2022-11-21, 19:42
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Lite så, ingen är så perfekt. Om uppväxten nu var så perfekt, varför flytta runt i skåne flera gånger och sen bosätta sig långt därifrån? Varför skiljer sig föräldrarna om allt var så perfekt?
Det värsta är om hon är skyldig men lyckas prata sig ur det hela. hoppas verkligen det finns tillräckliga bevis.

Jag hoppas och tror att det finns personer bland utredarna som har kunskap och erfarenhet av sådana personer. Detta kallades ju för en liten psykiatrisk utredning, jag har inte riktigt koll på när och om det görs en större sådan. Kanske skulle mer komma fram då?

Situationen drar tankarna till Helge Fossmo och Sara Svensson i Knutby (även om det är en väldigt annorlunda händelse). Sara började med att ljuga och skydda psykopaten Helge, men utredarna fattade att det var något fel och psykiatrikern förstod genast dynamiken, vilket fick Sara att öppna sig och sanningen att komma fram, trots att Helge fortsatte att neka (och fortsatt gjort så från fängelset).
Citera
2022-11-21, 19:42
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Reagerade också på att de var lite olika sammansatta men P7 lär ju bygga på nån form av mall även om en viss del av den ”aktiveras” med tanke på MH’s historik. Vilken var, hur ska man utttrycka det, omfattande? Hon har nog inte haft det så lätt alltid.

Jo jag menar så här.

MH: Jag sov och såg inget våld.

Polisen: Varför fipplar du med mobilen mellan 02:00 och 02:45?

MH/Psykiatern: Hon har dokumenterade tvångstankar öppna och stänga olika appar i mobilen.

Avel: Sov hon eller visar det sig i mobiltömning att hon fipplade en hel del med mobilen istället för att ”sova”?

Men om Hon istället för sova, mördade en vän, städade upp och kräktes och städade igen, visar väl inte telefonen aktivitet?
Så just det, känns orelevant.

Tillägg: nej inte orelevant. Men osäkert att göra tolkningar på.
Senast redigerad av Bollkalle19 2022-11-21 kl. 19:43. Anledning: Tillägg
Citera
2022-11-21, 19:44
Medlem
P7-undersökning MH
Begåvningshandikapp och psykologiska besvär:

- Begåvningsprofil ”klart under genomsnittet”. (BUP)
- Svårigheter inom autismområdet
- Inlärningssvårigheter

Det var som många härinne befarade. MH är "klart under genomsnittet" begåvningsmässigt.
Citera
2022-11-21, 19:44
Medlem
Så JJ påstår att hon åkte för att sova hos sin mamma. Kan det vara så att mamman var borta den natten? Kanske har hon nattjobb eller så dejtar hon någon, så JJ vet att helgnätter så är ingen i mammans lägenhet. Vore den enda lämpliga förklaringen till hur hon annars kan hävda att hon sovit där, såvida hon inte övertalat mamman att ge falskt alibi (tvek..)

Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Men T telefon kopplar väl inte upp mot JJ wifi ?
Hon skulle haft hennes lösenord då isf ?
Kan det bli om någon har olåst wifi ?

Eller polisen tar bara en trolig tid 02.00 sen kanske mobilen kopplar upp mot en annan mast 02.45 och de kan se på donken kameran att TT inte är med, bara telefonen som markerar ?
Moderna telefoner "kopplar upp sig" mot alla omkringliggande wifi, men inte på sättet som det låter. Kopplingen sker bara ytligt, med syfte att telefonen skall kunna lokalisera sig. Användare Avel skrev ett schysst inlägg om detta var han beskrev det mycket bättre. Avel verkar riktigt sakkunnig.
Citera
2022-11-21, 19:46
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Håller med synd om MH.
Men JJ som har haft så bra uppväxt och lätt för sig i skolan hur kunde hon bli det hon blev? Då är det ju synd om henne också för tror inte hon valt det själv

