2022-11-18, 17:29
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, ganska tidigt gick åklagaren ut med att dom hade en bild över vad som hänt. Med tanke på klockslaget och att dom tre var isolerade, borde den informationen kommit från mgm.

Något som gör mig nyfiken är Rickard Finndahl´s uttalande att huvuddelen av brottsligheten har pågått mellan klockslagen 02:00-02.45, alternativt påbörjats då. Detta borde rimligen vara människorovet han syftar på. Vad hände under dessa 45 min innan dunsarna hördes? Varför skrek hon inte?
Jag reagerade också på tidsangivelserna från polisen. Så luddiga som möjligt, antingen före eller både före och efter donkenbesöket. Tiden för människorovet, 2.30, sattes innan T hittats och mord konstaterats. Nu vet polisen mer och har väl därför tidigarelagt "starttiden" till 10 min efter As samtal med T, då allt var ok.
Åklagarens uttalande om "objektivt" händelseförlopp, tolkar jag som att J och M lämnat sina högst personliga versioner, vilka han inte förefaller ställa särskilt hög tilltro till.
Citera
2022-11-18, 17:30
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Finns det något konsensus i tråden kring om MH faktiskt kan vara oskyldig och JJ ensam har mördat och forslat iväg Tove?

Kan ju också vara planterat av någon för att få dem att faktiskt börja pladdra om de båda fortfarande håller käft.

Så hade jag gjort ifall jag ledde utredningen. Läckt lite till pressen under helgen sett till att JJ kunde följa det som händer i omvärlden.
Citera
2022-11-18, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Fast det där ”samtalet” (02:30) har jag aldrig hört talas om. Utan jag minns det som ”kontakt” med pojkvännen.

Det kan vara mycket. Sms, fickringning, röstsamtal.

Vi får se om jag kan hitta den källan under helgen. Annats får vi se när fup är klar.

Jo fast TT kan ju inte skrivit,ringt själv om de tror att brottet kan ha skett 02 o framåt......möjligtvis att någon annan JJ eller MH ringt o föreställt rösten....som några varit inne på innan....eller skickat sms på TT's mob till pojkvännen.....o han kanske reagerat på innehållet i texten
Citera
2022-11-18, 17:33
Medlem
ellaaas avatar
Måste vara roligt för polisen att gå in och läsa här. De ger oss brödsmulor som vi spekulerar sönder, tills nästa omgång brödsmulor som vi spekulerar sönder…
Citera
2022-11-18, 17:34
Medlem
Fibonaccitals avatar
Aftonbladet nyss:

Misstänkt i Vetlanda inte psykiskt störd

Av: TT
Publicerad: Mindre än 20 min sedan
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mo7vp5/misstankt-i-vetlanda-inte-psykiskt-stord

Senast redigerad av Fibonaccital 2022-11-18 kl. 17:42. Anledning: Stavade Afonladet fel. Aftonbladet ska det vara...
Citera
2022-11-18, 17:34
Medlem
Anna-Helgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Den ena skyller på den andra tydligen

Nyss hade de inget med detta att göra?

”En av kvinnorna som häktats misstänkt för mord på Tove i Vetlanda har i en sinnesundersökning berättat att hon tror att den andra häktade kvinnan har med 21-åringens död att göra. Det rapporterar P4 Jönköping.”

Om MH säger "jag vet ingenting, jag somnade direkt vi kom till JJ" så kan hon ju hävdat det från början? Neka till anklagelserna alltså? Sen om det är sant eller inte är en annan fråga.

Håller ändå fast vid teorin om att TTs smartwatch kopplat samtal till anhörig ICE/skickat nödmeddelande 02.30 med platsdata och meddelandet hamnar i pojkvännens röstbrevlåda/som sms som han hör/ser först dagen efter när han vaknar. För det räknas kanske inte som ett samtal, om man nu vill ligga lågt med det pga utredningstekniska orsaker?
Citera
2022-11-18, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Oavsett underlag kan man se på denna bild att det är helt ologiskt att ens försöka parera kroppen utan att det kommer att låta, hamna på balkong, stegen och vägg.

https://www.bildtagg.se/bild/nd9wrb9bgmh00wqgpwt1xirp

Av den andra bilde på huset, kan man se att fönstren dessutom öppnas utåt. Ett fönste är på den bilden öppnen, och gångjärnen sitter ju på utsidan.

