2022-11-18, 14:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Från tidning idag vad chefen Finndahl sagt.

Frågan om varför något har hänt är erfarenhetsmässigt svårt att bringa klarhet i. Oftast kan bara gärningspersonerna svara på det. Som bevisning har motiv ganska liten betydelse men för de efterlevandes skull är det önskvärt att om utredningen kan ge sådana svar."

Precis det anhöriga och andra vill veta är inget av intresse för domstolen för att fastställa brott.

Så de enda som kan berätta om det är gärningsmännen eller vänner bekanta. Så ni som vet dags att öppna munnen. Denna tystnadskultur leder inte till förståelse. 😡😡😡😡

Men det kanske de har?

Och för de flesta människor är det obegripligt att "tjafs" kan vara motivbilden, därför att det är obegripligt att döda någon för tjafs.

Men för den som dödar kan det handla om känslor som för andra är obegripliga.

T ex känslan av att bli kränkt och inte klara av det, eller känslan av att tappa kontrollen, ansiktet, inte kunna hantera situationen.

Man har sett det förr. och det är inte begriligt att andra dödar andra för smågrejor. Men för gm är det inte smågrejor.

Och lösningen på problemet kunde ju ha varit att bara lägga ner, eller? Eller försöka tänka efter att det är ett helt meningslöst tjafs. Fråga sig varför man hakar upp sig på samma grej så lång tid? Se proportionerna.
Citera
2022-11-18, 14:57
Medlem
Åklagare Rullman säger enligt Expressen att utredningen fortsätter utreda - "..vad som OBJEKTIVT har hänt".

Det tolkar jag som att minst en av MGM erkänt och beskrivit ett förlopp, som man nu också objektivt vill säkerställa.

Gott polisarbete.
Citera
2022-11-18, 14:58
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Både polisen och den vettiga delen av allmänheten har ledsnat på sladdret och tokspekulationerna bland annat här på Flashback. Det är väl att hoppas på för mycket men det är fler än jag som önskar att de faktabaserade inläggen kommer att ta över från snick-snacket nu. Den här tråden torde annars rätt snart gå upp på första plats i Flashbacks liga för vettlösa trådsanningar...

Fel av dig. Det de har svårt med och som bara vänner vet behöver luftas i denna tråd. Bevis för mord kan vi inte lösa det gör polisen.
Citera
2022-11-18, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Med detta i backspegeln ser motivbilden ut att klarna lite. Ett långvarigt bråk, och där det låter som att JJ är den som provocerar fram det. Om det stämmer, passar det ju in i bilden som målats fram av henne.

Man kan ju fråga sig av vilken anledning hon hotar med avslöjande, och vad hon vill vinna på att hota med det??

Man tänker sig att man antingen anser att man bör avslöja det av någon anledning, eller att man håller tyst? Men att hota med att avslöja?

Vad ville JJ uppnå med hotet?

Känns som att det handlar om någon slags vinst med detta hot hängande över kompisarna?

Naturligtvis dumt av Tove att hänga på med samma mynt då, men ingen kunde nog se det allvarliga verkliga hotet komma.

Om det är det här som bråket handlat om, då kan man ana att det i grunden handlar om makt, kontroll och hat.

Långsinthet är något som också kan verka osunt när det kommer till en sådan personlighet som man kan ana JJ kan ha. De kan inte klara av att bli kränkta.

Hade ens JJ ett förhållande nu? Eller handlade hotet om avslöjandet om ett gammalt förhållande som nu ändå var över?

Då stämmer väl det som andra människor anser vara tjafs som mna kan lösa på annat sätt, inte ses som tjafs av JJ. Och med på tåget har hon fått MH. Obegripligt, särskilt som de inte ens verkat ha varit vänner länge.

Instämmer med orden jag också tänkte.
Framförallt makt och kontroll!

Där en person har dem egenskaperna är min erfarenhet att det kan svartna helt framför ögonen när denne förlorar kontroll i form av "avslöjanden" och därmed mister sin makt.
Citera
2022-11-18, 15:01
Medlem
barbiefacebook1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Åklagare Rullman säger enligt Expressen att utredningen fortsätter utreda - "..vad som OBJEKTIVT har hänt".

Det tolkar jag som att minst en av MGM erkänt och beskrivit ett förlopp, som man nu också objektivt vill säkerställa.

Gott polisarbete.

Bra noterat! Kan dock betyda att man hittat skador (läs: det objektiva) och att man vill utreda vad som föranlett de och hur de kommit till. Men ja, väldigt gott polisarbete som det verkar!
Citera
2022-11-18, 15:02
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det kanske de har?

Och för de flesta människor är det obegripligt att "tjafs" kan vara motivbilden, därför att det är obegripligt att döda någon för tjafs.

