2022-11-19, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSpun
Missade du då resterande text om att man är dum i huvudet om man tror att man idag kommer enkelt undan ifrån att ha mördat någon?
Vi har i genomsnitt ca. 20-25 ouppklarade mord per år i Sverige, runt 800 sedan 1985. Att komma undan med det är inte enkelt, men fullt möjligt och inte alls en orimlig förhoppning som GM.
Citera
2022-11-19, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slut-kant
I denna långa tråd finns mycket information som verkar ha minimerats. Jag har inte kollat allt men jag ska försöka analysera tre situationer från det jag har läst. Mycket i tråden är desinformation, men om man läser på och mellan raderna får jag fram följande:
.
Analys av Lägenhetsbråket
.
Det var 3 personer i lägenheten.(sannolikt)
.
TT(ca60Kg) var gäst och ovän med JJ.(sannolikt)
JJ(80+Kg) var värd och ovän med TT.(sannolikt)
MH(ca60Kg) var gäst och vän med både TT och JJ.(sannolikt)
.
Varför följde TT med JJ upp i lägenheten?
TT var vän med MH och kände sig säker tillsammans med henne.(skäligen troligt)
.
Bråket varade länge.(skäligen troligt)
MH var medlare i bråket.(sannolikt)
Om MH varit med hela tiden hade bråket inte urartat.(skäligen troligt)
MH var antingen mevetslös eller sov när bråket urartade.(skäligen troligt)
.
Var befann sig de andra när JJ åkte till McD?
TT var inlåst på toaletten.(skäligen troligt)
MH var antingen mevetslös eller sov.(skäligen troligt)
.
.
Analys av vem som hjälpte JJ att flytta TT.
.
MH såg aldrig TT avliden.(osäkert)
MH skulle aldrig röra TT om hon avlidit.(sannolikt)
JJ tog hjälp av IL.(sannolikt)
.
.
Analys av diskussionen i bilen vid Illharjen
.
Närvarande JJ och MH.(skäligen troligt).
Diskussionen varade länge.(skäligen troligt)
JJ behövde övertyga MH att hålla tyst.(sannolikt)
.
Hur övertalade JJ MH att vara tyst.
JJ hade hållhakar på MH.(skäligen troligt)
JJ skrämde MH.(skäligen troligt)
JJ vädjade till MH att vara en lojal vän.(skäligen troligt)
.
.
Observera att mina slutsatser kommer från de inlägg som är skrivna i denna tråden, men en del inlägg har större tyngd då de verkar ha kommit från person(er) med kunskap om TT, JJ och MH.
.
Vi sörjer att Toves liv blev så kort, och hoppas att Rickard Finndahl & Co skrämmer alla framtida gökar som tror att de kan komma undan.

.

Citat:
Ja, precis. Som vi skrev för en vecka sedan (se ovan) så var det sannolikast att MH sov. Det var den slutsats som drogs när all information i tråden drogs samman. Nu en vecka senare har MH dessutom bekräftat att så var fallet, vilket alla med minst normalintelligens redan visste.
.

Citat:
Ursprungligen postat av semesteravel
Det finns ingen här inne som VET. Varför en så aggressiv ton? Du gjorde ett inlägg för en vecka sedan där du dragit slutsatsen att MH sov. Det finns fortfarande personer som inte tror att hon kan sova sig igenom ett mord.

Men du sov dig igenom att en lägenhet i grannhuset brann, hela huset evakuerades och det var ett rejält pådrag med blåljus. Ditt sovrumsfönster låg precis jämte men ändå, du hörde noll. Jag tycker inte att det är något anmärkningsvärt att MH sov efter kl 2 när hon förmodligen var ordentligt berusad. Jag skulle vilja påstå att det är det normala beteendet att man sover på natten. Den analys som gjordes här för en vecka sedan (se ovan) pekar på det scenario som är det mest sannolika. MH bekräftar nu att det var precis detta som hände. Vi fick bekräftelse på att det var sant.

.
Citera
2022-11-19, 10:43
Medlem
JSpuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Vi har i genomsnitt ca. 20-25 ouppklarade mord per år i Sverige, runt 800 sedan 1985. Att komma undan med det är inte enkelt, men fullt möjligt och inte alls en orimlig förhoppning som GM.

Det är 37 år - sen 1985. Dessutom lever vi idag i ett modernt samhälle; där bevis och kartläggning är på topp. Inklusive aktiviteten på mobiler, sociala medier, övervakning. I dessa 800, räknar dom dessutom med gängkriminella som skjuter på avstånd, heltäckta i kläder, luva och ansiktsmask.

Jag skulle vilja ha ett modernare motbevis på mitt påstående - att man är dum i huvudet om man tror att man kommer enkelt undan när man har mördat någon (MINUS de gängkriminella morden)

EDIT: Jag utgår från Sverige.
Senast redigerad av JSpun 2022-11-19 kl. 10:45. Anledning: tillägg
Citera
2022-11-19, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Vad finns det för källor ang JJs pappas militärtjänst?

