2022-11-18, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ukraina har väl bara patrullbåtar, kustbevakningsfartyg och några fastboats. Men dom skall få fler, jag vet bara inte hur man för dom till Ukraina om Bosporen är kontrollzon. Det verkar i alla fall som man har båtar som når andra sidan Dnipro i deltar där som forslar specialtrupper. Men några sjöstrider förekommer inte mig veterligt.

Googlade snabbt. De ska inneha som du säger, patrullbåtar, Kustbevakningsfartyg samt andra olika typer av mindre fartyg. Men Ukraina ska även ha större fartyg så som Fregatter i Krivak-class.

Står även på Wikipedia att Ukraina förlorade fartyg till Ryssland 2014.
"On 24 March 2014, at least 12 of Ukraine's 17 ships in Sevastopol were seized by Russia".

"Synd" - Hade varit intressent att se Sjökrigsföring i modern tid.
Citera
2022-11-18, 21:21
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
VARNING - GRAFISKT

Hahaha - de Ukrainska mördarna är redan är identifierade - undrar hur de kommer att dödas? Tror på inspärrning i ett litet, litet klaustrofobiskt utrymme med hög musik eller kanske bara en dump från helikopter. Blir nog bra vilket som... inte så smart att skryta

Ryssen kommer att följa upp dessa herrar ...

S

https://twitter.com/mdfzeh/status/1593614679313555456

https://twitter.com/i/status/1593614713891573761
Varning Tillsson!

Dina fejkade filmer och påstådda ryska framgångar är ju sen länge avslöjade ?

Jag har fler och bättre!

Kolla här!
Citera
2022-11-18, 21:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Opinion?
Kan du länka till klipp där Putin debatterar mot opinionsledare?
Hur går det för Rysslands opinionsledare i regel? Är det som i Sverige, de får plats i en styrelse för något av landets mest framstående företag när de hoppar av politiken?

I början av 2000-talet övade flera nationer i EU(bl.a. Sverige) med Ryssland, man har genomfört handel till flertalet miljarder, man såg förbi händelserna i Georgien och allt är förgäves. Ryssland vill inte spela med utan kör sitt eget race.
De hade kunnat välja diplomati och handel men valde våld, då får man smaka på samma medicin.

Våld ska bemötas med våld, går det inte med lite våld så går det med mer våld. Ryssen förstår våld (dedovchina). I Sverige vill man bemöta våld med lågaffektivt beteende mot mellanösternorcher, det fungerar precis lika dåligt mot dem som med en ryss. Kanske lär vi oss något av det här och kan styra upp den svenska skutan på köpet? Det går liksom inte att fika sig till en fred.

Det är ganska fascinerande egentligen. Ryssarna har haft alla möjligheter att bli framgångsrika men i och med deras oligarksystem, som befolkningen tillåtit som roffat åt sig hela kakan ,så är gemene ryss lika lusfattig som under sovjetregimen. Jag tror faktiskt jag aldrig kommer att sluta fascineras över det faktumet. Hur kan i princip hela öststatsblocket kasta av sig oket medan ryssen inte klarar av det? Demokrati är inte perfekt men det är fan så mycket bättre än kleptokrati! Det finns ju givetvis en och annan ryss som tar sig ur skiten, men hur kan de vara så få?
Citera
2022-11-18, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Krig kanske är fel ordval men såhär skriver man på svenska FN förbundets hemsida.

” Konflikten i Ukraina är inte bara en konflikt mellan ukrainare. Det är också en internationell konflikt mellan Ryssland och väst. Denna tidslinje visar den maktpolitiska historien mellan dessa, bland annat genom att illustrera NATO och EU:s expansioner i östra Europa sedan Sovjetunionens fall. Historien om det kalla kriget och utvecklingen i Europa efter 1990 är viktig för att förstå Rysslands olagliga maktanvändning i Ukraina år 2014.”
Nu är ju iofs svenska FN förbundet en fristående förening utan någon som helst koppling till FN förutom att de får bära dess emblem
Citera
2022-11-18, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ferrarifanlellewtc
Googlade snabbt. De ska inneha som du säger, patrullbåtar, Kustbevakningsfartyg samt andra olika typer av mindre fartyg. Men Ukraina ska även ha större fartyg så som Fregatter i Krivak-class.

