Han jag pratar om har även eftersökt svenska nya kollegor som "sjukvårdare" men bara efterfråga automatvapenvana som kompetens.

"Jag vet en svensk (vad det verkade yrkeskriminell)"

skriver du...intressant 0ch trovärdig källa. Det räcker för dig att referera till vad du har i ditt huvud.

"Så svenska frivilliga i Ukraina ordnar privata swishinsamlingar och blir ett slags swishsoldater/swishmördare? Är det många sådana "insamlingar" på gång?"
Bra att du läste texten. Men att stridssjukvårdare i Ukraina behöver vapen nära till hands är väl självklart. Ryzzarna skjuter och bombar på allt utan att respektera de krigslagar man själv skrivit under och som Ukrainarna följer.
Du missade tydligen den viktigaste poängen med uppdateringen.
Ryzzland har nu "utvecklat" sitt missilregn mot infrastruktur med hjälp av Iranska raketer och nu ägnar sig åt prickskytte mot Ukrainska sjukhus, i det här fallet en förlossningsklinik, där bland annat en nyss född baby mördades. Bild på resultatet finns i texten.
Citera
2022-11-23, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Om man istället för att gissa faktiskt läser och lyssnar på folk som har studerat och forskat på ryssland och deras doktriner, militära tänk osv, så framgår det rätt tydligt att för ryssarna finns det inget som heter militära och civila mål, det minns bar mål.

Det är också uppenbart för alla som har lagt mer än 5 minuter på att följa kriget att det är så de agerar i praktiken.
Man skjuter tex inte robotar och raketer på måfå in en miljonstad om inte syftet är just att döda civila, i syfte att bryta stridsvilja hos befolkningen.

Ja följer man kriget 5 minuter så får man höra att ryssland sänt robotar för att döda civila bönder i Polen. Varför skall man betvivla det?

osv, osv, osv,,

Sedan finns det folk som reagerar naturligt när man verkligen upptäcker att någon har svärtat ned någon annan med lögner. Man skall i alla fall inte tro att allt denne säger i fortsättningen är sant.

Mycket av det som sägs av olika parter i krig är inte sant. Bra saker och framgångar är oftast sanna men motgångar och problem ljugs ofta bort.

Sedan är det faktiskt så att när någon part vinner ett krig så glöms oftast dess egna missdåd bort. Vem tänker i dag på USA´s massmördande av civila tyskar eller japaner. USA begick faktiskt fruktansvärda brott mot civila under andra världskriget - vem minns det i dag i Sverige? Gör du?
Citera
2022-11-23, 12:05
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
During the last 24 hours we received 56 calls.

“Triplets 9 years old, girls. Raped by russian – have severe genital injuries. All this in front of her mother, she is in shock. Izum.
The mother turned, and her nine-month-old daughter was raped by candlelight.
A one-year-old boy was raped by two russian and died.
A two-year-old girl, raped by two, survived.
Raped men aged 67 and 78″, – said Denisova.

https://uacrisis.org/en/rosijski-soldaty-gvaltuyut-ditej-na-ochah-batkiv-na-harkivshhyni

Vad säger dig att källan du länkade är trovärdig och inte en källa som enbart är ute efter att proppagera till ukrainas fördel.

Jag tycker inte att någon av påståenden som finns på källan låter rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in