Sånt är nog knepigt att veta om man inte vet hur leta.

Men finns bra påbrå. Fråga mig inte hur jag vet men hans far stred i 471:a bataljonen, kompani B under Israels Yom Kippur-krig med Syrien på 70-talet.

Överstelöjtnant S*helach ledde styrkorna. De mötte hårt motstånd vid berget Hermon. Pappans styrkor flög in med helikopter mot berget för att i ett tredje anfall till slut erövra de poster som syriska kommandosoldater hade tagit.

Familjen är annars utvandrad från Nederländerna och pappan är uppvuxen i en liten by väldigt nära Jordanfloden. Familjen har hästar. Så därför kanske intresset för vattenreglering (och hästar) finns kvar.
Citera
2022-11-19, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Wi-Fi hos McD är deras gäst-internet. Alltså inte från mobilmasten.

I bilden ser man Biltema-mastens position i hörnet av linjerna vid nr 1.
Biltema ägs av systeroperatörerna 3 och Hallon.

McD ligger vid 1.1.

Telenors mast ligger vid nr 2.

Vid Ridcenter nr 2.2 får man in Telenors mast.

https://www.bildtagg.se/bild/mx0ynmfa3omqnbjlf5gmkfh

Så det kan tala för att man kan få upploppling mot Biltemas mast även vid Mcd.

Men just McD mot Biltema testade jag inte på plats.

Två olika master med olika syften, styrka, vinkel, terräng, masthöjd osv påverkar räckvidden.

Alltså finns det en chans att TT mobil håller uppkopplingen mot Biltema-masten hela vägen till McD men kan koppla upp mot Telia inne i centrum eller varför inte Telenors mast. Eller nån annan. Vilket den verkar göra. Kanske cellid 28770309 på McD. Det är en av Telenors master inne i Vetlanda. Riktning då W (252°) kanske.

Är det 26 eller 27 i början så är det Telia på McD och Telenor sänder också med cellid som börjar med 31 (den i bilden ovan).

Vidare då. Sannolikheten att TT:s mobil kopplar upp i en vinkel som täcker Föreda och kanske Kvarndammen också är rätt stor.

Som syns på bilden från Biltema-masten (som är TT’s sista uppkoppling) så är en av tre (mobilantenner) riktad bort mot Föreda:

https://www.bildtagg.se/bild/lf7a2p1o9vmgvctsji7zav79

Fotot tagen i röda pilens riktning och aktuell antenn är aktiv i grön pils riktning:

https://www.bildtagg.se/bild/69ma3nd456triyp2w5sj5slu

Översikt från Biltema-mast mot Föredadammen med antennriktning:

https://www.bildtagg.se/bild/m4qi57768get76kvtd1wsrjo

Exakta antennriktningen och hur stor sektorn är från den har jag inte uppmätt.

Men det finns en anledning att Föredadammen varit intressant.

Och även Kvarndammen och vattendraget utanför B&B där då det passeras på väg mot Föredadammen.

Biltema-masten har tre antenner. Den egentliga anledningen till att polisen visar intresset kan vara att TT’s mobil ligger på en av antennerna nere hos JJ och att den runt 03:50 kopplar på den ”gröna” antennen i bilderna ovan.

Alltså att mobilen går från den antenn som sänder över stan från samma mast till en av de tre som sänder i ”gröna” antennens riktning.

Bara kvalificerade gissningar men lite så kan man tänka kring masterna och uppkopplingar.

Edit: La till första bilden.

Jag har förstått genom att läsa andra FUP, att det lite krångligare än vad man önskar sig att följa mobilers rörelsemönster. I ett fall där det var 3 mobiler som befann sig i en åkande bil, synkade dom väldigt dåligt. Signalerna låg i vissa fall kvar 15-20 minuter i en gammal mast trots att mobilen förflyttat sig flera km i tätbebyggt område. J s router och McDonalds wifi är förhoppningsvis till stor nytta tillsammans med kamerorna. Kanske att T s telefon kopplats upp till nån av dom två södra masterna, när J befanns sig på McDonalds?
Citera
2022-11-19, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Jag sa samma sak - men av någon märklig anledning får de ta del av nyheterna som någon så snällt påpeka nyss..

Fattar inte varför dock
Antagligen för att alla vittnen i ärendet redan är hörda.
Citera
2022-11-19, 11:04
Medlem
Yatsys avatar
När hon var på väg ut och mötte grannen i trapphuset ska hon sagt till honom att hon var på väg till donken som mamman skulle köra henne till. Fick man någon klarhet i om mamman kom till Storgatan?
Citera
2022-11-19, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Förvisso, men du sa att GM förstört sitt liv genom att döda någon. Åker man inte dit för det så fortsätter ju livet som innan, eller?

