2022-11-22, 21:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Senaste veckorna har, enligt mig, visat att hon självklart är skyldig. Men till hur många av de tre häktningsskälen? Det är frågan. Vetefan om vi någonsin kommer veta.

Man hittade kroppen genom de misstänktas rörelsemönster. Minns inte ordalydelsen, men det ger mig hopp.

Det är ett jätteviktigt indicium.
Citera
2022-11-22, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Senaste veckorna har, enligt mig, visat att hon självklart är skyldig. Men till hur många av de tre häktningsskälen? Det är frågan. Vetefan om vi någonsin kommer veta.

Mordoffret och JJ hade en infekterad och pågående konflikt.

Fysiskt slagsmål mellan mordoffret och JJ förkom på nattklubben innan de gick hem till JJ.

JJ har försökt mörda tidigare.

JJ är manipulativ, agressiv, empatilös, inställsam och narcissistisk.

Mordoffret befann sig i JJs lägenhet vid tidpunkten för mordet.

Flera grannar blir oroliga, de hör dunsar som låter som att en människokropp faller mot golvet.

Grannarna hör också sparkar i väggen. De blir oroliga.

Den misstänkta mördaren ses i trapphuset och uppträder märkligt, nervöst etc..

Den misstänkta mördaren har mordoffrets mobil i fickan och åker som en distraktionsmanöver till McDonalds mitt i natten.

Den misstänkta mördaren JJ hämtar något från mordoffrets cykelkorg.

Den misstänkta mördaren JJ åker iväg med sin bil mitt i natten/tidigt på morgonen och dumpar kroppen, det finns starka bindande bevis, mobiluppkopplingar och kameror etc.

Frågan är hur delaktig MH var?
Citera
2022-11-22, 21:03
Medlem
MrFiremans avatar
Att "behöva" göra resan till McD var inget annat än att i panik göra en avledningsmanöver i mina ögon.

Vem av dem skulle plötsligt vara hungrig ?
Tove fanns det tyvärr ingen anledning att köpa mat till.

OM nu MH hade mått dåligt och spytt så tror jag inte det första hon vill ha är mat från McD.

JJ hade nog med annat att tänka på i förlängningen och ville nog bara få bort grannen som var den enda som JJ helt säkert visste var vaken i huset, förutom MH som var kvar i lägenheten tillsammans med mordoffret.

Kanske hade JJ kontakt med MH via sms eller annan mobiltrafik när offret var undangömt i lägenheten eller i källaren och JJ kunde sedan i lugn o ro återvända till huset med grannen som i hennes ögon förhoppnings var trött och ville hem o sova.

När lugnet återigen lagt sig i huset kunde de sedan transportera bort kroppen under tidig morgon.
Citera
2022-11-22, 21:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
De kanske är nojjiga att polisen får reda på allt fort och hinner komma redan på natten och att de måste ha pratat ordentligt innan de är hemma så de inte blir överraskade mitt i? Enda jag kan komma på.

Ja, så kan det vara.
Jj verkar ju sedan åka ut till Nya för att rida. Kanske inte bara ville kolla hur kroppen låg, utan slippa vara i lgh och vänta på nästa påringning.
Citera
2022-11-22, 21:06
Medlem
Efter att polisanmälan görs om Toves försvinnande på söndag förmiddag, är polisen redan i JJs lägenhet samma eftermiddag och spenderade mycket tid därinne ända in på natten, så man har ju definitivt vetat direkt något allvarligt har hänt och att JJs uppgifter (de förhörde henne flertalet gånger under söndagen) inte verkar trovärdiga. Det måste varit något alarmerande meddelande pojkvännen har fått, där man får misstankar direkt om att ett brott möjligtvis har inträffat. Dessutom måste detta meddelande vara negativt för JJ, eftersom de direkt tar henne till förhör och genomsöker hela hennes lägenhet i ett halvt dygn. Hade meddelande inte på något sätt pekat mot JJ/MH hade man kanske utrett om det är någon annan som har fått tag på henne på väg hem? Men de verkar väldigt säkra direkt.

