2022-11-21, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Domstolen gör väl alltid en sekretessprövning vid varje förfrågan. Så du har rätt, allting kommer inte ut.

En del handlingar sekretessbeläggs direkt, andra skickas ut utan prövning. Men gäller att domstolens personal håller tungan rätt i mun, det verkar de inte gjort i det här fallet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Fel igen... Handlingen kommer alltid ut. att den är maskad var inte det som vi pratade om från början.

https://www.domstol.se/domar-och-beslut/detta-blir-offentligt/

De flesta handlingar som ingår i domstolarnas verksamhet är allmänna handlingar. Det innebär att allmänhet och massmedier har rätt att begära ut dem. En del handlingar är skyddade av sekretess och då lämnar inte domstolen ut dem. Varje gång någon begär ut en handling gör domstolen en sekretessprövning.
Citera
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zugfahrer
Det man reagerar över är att JJ sörjer sin vän. Det är ganska ovanligt att höra ifrån en förövare. Men, TT slog JJ. De försonas i JJ's kök och MH däckar i JJ's säng. MH verkar obrydd. TT lämnar levande men dyker upp död i snorig skog nära JJ's fars gård, där JJ sedan rider samma dag. "Good story, bro!" Kan det vara så att mamman åt upp Chilli Cheesen? Kan det vara så att MH är mördaren och JJ medhjälparen?

Funderar på om M säger att hon sov kvar hos JJ själv eller vad hon sagt? JJ säger att hon sov hos sin mamma.
Citera
2022-11-21, 17:12
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thevowww
Stor skillnad på JJs och MHs P7-utredning.

MH berättar mer öppet kring hennes liv, men också kring händelser från natten (vare sig hon sov eller inte redogör hon för mer).

JJ redogör knappt för natten överhuvudtaget. Redogör inte heller för att ha varit den ”sista” att ha sett TT i livet. Men uppger att hon är både ledsen och har problem med att sova för hon ”sörjer sin döda vän vän” men också för ”hennes liv blivit förstörd med samtliga anklagelser”.

I mina ögon och öron är JJ den drivande mördaren. Stor skillnad i hur de redogör dina berättelser överhuvudtaget. JJ som påstås ha ”goda sociala kunskaper” säger inte skit om natten, jämfört med MH. JJ undviker detta helt.
Precis. Men JJ är duktig på att upphöja sig själv med exempelvis: pianospelning, kör, goda betyg, talat och gått tidigare än andra som barn osv.
Ändå bedöms hon inte som grandios.
Citera
2022-11-21, 17:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Jag är seriös. Är du?

Citat:
fast det stämmer ju inte alls? det som AB skriver är ju inte alls det hon har sagt. hon nämner inte "20-åringen" det kan vara vem som helst i det kompisgäng hon pratar om.

Aftonbladet läser P7an och gör en egen bedömning och lägger ut i media.

Du får läsa P7an med egna ögon där du ser att det inte står samma sak även att det är MHs egna ord.

och ändå så tror du på AB? är du seriös?

Jag är seriös.

Du kanske själv skulle ha läst den här artikeln innan du kallar mig för lögnare. Jag tror att det AB skriver inte behöver stämma fast inte tror jag på vad MH har berättat. Är du själv seriös?
Citera
2022-11-21, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
https://www.domstol.se/domar-och-beslut/detta-blir-offentligt/

De flesta handlingar som ingår i domstolarnas verksamhet är allmänna handlingar. Det innebär att allmänhet och massmedier har rätt att begära ut dem. En del handlingar är skyddade av sekretess och då lämnar inte domstolen ut dem. Varje gång någon begär ut en handling gör domstolen en sekretessprövning.

Du kan fortfarande få ut handlingen i sig eftersom den är offentlig, men då får du den maskad. sen att det är en helt blank sida var ju inte det vi pratade om innan.
Som det även står på samma sida om du bläddrar ner att alla handlingar som kommer in kan vem som helst begära ut.
Citera
2022-11-21, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag är seriös.

Du kanske själv skulle ha läst den här artikeln innan du kallar mig för lögnare. Jag tror att det AB skriver inte behöver stämma fast inte tror jag på vad MH har berättat. Är du själv seriös?

varför ska jag läsa en felaktig artikel? jag har läst originalet och det är det som stämmer.
har inte sagt att hon pratar sanning, har sagt att aftonbladets citering är felaktig.

hör du inte hur illa det låter?
du har ju sett originalet? menar du att aftonbladet har rätt och att MH i sin egna historia har fel av vad hon själv har sagt?
Citera
2022-11-21, 17:19
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Precis. Men JJ är duktig på att upphöja sig själv med exempelvis: pianospelning, kör, goda betyg, talat och gått tidigare än andra som barn osv.
Ändå bedöms hon inte som grandios.

Det vi vet är att MH har en intelligens klart under medel, och olika utmaningar mentalt och socialt.

Medans JJ tvärtom har kanske t.o.m. en förmåga att analysera och manipulera en situation mer framgångsrikt. Och siktar nu in sig på att föra fram en story som en bild av henne.

Men skulle så klart se det svårt att hon klarar av att lura de rättsmedicinska experterna med lättsamhet.
Citera
2022-11-21, 17:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blev kallad för lögnare av smalandsbo.

Citat:
varför ska jag läsa en felaktig artikel? jag har läst originalet och det är det som stämmer.
har inte sagt att hon pratar sanning, har sagt att aftonbladets citering är felaktig.

hör du inte hur illa det låter?
du har ju sett originalet? menar du att aftonbladet har rätt och att MH i sin egna historia har fel av vad hon själv har sagt?

Ja och kallade mig för lögnare.
Citera
2022-11-21, 17:22
Medlem
Citat:
Nja, du skrev att det är vanligare än man tror.
Och forskningen visar ju att det är väldigt ovanligt, framförallt ju äldre man blir.
Jag skulle säga att det är ovanligare än man tror, jag trodde det skulle vara högre procent bland barn med tanke på "låtsaskompisar" osv.
OK. Ja jag kanske uttryckte mig slarvigt så jag omformulerar mig; Hörselhallucinoser är inte förbehållet psykotiker.
Citera
2022-11-21, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsnosse
MHs p7
https://delafil.se/65b0a14c603ca50f/Eksj%C3%B6_TR_B_1877-22_Aktbil_69.pdf
Har problem att ladda ner från den verkar det som
Citera
2022-11-21, 17:25
Medlem
zugfahrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Funderar på om M säger att hon sov kvar hos JJ själv eller vad hon sagt? JJ säger att hon sov hos sin mamma.

Ja, det är historien failar big time. De ville bägge två placera sig så långt bort ifrån TT som möjligt. Men JJ tog med TT's mobil till McD. Var det den hon hämtade när grannen skulle köra henne till McD? I ett försök att dumpa men blev störd av de två bekanta som dök i bilen? Hade hon dumpat den i grannens bil så hade det blivit ett annat case. Plockar upp plastpåse med innehåll ur cykelkorg. "Ehhh va, jag har inte åkt med grannen till McD??"

En sover hos mamma den andra däckar i hennes lägenhet. De har inte snackat sig samman direkt. Snacka om att ha byggt in sig i ett hörn.

"Efter dumpning: Vi kommer överens om att TT lämnade lägenheten levande. Neka till allt annat, håll fast vid det"
Senast redigerad av zugfahrer 2022-11-21 kl. 17:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in