Citat:
Ursprungligen postat av
Spelmissbruket
Har jag förstått media rätt om jag tolkar det som att Syrien(Läs: Assad-styrkor) besvarade Turkiets bombningar mot Kurderna?
Eller var det Kurderna som besvarade attacken?
Jag vet att Kurderna bor i Syrien men dom kontrollerar militärt delarna som bombas av Turkiet. Så varför besvarar Assad eld när turkarna gör honom en tjänst?
Det finns 3 oppositions grupper i syrien, YPG/SDF, SNA och HTS. HTS tillhörde al qaeda innan och är gruppen som attackerar Assad mest, dem kontrollerar staden Idlib. HTS är terrorstämplade av bl.a Turkiet och USA men inofficiellt så backar Turkiet HTS och ger dem pengar och vapen samt flygskydd ibland när de slåss mot assad.
SNA är gruppen som turkiet använder främst för att attackera kurderna och dem är också anti assad. Igentligen är SNA en massa små grupper som turkiet gjorde till en enda grupp för att invadera Afrin 2018. Turkiet använder även SNA i sina andra proxy krig bland annat i Libyen och i Azerbaijan emot armenierna.
YPG/SDF har inga separtistiska mål samt att dem inte vill störta assad vilket HTS och SNA vill och därför så prioriterar Assad att attackera dem före YPG. YPG gick in i ett avtal med Assad under sommarn där man lät Syriska soldater komma in till vissa områden i SDF kontrollerade områderna för att hjälpa skydda mot en potentiell framtida turkisk attack. I flygattackerna som Turkiet precis begått har de flesta som dött varit Syriska soldater och inte YPG vilket gör assad arg och därför attackerade han tillbaka
Sammanfattning; Assad hatar turkarna mer än kurderna och turkarnas attacker har skadat fler i syriens militär än i YPG och därför attackerar han turkiet