2022-11-18, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag har för mig att man kan ljuga i tingsrätten, men i hovrätten måste man tala sanning. Annars blir man dömd för vilseledande, mened.

Vad händer om jag ljuger i domstol?
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/vad-hander-om-jag-ljuger-i-domstol/

Har har inte kollat upp allt, min agenda är full just nu.

Det lustiga är att "Misstänkta och målsägande samt vissa vittnen talar inte inför ed". Så de som vi pratar om här kan ljuga bäst de vill, om de skulle kallas som vittnen.

ref.
https://www.aklagare.se/ordlista/e/ed/
Citera
2022-11-18, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Om det är sant att restriktionerna har släppts och att de misstänkta får läsa tidningar och se på tv så borde ju JJ veta vad MH sagt idag om inte tidigare.

Det kanske är det dem vill..
Vi vet ju inte vad hennes motdrag blir än men tiga kan man nog stryka iaf
Citera
2022-11-18, 21:37
Medlem
zugfahrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Och för allt i världen glöm inte blomsterlådan eller va nu sjutton de va för låda! Sen tror jag att det är toaletthandfatet som åkt rutschkana nerför den böjda brandstegen och gjort en sänkning i gräsmattan, därefter svisch in i källarförrådet, men tyvärr hamnade vasken på cykeln så därför ser cykeln krockskadad ut etc......

Men mycket intressant att vi fått ta del av Majas P7 idag, väntar med spänning på Johannas resultat av den.

Såg också outandet av en viss JL i tråden fortsatt på MH's instagram under kommentarer. Något ex, (som dessutom skapat en tråd om honom), tycker verkligen inte om honom.
Citera
2022-11-18, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Min bedömningen är att det handlar om en felsägning. Bedöm själv, men tror han vill få sagt 02:00-02:45.

https://sverigesradio.se/artikel/just-nu-har-ar-polisens-nya-uppgifter-om-toves-dod

Kan vara både och. Han är på väg att säga ”noll-två-noll-tv” men ”rättar sig” till samma ”noll-två-noll-två”.

Men oavsett så kan en av anledningarna till att de kan rikta in det på runt 02 vara att JJ (och MH om hon varit där tidigare) kopplar upp mot router.

Kopplar från mot McD?

(Kopplar upp på McD gäst Wi-Fi? Om hon har varit där tidigare. Frågan om räckvidd dock om hon är i McDrive och ute på parkeringen)

(Kopplar från McD gäst Wi-Fi?)

Kopplar upp hem från McD?

Kopplar från mot skogen?

Kopplar upp hemma från skogen?

Förutsätter att JJ faktiskt har internet hemma då.

Kan ha sparat in på de pengarna kanske men har hon gjort tvärtom(vilket är mindre sannolikt) så har hon en mer avancerad router och i dess minne på vissa modeller kan upp till 256 ”besökta webbsidor” lagras.

Om hon mot ännu mindre förmodan raderat så väl i mobilen att inte ens polisens IT-forensiker kan hitta den internethistoriken så finns den då i routern.

Men alltså mindre troligt så avancerad utrustning finns i hushållet där.

Och det här är en finess som alltid i princip är avstängd. Alltså måste användaren aktivera ”internethistoriken” i routern.

Men annars så kan alltså uppkopplingarna loggas enligt tiderna ovan.
Citera
2022-11-18, 21:41
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Min bedömning är att det handlar om en felsägning. Bedöm själv, men tror han vill få sagt 02:00-02:45.

https://sverigesradio.se/artikel/just-nu-har-ar-polisens-nya-uppgifter-om-toves-dod

Men nu säger han 02:02 varför skulle det vara fel? Har funderat på varför 2:30 2:00 har sagts jämna klockslag, tror att 02:02 är rätt då kommer de in i lägenheten hos JJ.

01.00 stänger Nöjet
01.48 Albin talar med Tove, på väg till JJ.
02.02 Är MH o JJ i lägenheten
02.45 JJ åker med grannen till McD.
03.56 Övervakningsfilmer från Gulf-macken fångar när JJ’s bil passerar
05:45 Samma bil syns åka tillbaka
Citera
2022-11-18, 21:42
Medlem
Och nu har jag lyssnat på senaste avsnittet av podden och kompisen ger en bra bild över MH tills förra sommaren, oavsett hur manipulerad hon blivit av JJ senaste året så tror jag ändå hon med sin bakgrund kan tala sanning. Vännens beskrivning av JJ ger mig en sämre känsla. Som kriminologexperten säger, extremt ovanligt att dem hinner komma överens om en historia och sen håller fast vid den. Tycker dock experten låser sig heteronormativt kring motivbild, om det handlar om otrohet eller något kring relationer så behöver det ju inte handla enbart om heterosexuella relationer där kvinnor dödar pga en manlig person. Sen säger experten att en kvinna oftast larmar om hon har begått ett brott, kan JJ haft panik för att MH sov och därför var tvungen att göra sig av med kroppen snabbt. Så många frågor som man vill ha svar på nu direkt, helst igår!
Senast redigerad av zerx 2022-11-18 kl. 21:47.
Citera
2022-11-18, 21:44
Medlem
stillsodarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordbaggis
JJ ser i alla fall fysiskt starkare ut än MH och man skulle knappast ha trott att hon tvingats till något av MH. Det enda alternativet för henne att undvika att involvera sig i brotten är att förneka att hon överhuvudtaget har med det att göra.
Så är det säkert. Men samtidigt snärjer hon in sig i sina egna lögner, vad det verkar.
Citera
2022-11-18, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan1212
Nu tror jag iofs inte att det har hänt här. Men jag skulle faktiskt lätt kunna sova efter en utekväll utan att märka att någon styckas med motorsåg om så vore fallet.

