2022-11-19, 14:17
Medlem
Den ena skyller på den andra. Kan det vara MH som skyller på JJ?

https://www.vetlandaposten.se/2022-11-18/en-av-de-misstankta-kvinnorna-skyller-pa-den-andra
Citera
2022-11-19, 14:22
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Den ena skyller på den andra. Kan det vara MH som skyller på JJ?

https://www.vetlandaposten.se/2022-11-18/en-av-de-misstankta-kvinnorna-skyller-pa-den-andra
(betalvägg. Kompletterar med VPs källa) :

https://sverigesradio.se/artikel/den-ena-misstankta-kvinnan-skyller-pa-den-andra
Citera
2022-11-19, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Fråga om montering isf, får man väl anta..?
Polisen bör vara långt före oss i utredningen... De bukar vara mer logiska svar på sånt här.. .
Citera
2022-11-19, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youareneveralone
Ja jo jag vet att tråden skrivit om samtal till A skett kl 02.30 5 miljoner gånger då jag varit med från start i tråden, men det är endast en trådsanning ännu och alltså inget som vare sig polis eller media gått ut med att det är så.
För enligt polisen har senaste samtalet reggats på TT's telefon 01:48 alltså bör inget samtal skett efter den tiden. Så tänker jag, tänker jag fel?
Jag tänker att samtal är ett samtal mellan 2 personer och ett röstmeddelanden eller ett sms är röstmeddelande eller sms
Men kan vara att jag (oxå) tänker fel.
Så även om man säger att Tove samtalat med någon så skulle det kunna varit aktivitet från hennes telefon även därefter
Citera
2022-11-19, 14:31
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hostan20
Polisen bör vara långt före oss i utredningen... De bukar vara mer logiska svar på sånt här.. .
Absolut. Svarade bara på din fråga. Tyvärr ser man inte brandstegen på Google streetview, men bild utan skymd sikt ska finnas längre bak i tråden. Apropå diskussionen kring huruvida handtag längst upp böjts långt innan för att man ska kunna öppna fönstret på vindsvåningen.
Citera
2022-11-19, 14:32
Medlem
BoISarens avatar
"Avgörande tidpunkten: 45 minuter mitt i natten"
https://www.expressen.se/nyheter/krim/avgorande-tidpunkten-45-minuter-mitt-i-natten/
Citera
2022-11-19, 14:42
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
https://www.expressen.se/nyheter/krim/avgorande-tidpunkten-45-minuter-mitt-i-natten/
Saxat ur artikeln ovan:
Det sista samtalet till Toves mobil kom klockan 01.48. Den tidpunkten bekräftar Rickard Finndahl, chef för grova brott på Höglandet.

– Det var Toves pojkvän som ringde henne. Det finns inga samtal registrerade efter det, säger han.
/../
– Huvuddelen av brottsligheten har pågått mellan klockslagen 02 till 02.45. Det är ett klockslag som vi kommit fram till under utredningens gång, säger han.

Brottsfönster
Utredarnas analyser av förhör och annat utredningsmaterial har alltså gradvis pekat åt ett och samma håll – ett brottsfönster på 45 minuter.

Vilka av de tre brottsmisstankarna som ryms inom tidsspannet vill polisen inte gå in på.

/.. /

Skyller på den andra kvinnan
På fredagen kom resultatet av en så kallad liten sinnesundersökning. Av den framgår att kvinnan som undersökts inte lider av en allvarlig psykisk störning, enligt P4 Jönköping.

I dokumenten från Rättsmedicinalverket framkom dessutom att den kvinna som nu undersökts skyller på den andra häktade.
Citera
2022-11-19, 14:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren

Om huvuddelen av brottsligheten skett mellan 02:00 och 02:45 bör dunsarna som grannar uppfattade vid 03:00 kunna härledas till en underordnad brottslighet, brott mot griftefriden är väl inte en vild gissning?

Emballering och kanske styckning, kan dunsar och ljud som låter som att någon spikar uppstå vid sådan aktivitet?
Citera
2022-11-19, 14:45
Medlem
Enligt mig är jag bombsäker på att mg skyller på JJ.
Citera
2022-11-19, 14:46
Medlem
argusmaximuss avatar
Förenklar här, men detta med brottsfönstret är intressant.