Dessutom undrar jag verkligen varför de väntar ett helt dygn, först fram till måndag morgon, innan man gör ett första förhör med MH? De måste ha vetat båda var i lägenheten väl? Vad tror ni det beror på, att man inte förhör den andra personen som sist såg Tove i livet, samma dag utan väntar till nästa dag?
Senast redigerad av Allasmeknamn 2022-11-22 kl. 21:12.
Citera
2022-11-22, 21:09
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Man hittade kroppen genom de misstänktas rörelsemönster. Minns inte ordalydelsen, men det ger mig hopp.

Det är ett jätteviktigt indicium.

Japp, jag postade den artikeln för ngn/några h sedan.
Citera
2022-11-22, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morrmorromorrfarr
"Klart under genomsnittet" är en term som används vid begåvningsbedömningar och betyder IK mellan 70 och 80. Alltså svagbegåvning, inte IF.

Abushi har (såvitt framkommit i den tråden) en måttlig IF vilket betyder IK mellan 45 och 60. "Betydligt under genomsnittet" är termen som säger IK under 70 och alltså IF.

Jag tycker det är viktigt att förstå lite om skillnaderna.

M är en person som inte blivit ordentligt undersökt i tid och det kan ha att göra med hennes verbala förmågor. Hon är inte ensam.

Mellan IK 70 och 85 för att vara exakt, -2sd till -1 sd.
Men viktig poäng! Lätt att folk tror att svag begåvning är detsamma som IF.
Citera
2022-11-22, 21:13
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alba65
Hur förklarar man då att JJ´s bil åkte ut från Vetlanda och återkom på morognen varför Åkte TT mobiltelefon med JJ till McDonalds fram och tillbaka?

Att JJ:s bil (pappa står som ägare) varit utanför Vetlanda är hypoteser som lagts fram i tråden, polisen har inte gått ut med färdväg för bilen ej heller exakt tid bilen passerat övervakningskamera. Hur kan polis vara bombsäkra på att JJ:s mobil varit på donken? Mig veterligen (enligt källor i tråden) så har mobilmaster en ganska stor räckvidd. Mer om det vet Avel.
Citera
2022-11-22, 21:15
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76

Fysiskt slagsmål mellan mordoffret och JJ förkom på nattklubben innan de gick hem till JJ.

Flera grannar blir oroliga, de hör dunsar som låter som att en människokropp faller mot golvet.

Den misstänkta mördaren har mordoffrets mobil i fickan och åker som en distraktionsmanöver till McDonalds mitt i natten.

Den misstänkta mördaren JJ åker iväg med sin bil mitt i natten/tidigt på morgonen och dumpar kroppen, det finns starka bindande bevis, mobiluppkopplingar och kameror etc.

Inget av det du säger bevisar att JJ är mördaren. Hennes svar: "hon levde när jag åkte till mcd, död när jag kom hem. Att jag sade att TT gick var för att skydda MH".

Vi får ställa vårt hopp till obduktionen och dna.
Citera
2022-11-22, 21:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Bra sammanfattning.
Bara det att Johanna hade Toves telefon med sig på resan till MacDonalds och tillbaka är väldigt misstänkt.

Ja, om det stämmer att man ser hur de två; JJs och Toves mobil rör sig mot McD och hem igen, då är det ett indicium på att något inte stämmer med Tove. Det tynger definitivt ner indiciumet att dunsarna kan ha att göra med att något hände Tove innan i lgh.

Och som sagt. Alla de andra konstigheterna. Ingen öppnar. Men är hemma.

Konstig förklaring också att mamma ska köra till Donken för kompisen spytt. Osv
Citera
2022-11-22, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76

Försökt mörda tidigare ??
Citera
2022-11-22, 21:19
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsnosse
Ja verkligen!
Men jag litar på polisen i detta fallet, och tror de har gott om bevis osv

Säkert.
Citera