Citat:
Ursprungligen postat av
Raukberg
Va? Vi vet ju visst vem som öppnar eld först (det syns ju t o m i videon) men det motiverar INTE att mörda de som redan gett upp. Solklart krigsbrott och hårresande händelse. Det är bekymmersamt att sådant här inte får mer återkoppling hos medierna.
Men nu drar du slutsatser utan stöd i de filmer jag sett. Där ser man i den ena filmen en ukrainsk LMG-skytt som tagit position och har de kapitulerande ryssarna på kornet, och strax därpå kommer den beväpnade ryssen ut och allt går åt h-e. Vem som sköt vem vet i alla fall inte jag.
Skulle det vara så att man senare avrättat de liggande ryssarna på marken så vore det givetvis krigsbrott. Jag håller det scenariot för osannolikt eftersom ukrainarna själva lagt ut fiilmerna.
Edit: kollade klippet igen och det verkar sannolikt att även ukrainaren med bodycam öppnar eld mot de liggande ryssarna, Men som påpekas i reddit-tråden så har skyddet från kapitulationen redan upphört pga sveket från den beväpnade ryssen, och det är helt legitimt att oskadliggöra samtliga i gruppen, även de som till synes lagt ner vapnen. Inte vackert, men det är krig.