Polisen är nu tydliga med att säga att i huvudsak skedde brottet mellan 0200-0245. Då kan man ju se det som sannolikt att gravfridsbrottet sker efteråt.

Med detta torde dunsarna vara <0245 och sparkarna runt 0245. Dvs grannen estimerade tiden något senare än det var (vilket inte är osannolikt alls, han var ju inte helt säker på exakt tid).

Givet detta så har MH och JJ större fönster till Mcd och gulf-kameran, det fönster som många mycket riktigt tyckte innan var trångt för att hinna.

Det kan självklart ligga en del taktik i polisens utspel. Genom en trekvarts fönster ger man både MH och JJ en möjlighet att berätta deras historier, som kan hjälpa polisen. Polisen har dessutom mer flexibilitet innan tekniska undersökningarna är klar. De målar inte in sig i ett hörn, vilket hade drabbat trovärdigheten om de missat sitt estimat.

Tillägg: det är oerhört svårt att pricka rätt med tider som vittne, givet att man inte har något att hänga upp det på eller kollade tid när det skedde. Så vitt känt gjorde inte grannarna det. Att grannen missat med 15-30 minuter är alltså inte alls märkligt, det är snarare naturligt. Ö h t är grannarnas uppfattning om tider något man ska ta med en nypa salt, därför ser jag mobildiskussionerna, wifi, telemasterna som nycklar i hela caset nu. Teknik ljuger inte.
Senast redigerad av argusmaximus 2022-11-19 kl. 14:51.
Citera
2022-11-19, 14:48
Medlem
Sveppss avatar
Tror ni att det är förhör under helgen? Ni som suttit häktade kanske vet hur man brukar göra?

Det måste vara positivt för utredningen att en av tjejerna har öppnat för möjligheten att hon tänker sätta dit sin kompis. Det kan inte bli roligt att höra att ”din kompis tror du har gjort det här” när de eventuellt har en pakt. Tror ni de kommer gå hårt på JJ med dessa uppgifter?

Skulle inte förvåna mig om JJ börjar skylla på MH och då kommer man nog få veta vad som hände den natten. Tror faktiskt MH mår sämst sv dessa två och det kommer bli hon som berättar vad som har hänt.
Citera
2022-11-19, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
Ja, jag kan ha fel! även åklagaren. Men min teori håller med vad som framkommit. Eventuellt försökte TT rymma via brandstegen under "oljuden". Det var ju inget högljutt bråk enligt grannarna. En envis och full TT ville för mycket och JJ ville få allt uppklarat.

Min teori, helt objektivt.
TT var den som propsade på att följa med för "snacka" med JJ. MH somnade full, eventuellt var TT också ordentligt full? men inte JJ (som enligt nya uppgifter ofta festade nykter). Efter ett tag blev det eventuellt bråk (dunsarna), JJ hindrade TT från att gå ut. TT försökte på brandstegen (knackningarna). TT kom på att hon ville ha en hamburgare för att komma ifrån LGH,en. Men JJ erbjöd sig att fixa den, tog TT,s mobil för att hon inte skulle rymma. Under tiden rymde TT, men då hon inte hittade sin mobil så tog ho MH,s mobil och stack ut. Väl nere så satte hon kassen i cykelkorgen, med cykelnyckel? JJ kom hem och tog ju kassen. När JJ kom upp så såg hon ju att TT rymt. TT släpade cykeln med sig låst. JJ jagade efter och tvingade in henne i bilen och körde ut i skogen. Vad som hände där vet vi ju inte. Kanske rymde TT där med och använde MH,s telefon för att få hjälp? JJ åkte hem och tog senare hästen för att leta efter JJ eller undanröja bevis.
MH sov!

Herregud vad invecklad det blev nu! Till att börja med håller jag med i att T kan ha varit drivande och uppsökande i konflikten som skulle lösas. Jag tror hon gick till Nöjet själv, och jag tror hon följde med frivilligt hem till J.

Men vad som hänt efter det blir vida spekulationer. Att försöka få in varenda liten detalj i ett händelseförlopp blir som att spela på lotto. Dunsarna som hörts av minst 3 grannar kan man anta stämma. Om dom kommer från offret eller mgm går heller inte att säga. Att inga skrik hörs talar väl för nån typ av strypning/kvävning. Men sen får man inte glömma att kniv är det absolut vanligaste mordvapnet när kvinnor har ihjäl folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in