Står även på Wikipedia att Ukraina förlorade fartyg till Ryssland 2014.
"On 24 March 2014, at least 12 of Ukraine's 17 ships in Sevastopol were seized by Russia".

"Synd" - Hade varit intressent att se Sjökrigsföring i modern tid.

Jag "har för mig" att Ukraina före 24 februari hade en fregatt. Man sänkte den själva, man trodde den skulle falla i Rysslands händer. Ryssland hotade ju Odessa och var på väg in överallt, även vid Snake Islands. Jag är ganska säker på att dom inte har något fregatt idag.

För den ukrainska krigföringen är nog pattrull, förlåt patrullbåtar och fast-boats bättre. Och dom skall få fler sådana från USA tror jag det var. Har svårt att hitta källor just nu.
Citera
2022-11-18, 21:26
Medlem
Citat:
Det får ju ändå räknas som en objektiv förening vilket är min ingångspunkt för kunskap om detta ämne.
Precis som AIK och Djurgårdens IF då
Citera
2022-11-18, 21:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Man måste nog sätta detta sitt sammanhang Ryssland har ju använt sydvästra hörnet av Belarus
för att skjuta robotar mot Lviv vilket innebär att dessa går extremt nära Polska gränsen om inte
bitvis tom. över polskt luftrum förmodligen medvetet för att provocera fram en olycka som den här.
Skulden för det inträffade ligger därför helt hos Ryssland det är på grund av deras sätt att kriga det
hänt och det förstår Polen också.
Så även om roboten som slog ner i Polen skjutits från Ukrainskt territorium för att försöka skjuta ner dom Ryska som kom emot dom är det att betrakta som en olycka från Ukrainsk och Polsk synvinkel.
Att Ryssland valt att skjuta så nära gränsen är dock absolut ingen olycka det är en medveten handling
som är avsedd att eskalera konflikten det borde vem som helst förstå.

Det vore jävligt korkat av ryssen att provocera fram en reaktion från NATO. Man klarar inte ens av att ta sitt grannland, som har samma vapen som en själv + lite NATO-godis, hur ska man då kunna ta sig an NATO med mycket mer sofistikerade vapen?
Citera
2022-11-18, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuietExit
Ukraina använder sina vatten-drönare igen https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1593671905227292673?s=20&t=aq7W7pODQZHnYU_1vc-_tQ

Detta är märkligt. Även om jag gillar detta så tycker jag det är mycket underligt att inte Ryssland har försvar mot sådana sjögående drönare.

Man borde väl ha en spärr med hydrofoner och annat, man håller reda på sina egna fartyg bara och lyssnar av andra och spärrar.

Jag förstår inte detta.
Citera
2022-11-18, 21:29
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Precis som AIK och Djurgårdens IF då

På vilket vis är dina förslag till föreningar jämförbara i frågan global politik?
Citera
2022-11-18, 21:29
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag "har för mig" att Ukraina före 24 februari hade en fregatt. Man sänkte den själva, man trodde den skulle falla i Rysslands händer. Ryssland hotade ju Odessa och var på väg in överallt, även vid Snake Islands. Jag är ganska säker på att dom inte har något fregatt idag.

För den ukrainska krigföringen är nog pattrull, förlåt patrullbåtar och fast-boats bättre. Och dom skall få fler sådana från USA tror jag det var. Har svårt att hitta källor just nu.

Turkiet har byggt fartyg till Ukraina nyligt.
https://petterssonsblogg.se/2022/10/03/forsta-korvetten-byggd-for-ukrainas-flotta-sjosatt-i-turkiet/
Citera
2022-11-18, 21:30
Medlem
Citat:
På vilket vis är dina förslag till föreningar jämförbara i frågan global politik?
De är precis som svenska FN förbundet ideella föreningar utan koppling till FN
Citera
2022-11-18, 21:33
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
De är precis som svenska FN förbundet ideella föreningar utan koppling till FN

Så med ditt resonemang är Göteborgs förening för antika spårvagnar lika kompetent kring fotbollsfrågor som AIK eller djurgårdens if då? Rimligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in