Haha, bra jobbat!

En motorsåg drar cirka 110 decibel på full blås.

110 decibel är också nivån när en hund skäller direkt i örat på dig. Eller som att ha en ”glassbil” i lgh.

100 decibel är som att en motorcykel passerar i rummet.
Osv.
Citera
2022-11-18, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan1212
Nu tror jag iofs inte att det har hänt här. Men jag skulle faktiskt lätt kunna sova efter en utekväll utan att märka att någon styckas med motorsåg om så vore fallet.
Men om hon sov så gott, hur visste hon att TT lämnade lägenheten?
Polisen vet att hon ljuger, så därför är hon också misstänkt för mord.
Senast redigerad av Nordbaggis 2022-11-18 kl. 21:52.
Citera
2022-11-18, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
"Polisen uppger att det senaste samtalet Tove har på sin mobiltelefon är klockan 01.48."

Detta tycker jag är intressant. Media gick tidigt ut med att hon ringde till pojkvännen ca 02:30. Kanske stämmer inte den uppgiften?

En annan tolkning kan vara att polisen menar "samtal" som ett riktigt samtal/dialog, och att 02:30 skulle kunnat vara röstmeddelande el dylikt - och att man räknar 01:48 som det sista "riktiga" samtalet.

En tanke med det; måste man inte ringa för att kunna prata in röstmeddelande? Eller finns det nymodernigheter jag missat?
Citera
2022-11-18, 21:54
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordbaggis
Men om hon sov så gott, hur visste hon att TT lämnade lägenheten?
Om man läser Aftonbladet, som citerar P4 Jönköping, och även lyssnar på P4 Jönköping, så kan jag tycka att det är lite otydligt.

Aftonbladets rubrik:
”När jag vaknade var Tove borta”
I brödtexten:
Hon säger att Tove dagen därpå hade lämnat lägenheten, men att den andra kvinnan ”betedde sig märkligt”.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2BpwXa/tove-fallet-ena-kvinnan-skyller-pa-den-andra (rubriken ser man bara om man går in på Aftonbladets förstasida, och just nu)

På P4 Jönköping, sägs det att MH sagt att "kvinnan lämnar lägenheten". https://sverigesradio.se/artikel/den-ena-misstankta-kvinnan-skyller-pa-den-andra

P4 Jönköping är närmare källan, så jag känner att det troliga är att MH menar att Tove helt enkelt lämnade lägenheten, och det tolkar jag som att MH menar att hon såg när det hände.
Citera
2022-11-18, 21:56
Medlem
stillsodarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerx
Och nu har jag lyssnat på senaste avsnittet av podden och kompisen ger en bra bild över MH tills förra sommaren, oavsett hur manipulerad hon blivit av JJ senaste året så tror jag ändå hon med sin bakgrund kan tala sanning. Vännens beskrivning av JJ ger mig en sämre känsla. Som kriminologen säger, extremt ovanligt att dem hinner komma överens om en historia och sen håller fast vid den. Tycker dock experten låser sig normativt kring motivbild, om det handlar om otrohet eller något kring relationer så behöver det ju inte handla enbart om heterosexuella relationer där man dödar pga en manlig person. Sen säger experten att en kvinna oftast larmar om hon har begått ett brott, kan JJ haft panik för att MH sov och därför var tvungen att göra sig av med kroppen snabbt. Så många frågor som man vill ha svar på!!
Man ska väl först betänka att experten går på sin erfarenhet. Visst han verkar kunnig. Men sen kan ju saker hända som inte följer mönster som de har studerat. Han kan ha rätt, det kan va ett på miljonen fall som skiljer sig. Dock lär han nog ha rätt i det mesta.
Möjligheten finns att JJ gjort detta medans MH var totalt däckad. Dock måste hon varit bra berusad vid tillfället om hon sov bort det. Inte omöjligt. Jag vet från egen erfarenhet att folk fört bra liv när jag själv varit utslagen utan att jag vaknat. Dock har de inte haft ihjäl nån (hoppas jag)
Därmed inte sagt att MH är oskyldig. Bara att det, så vitt vi vet, finns en möjlighet. Sen har kanske polisen andra uppgifter om det. Hon sitter ju ändå fortfarande häktad på sannolika skäl, så jag nån anledning finns det ju antagligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in