Det innebär ju att man måste få ut kroppen via det högra fönstet, och kroppen kommer oundvikligen att hamna på stegen och taket under.

Ingen skulle komma på den ideén om de tittar ut.

Om brottet sker inne i lgh så är nog den naturliga bortforslingsvägen trapphuset.

Insynsskyddad källarutgång med tak från gaveln några decimeter från bilen bildar en sluss. Innan dess bildar källaren i sig en sluss.

Inte hiva ut från tredje våningen. Skulle vara detta fönster på gaveln då. Inte baksidan för då landar kroppen på byggnation under. Stegen var böjd sedan tidigare har vi ju fastställt.

https://www.bildtagg.se/bild/jvrk8d9v7wqlmzbza9wbhfb

Men likt Biltema-masten så är dess täckningsområde halva Vetlanda. Insynsmässigt s a s.
Citera
2022-11-18, 17:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Hon säger att kvinnan efter det gick hem. Inte att hon själv bevittnade att Tove gick ut från lägenheten. Och står det verkligen inget om att JJ gick ut från lägenheten för att köpa mat?

Vi kommer nog få fler uppgifter snart. Om P4 sitter på utredningen så kommer andra hänga på.
NEJ! P4 sitter inte på utredningen. Det gör polis och åklagare. Media får bara veta vad de är villiga att lämna ut. I sämsta fall finns en läcka som lämnar ut mer, med risk för att det skadar utredningen och gör vittnesuppgifter obrukbara.
Citera
2022-11-18, 17:38
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det står ju att de haft tillgång till vad som sagts i P7 utredningen.
Det står ju också att den P7 testade är helt OK.
Är detta verkligen möjligt att prykologerna läcker till pressen om resultatet av P7 och vad som sagts där?

Så fort man gör en sån utredning så är det många fler än utredarna som får tillgång till uppgifter om vad som händer.

Jag arbetar själv med sekretessbelagda uppgifter. Det är klart att vi som arbetar vi pratar med varandra och även om det jag besitter inte är intressant i en fb tråd så skulle jag lätt kunna läcka lite om jag kände för det.

Jag kan tänka mig att den där utredningen skickas mellan lika olika myndigheter och där finns det olika personer som hur lätt som helst kan ”råka” få insyn.
Citera
2022-11-18, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
https://www.vetlandaposten.se/2022-11-18/chefen-for-grova-brott-vi-har-fatt-fram-tidpunkten-genom-forhor-och-analyser
Intresserant med att det senaste samtalet hon hade på sin mobil var 01.48. Då uteslutar det något röstmeddelanden eller samtal vid 02.30. Sms? Snapchat? Vad kan det då varit för meddelande? MGM som skrivit till honom och låtsas vara Tove?
Citera
2022-11-18, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kanske mgm som ringer pojkvännen och berättar att T.T. är på väg hem men har glömt sin mobiltelefon hos J.J.?

Ett sätt att skapa ett tidsutrymme.

Även ett sätt isf att tajta till utredarnas kommande tidslinje för själva brottet. Tidstämpel.

”Hej, ville bara säga att TT glömt sin mobil i Föredadammen” hade varit ännu mindre genomtänkt men inte mycket.
Citera
2022-11-18, 17:42
Medlem
ellaaas avatar
Vad menar hon med det här?

”Hon uppger sedan att 21-åringen lämnat lägenheten, men att den andra kvinnan betett sig märkligt dagen efter. Hon misstänker att den andra häktade kvinnan har med 21-åringens död att göra, men hävdar sin egen oskuld.”

Så MH skulle ha sovit, men sedan sett Tove åka hem, och misstänker att JJ har något med mordet att göra. Så JJ skulle ha följt efter Tove? Eller är det bara nödlögner som inte går ihop? ”Tove åkte hem” blir en första nödlögn (som JJ och hon kommit överens om), ”Jag vet ingenting, för jag sov” blir en annan, och så är det svårt att få ihop storyn.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mo7vp5/misstankt-i-vetlanda-inte-psykiskt-stord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in