Men för den som dödar kan det handla om känslor som för andra är obegripliga.

T ex känslan av att bli kränkt och inte klara av det, eller känslan av att tappa kontrollen, ansiktet, inte kunna hantera situationen.

Man har sett det förr. och det är inte begriligt att andra dödar andra för smågrejor. Men för gm är det inte smågrejor.

Och lösningen på problemet kunde ju ha varit att bara lägga ner, eller? Eller försöka tänka efter att det är ett helt meningslöst tjafs. Fråga sig varför man hakar upp sig på samma grej så lång tid? Se proportionerna.

Vet inte var du vill komma. Tror inte polisen har grepp om motivet genom att de som vet är håller sig undan. Men hoppas att anhöriga får klarhet i motivet.
Citera
2022-11-18, 15:02
Medlem
Xedomes avatar
Den här tråden har ballat ur.

Spelar uppenbarligen ingen roll ens att polisen går ut och redovisar vissa saker. Tydligen är det viktigare för vissa användare att skriva hela romaner om fantasier istället. Väggar av text utan substans.

Polisen gick ju precis ut och talade om att
a) Motivbilden har ingen större betydelse för utredningen i sig
b) Endast gärningsmännen vet något om det, fö.
Senast redigerad av Xedome 2022-11-18 kl. 15:05.
Citera
2022-11-18, 15:03
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Fel av dig. Det de har svårt med och som bara vänner vet behöver luftas i denna tråd. Bevis för mord kan vi inte lösa det gör polisen.

Har jag fel? Tala då om för mig vad som rätt; men håll dig då till fakta och sanning. Riktig sanning - och inga nya trådsanningar!
Citera
2022-11-18, 15:03
Medlem
cakkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Nej släpp det. Polisen säger att det inte ens finns en misstanke. Det verkar omöjligt med tanke på det som framkommit hittills.
Dem har båda setts i en bil enligt uppgifter tex.

Exakta tider vet vi inget om.

Polisen har troligen koll på McD kvittot och ungefärlig tid dit samt kamerornas tidsinställning och exakt tid dit.

Vittnet har väl inte kollat exakt på klockan, sällan man gör det mitt i natten.

Isåfall är jag "imponerad" (nota bene " ) att de lyckats
Tycker oavsett vad polisen säger eller inte att tiden är knapp. Och . Ja. Jag har läst denna tråd och följt podden m.m.
Citera
2022-11-18, 15:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Är det någon som vet varför Tove behövde ta studieuppehåll för att "vara nära familjen"? Vad handlade det om - fysisk eller psykisk sjukdom hos henne själv eller någon i hennes familj, eller vad? Det hade ju varit mycket bättre om hon hade stannat i Linköping och umgåtts med sina studiekamrater där, när det bara var tjafs och bråk med de gamla kompisarna i Vetlanda. Det är naturligt att bryta med sina tonårskompisar, när man går vidare i livet med högre studier... och lämnar de andra kvar i barndomshålan, där ingen begåvningsreserv längre finns kvar för att alla smarta ungdomar har dragit...

Det är många som gör studieuppehåll av olika skäl. Det är tuffa studier i fem år. Någon skrev att hon var osäker på om det var rätt utbildning för henne, vet inte om det stämmer.

Behöver inte vara någon "fel" i att göra ett break, tvärtom. När man är ung är man ju inte "färdig" på något vis. Kan vara svårt att veta vad man vill göra, vilka intressen man har och vad man passar för.

Allt handlar inte heller om bara smarthet osv, utan det finns ju många andra vrden här i livet. Hon hade ju en pojkvän som hon höll på (?) att flytta ihop med.

Att ett "tjafs" ska innebära att man inte kan göra studieuppehåll tror jag inte så många skulle tänka på.

Men det här tjafset var ju tydligen av annan karaktär än vanligt tjafs kan man nu misstänka.
Bara det hur JJ har agerat efter mordet, det reser varningsflaggor. Och har hon dessutom fått MH med på sin egen agenda, då reser det mycket röda varningsflaggor.

Vi får väl se, men alla varningsflaggor är röda för mig mig här.
Citera
Medlem
Citat:

Varför behöver det luftas i tråden? Varför hänger du ut namn på folk som ”borde” vet något? Om de vet något så hoppas jag de går till polisen, inte skriver här.

Du blir ju fullkomligt rabiat av din nyfikenhet ibland alltså. Skärp till dig. Vare sig du eller någon annan av oss i denna tråd har någon som helst rättighet att få reda på någonting.
Citera
Medlem
cakkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cakka
Isåfall är jag "imponerad" (nota bene " ) att de lyckats
Tycker oavsett vad polisen säger eller inte att tiden är knapp. Och . Ja. Jag har läst denna tråd och följt podden m.m.
Men F.U. är ju inte klar...än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in