Jag vågar nog påstå att livet inte kan fortsätta som vanligt efter att ha mördat någon. I alla fall mitt psyke hade ballat ur av att ha det på samvetet.
Citera
2022-11-19, 11:15
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dvx1234
Nu när polisen har gått ut två gånger i media om att de inte misstänker några andra inblandade än JJ/MH så går vi äntligen in i en ny fas här på flashback där vi kan börja utesluta vissa galna teorier. Nog för att det tog vissa av er en jävla lång tid. Låt detta bli en läxa för alla er datanördar som i flera veckor nu vägrade tro att en 180cm tjej kan klara av att lyfta en 160cm tjej och frakta bort en kropp. Utan det behövdes vara en kille som skötte det, eller att TT blivit styckad och instoppad i en reseväska, eller att TT blivit inlindad i en matta och släpad nedför trappen, eller att TT blivit knuffad genom en fönsterruta osv osv..

Som jag har sagt i flera veckors tid. Det tar 30 sekunder för JJ att lyfta ned TT till bilen medan grannarna ligger och sover då hon är en hästtjej (hyfsad stark) och TT är normalbyggd. Krångligare än så behöver det inte vara.

Nu kommer en annan spådom. Det MH säger just nu är förmodligen skitsnack. Varför? Mycket enkelt. En helt oskyldig tjej hade aldrig hållit tyst såhär länge som hon gjort. I över 2 veckor förnekade JJ/MH båda två, ingen utav dem sa något alls till polisen vilket även GW uppmärksammat var konstigt för två helt tidigare ostraffade. MH är 18 år, vid den åldern kan man lägga ihop pusselbitarna själv. Det minsta hon hade gjort (ifall hon var 100% oskyldig) var att direkt peka fingret på JJ, eller åtminstone säga att hon var den sista som TT hade kontakt med och fortsätta håll sig till den storyn.

Men för sakens skull, låt oss säga det finns en sannolikhet till det MH säger är sant. Det betyder att hon antingen är väldigt naiv, eller kanske var rädd för att hon nu vet exakt vad JJ är kapabel till. Därav höll hon tystnaden, oavsett hur mycket hon var delaktig i mordet på TT.

Det mest sannolika är att MGM ( MH eller JJ? ljuger i sinnesundersökningen. Hon visste från dag ett, den 18/10-2022 dagen då hon häktades att T var försvunnen. Första sökinsatsen efter T var den 17/10-2022. De skyller på varandra och snart är den andra sinnesundersökningen klar, ska bli intressant att få ta del av vad som sägs i den.
Citera
2022-11-19, 11:20
Medlem
[quote=Yatsy|82461400]När hon var på väg ut och mötte grannen i trapphuset ska hon sagt till honom att hon var på väg till donken som mamman skulle köra henne till. Fick man någon klarhet i om mamman kom till
Någon som vet vilken de pratar med på podden "försvunnen"? Del 5
Senast redigerad av Fredddan02 2022-11-19 kl. 11:23.
Citera
2022-11-19, 11:21
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
MH bekräftar nu att det var precis detta som hände. Vi fick bekräftelse på att det var sant.

Du menar alltså att då MH uppgett att hon sov så bekräftar det att det är sant.
Med den logiken kan vi lägga ner hela caset - det är ju bara att fråga MH hur det gått till.

Herregud, finns det inga gränser på galenskapen här.
Citera
2022-11-19, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har förstått genom att läsa andra FUP, att det lite krångligare än vad man önskar sig att följa mobilers rörelsemönster. I ett fall där det var 3 mobiler som befann sig i en åkande bil, synkade dom väldigt dåligt. Signalerna låg i vissa fall kvar 15-20 minuter i en gammal mast trots att mobilen förflyttat sig flera km i tätbebyggt område. J s router och McDonalds wifi är förhoppningsvis till stor nytta tillsammans med kamerorna. Kanske att T s telefon kopplats upp till nån av dom två södra masterna, när J befanns sig på McDonalds?

Ja väldigt enkelt förklarat så kan man jämföra det med att tre vänner har varsin batteridriven radio med i bilenmen av olika tillverkare/modeller.
De ställer in samma frekvens radio P4 Jönköping typ och kör iväg. De tappar antagligen kopplingen vid olika ställen.

Och uppepå detta så har TT, JJ och grannen olika mobilabonnemang. Det påverkar också. Liksom vilken mobil och lite vilket skick den är i och så där. Sen finns det inte tokmånga antenner i Vetlanda. Blir intressant att se hur de kartlagt bilfärden McD. Med master och appar i kombo kanske då.

Och som jag bäddade in i mitt inlägg igår om Biltema-masten m.m. så kan sista kopplingen för TT’s mobil vara att den lägger sig på den antennen (av tre som sänder i tredjedels-sektion ut från masten) som är riktad mera norrut.

Jämfört med att den låg på en annan antenn, men samma mast då, som pekade mer söderut och då mot kyrkan/JJ’s bostad osv.

Den byter alltså ”sida” sett från masten. På bilden så ser man alltså att 3/Hallon har tre antenner för samma mast.

Här är inlägget igen för de som missade det inatt:

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in