2022-11-22, 11:44
Medlem
Chockhöjning av hyror väntar efter nyår.

https://worldinproperty.se/article/chockhjning-av-hyror-vntar-efter-aarsskiftet--30353

Jag tror att man kommer att få se allt fler brunpapperstäckta skyltfönster om man får igenom 10 % höjda hyror.

Det påverkar ju även köpkraften för invånarna.
Citera
2022-11-22, 11:44
Moderator
Strix m/94s avatar
Ur artikeln enligt länken:
Citat:
Med den högsta inflationen på flera decennier och mitt i pågående energikris kan den ovissheten vara mycket kostsam. I synnerhet för de myndigheter och universitet som har en kraftig hyreshöjning att vänta från och med 1 januari 2023. Men det finns en lösning för att komma till bukt med problemet med outnyttjade kvadratmeter.

Polisens hyror väntas öka med 250 Mkr, medan Kungliga Tekniska Högskolan, Uppsala universitet och Göteborgs universitet beräknas öka med cirka 70 – 80 Mkr. Anledningen till chockhöjningarna är att vissa hyreskontrakt räknas upp med samma siffra som inflationstakten låg på i oktober året innan. Detta år ser den ut att hamna på ungefär 10 – 11 procent, vilket innebär att många företag, myndigheter och andra verksamheter har en hyreschock att vänta efter årsskiftet.

Strix/Mod
Senast redigerad av Strix m/94 2022-11-22 kl. 13:22.
Citera
2022-11-22, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uea

https://worldinproperty.se/article/chockhjning-av-hyror-vntar-efter-aarsskiftet--30353

Jag tror att man kommer att få se allt fler brunpapperstäckta skyltfönster om man får igenom 10 % höjda hyror.

Ja det är ju en naturlig följd av att räntorna höjs. Företag kommer att gå i konkurs, helt klart.
Citera
2022-11-22, 11:47
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:

Täby centrum stoltserar redan med tomma ”work spaces” och en inomhus minigolfbana.

Det blir blodigt.
Citera
2022-11-22, 12:07
Medlem
6stringlevins avatar
Kan inte stämma. Enligt flashback har inflationen peakat.

Höjer man lokalhyrorna måste alla varor höjas igen och då skulle ju inte inflationen peakat förstår ni väl?
Citera
2022-11-22, 12:30
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Kan inte stämma. Enligt flashback har inflationen peakat.

Höjer man lokalhyrorna måste alla varor höjas igen och då skulle ju inte inflationen peakat förstår ni väl?

Finns ju tom idioter som skryter om att de inte fått mer än 2% löneökning, iom att inflationen är tillfällig.. så de är bara ansvarsfulla. lol
Citera
2022-11-22, 12:43
Medlem
6stringlevins avatar
Men skall jag svara lite mer utförligt så kommer vi absolut få se tomma lokaler i våra städer. Många dåliga dyra restauranger kommer helt klart att försvinna.
Hur det blir med billiga turkpizzor vet jag inte. De har mindre fasta kostnader och oftast familjemedlemmar som jobbar. Turklivs har tex extremt låg lönsamhet.

Folk håller i pengarna. Fastigheter går ner i värde. Det har varit lätt att låna pengar till gallerior. Redan för 10 år sedan hade Malmö 10 gallerior tror jag.

Det finns inget utrymme för höjda lokalhyror. H&M har varslat, net-on-net har varslat. Nu måste fastighetsbolagen höja i alla fall pga el,värme och räntor ökat mer än på många år. Allt annat än en ond spiral skulle vara en överraskning.
Citera
2022-11-22, 13:01
Medlem
MyJustices avatar
2 kopper kaffe och 2 tiramisu
Kostad 300 sek häromdagen på ett medioker cafe utanför centrum i en mellansvensk stad (Gävle).
jo det blir brunpapper snart tror jag
Citera
2022-11-22, 13:36
Medlem
Var på jobb i Norrlands inland. Där har det redan börjat. Bor i centrala Stockholm men det har börjat märkas av här med.
Citera
2022-11-22, 14:17
Medlem
Citat:

Fastighetsägarna får lära sig den hårda vägen att låg hyra är bättre än ingen hyra alls.
Citera
2022-11-22, 15:00
Medlem
Det är inte direkt som att folk som hyr har några alternativ dock. De allra flesta kommer klara sig och de få som säger upp sina kontrakt blir övertagna på dagen till ytterligare högre hyra.
Citera
2022-11-22, 15:08
Medlem
Rätt rimligt att det blir fler konkurser i kristider MEN "butiksdöden" har ju pågått i åratal. Här i Sundsvall har vi ett stort köpcenter ca en mil från stan och där har butikslokaler gapat tomma med jämna mellanrum, som sagt, i åratal. Butiker kommer och går och idag så har väl näthandeln tagit över stora delar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in