2022-11-22, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Vet inte om hela texten varit ute från början, men det verkar även vara spioneri mot annat land utfört i Sverige.

” En av dem är misstänkt för grov olovlig underrättelseverksamhet mot Sverige och mot främmande makt. Den andre misstänks för medhjälp”

Med det ryska namnet kan man tänka sig för ryssarna och mot tex Sverige och Ukraina. Tex vad, när och hur ska utrustning skickas till Ukraina.

Jag tror mer komponenter som exporterats till Ryssland i så fall. Det räcker för att du ska anklagas för spionage särskilt om du har ryskt namn eller koppling dit.
Citera
2022-11-22, 13:53
Medlem
brottenharminskats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Förekom också helikopterflygning på centrala Lidingö när jag var där. Grå, omärkt, som gjorde några varv på rejält låg höjd. Kollade FlightRadar 24 och snurran gick utan transponder.

Att man låter de misstänkta hållas i flera år är väl för att plantera falska uppgifter och se hur de sprider sig. Ger en bra bild av nätverket.

Black hawk med NI insatsstykan firades ner vid målet BÅDE poliselit & försvar = PRIO 1
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag tror mer komponenter som exporterats till Ryssland i så fall. Det räcker för att du ska anklagas för spionage särskilt om du har ryskt namn eller koppling dit.
Nej, det är inte troligt att de anklagas pga ryskt namn.

Vi är i Sverige och inte i Ryssland där sån logik används.
Citera
Bannlyst
Ovanligt att dom sätter i helikopter 16 ... Försvarets prylar bruka inte användas i polisära operationer.
Citera
2022-11-22, 13:58
Medlem
Lawlines avatar
Kriget går dåligt i Ukraina och rySSarna är ur balans. De tar större risker med att inhämta information. Troligen har detta börjat på nystas upp vid drönarflygningar över kärnkraftverken. Att sonen är inblandad kan vi utgå ifrån sen om det går att bevisa är en annan sak. En tredje person är också omhändertagen vilket jag tolkar som att det är sonen.
Citera
2022-11-22, 14:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Kriget går dåligt i Ukraina och rySSarna är ur balans. De tar större risker med att inhämta information. Troligen har detta börjat på nystas upp vid drönarflygningar över kärnkraftverken. Att sonen är inblandad kan vi utgå ifrån sen om det går att bevisa är en annan sak. En tredje person är också omhändertagen vilket jag tolkar som att det är sonen.

Sonen kör Audi A6 sedan. Varför slår stereotyper alltid in lol
Citera
2022-11-22, 14:13
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brottenharminskat
Black hawk med NI insatsstykan firades ner vid målet BÅDE poliselit & försvar = PRIO 1
Ja det lät som någon eller några helikoptrar gjorde någon manöver där på låg höjd och en stund efteråt såg jag en hovra. Som sagt, grå utan beteckningar (vad jag såg) eller transponder.
Citera
2022-11-22, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Frågan var egentligen bara ifall tomten var obebyggd eller om det fanns ett gammalt hus där som revs. Men det är klart att de lagt ner en del pengar på ett trevligt ställe. Frågan blir väl om det var ärliga pengar? Det får vi nog inte veta…

Det var inget hus där innan.

Vore intressant att se om någon av sonens kompisar kan teckna en bild av familjen. Min DM är öppen för det i så fall. Skriver blogg-inlägg om fallet. Anonymt naturligtvis.
Citera
2022-11-22, 14:17
Medlem
Citat:
Man får inte glömma det är misstankar.. verkar mest som att dom "gissar att det är si och så".
och själv gissar jag att detta fall kommer dö ut om några veckor. Ungefär som alla dessa drönarflygningar som varit "ryskt spionage".

Jaså, det tror du?

Tror nog det krävs mer än lite gissningar och vaga misstankar för att Säpo ska ta hjälp av både polisen och försvaret och smälla till såhär.
Citera
2022-11-22, 14:17
Medlem
Det kanske har nämnts, men vet någon varför man inte bara gick och knackade på dörren? Om de nu bott och levt till ytan vanliga liv på Lidingö i åratal så är det väl bara att åka dit och ringa på? Eller trodde man att de hade en vapenarsenal? Jag trodde verkliga spioner bara var vanliga kontorsnissar, inte James Bond.

Verklighetens spioneri bygger väl på att man inte blir upptäckt, inte att man med våld kan slå sig fri och fly från militärpoliser?
Citera
2022-11-22, 14:19
Medlem
Citat:
Som sagt när dom är dömda och sitter på livstidsdom för spionage kan jag tro på det.. men just nu verkar misstankarna flyga hej vilt mot alla som är ryska. Sen veckor senare är det knäpptyst i media.

Gud vad du tjatar om att det inte är ryssar/om det nu skulle vara ryssar är de oskyldiga. Självklart är de ryssar och självklart har säpo mfl gott om bevis mot dem. Att ryssarna avslöjas i sån mängd nu beror ju på att Ryssland gått från handelspartner till krigsgalningar och hot på bara 9 månader. Trodde du att Ryssland skulle kunna bete sig hur som helst utan konsekvenser? Eller kör du med ert mantra ”vi är en kärnvapenmakt och kan därför göra som vi vill”.
Citera
2022-11-22, 14:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av brottenharminskat
Haha såpass för att gripa ett par 60-åringar. Nåja, säpo har ju alltid varit några tomtar så kanske bäst att ta det säkra före det osäkra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in