😢😢😢

Jag tror att JJ haft lätt för sig pga av sin intelligens, men att hon också upprätthåller en fasad för att dölja den inre fientlighet och bär på och som ger sitt uttryck i empatilöshet, dominerande beteende, skitsnack osv. För henne är det kanske inte yttervärlden som bidragit till hennes problem (även om det vore intressant att veta mer om vad som finns bakom den perfekta fasaden där också).
Citera
2022-11-21, 19:49
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
P7-undersökning MH
Begåvningshandikapp och psykologiska besvär:

- Begåvningsprofil ”klart under genomsnittet”. (BUP)
- Svårigheter inom autismområdet
- Inlärningssvårigheter

Det var som många härinne befarade. MH är "klart under genomsnittet" begåvningsmässigt.

Med andra ord lättmanipulerad eller okontrollerad?
Citera
2022-11-21, 19:51
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Jag tror att JJ haft lätt för sig pga av sin intelligens, men att hon också upprätthåller en fasad för att dölja den inre fientlighet och bär på och som ger sitt uttryck i empatilöshet, dominerande beteende, skitsnack osv. För henne är det kanske inte yttervärlden som bidragit till hennes problem (även om det vore intressant att veta mer om vad som finns bakom den perfekta fasaden där också).

Minns ett inlägg från början i tråden där hennes far beskrevs som …..kommer inte ihåg men det var något negativt.
Citera
2022-11-21, 19:52
Medlem
Citat:
Min mening med det hela var nog menat att om han är hårt troende så hade han hellre låst in henne än att hon går till kyrkan. Både religion och kvinnosyn är fruktansvärd i Israel.
Lite det spåret jag var inne på.
Nu vet vi ju dock inte om han är troende, men dom brukar hålla rätt hårt i det där.

Precis. Vi vet inte hur hårt han håller i det där. Lösare eller hårdare än i travtömmarna kanske vi aldrig får veta.
Citera
2022-11-21, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ybsiv
Nja, så är det inte riktigt. Om en brottsanmälan är upprättad kan polisen inte avskriva den.

Om du anmäler att Kalle har stulit din bil, så kan du inte sen ringa polisen och be dem ta bort anmälan. Eller, det kan du ju göra men de kommer inte att radera din anmälan för det.

Om det inte längre finns brottsmisstanke om människorov så avskrivs den. I fall där den den häktade står anklagad initialt för människorov och det senare visar dig handla om enbart mord, så avskrivs den misstanken om människorov I detta fall står människorov kvar, även efter kroppen hittats.
Citera
2022-11-21, 19:55
Medlem
ellaaas avatar
Jag måste säga att jag ändrat min syn på MH och hennes medverkan efter att ha läst protokollet. Jag förstod att hon var undergiven, men inte på den här nivån.

Jag tror att hon döljer saker men tror att vad hon än varit delaktig i eller undanhåller, så gör hon det med rädslan hos ett barn som dragits in i något hon aldrig hade hamnat i om det inte vore för att hon varit otroligt lättstyrd och totalt formbar pga sin tillintetgjorda självkänsla.
Citera
2022-11-21, 19:56
Medlem
Citat:
Min mening med det hela var nog menat att om han är hårt troende så hade han hellre låst in henne än att hon går till kyrkan. Både religion och kvinnosyn är fruktansvärd i Israel.
Lite det spåret jag var inne på.
Nu vet vi ju dock inte om han är troende, men dom brukar hålla rätt hårt i det där.
Jag är inte så bekant med vare sig judar eller judendomen, men kan man inte tänka sig att en djupt troende person skulle avstå att skaffa barn med en utomstående? När det dessutom tycks vara så att hans egen dotter inte blir "riktig" jude ifall mamman inte är judinna. Min gissning är att pappan verkar rätt avslappnad angående den biten..
Citera
2022-11-21, 19:57
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Minns ett inlägg från början i tråden där hennes far beskrevs som …..kommer inte ihåg men det var något negativt.

Det finns alltid osunda mönster i olika grad i familjer, och bara för att de ligger under ytan betyder det inte att de är mindre destruktiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in