Citat:
Ursprungligen postat av
Ringhals3
Ja jag ser det nu på en helsida i SvD!
Sedan kan man ju generellt ställa sig frågan varför många svenskar utöver att de tycker det är spännande att få reda på hur mycket de "får" tillbaka på skatten eftersom de inte har koll på sin ekonomi dessutom verkar besatta av sparräntor!
Jag har hellre noll procent ränta och 1,5 procent inflation än två procent ränta och åtta procent inflation som nu!
Men den uppfattningen är jag nästan ensam om!
Det beror helt på omständigheterna. Det beror på hur mkt dina kostnader faktiskt ökar i kronor och mycket du har på sparkontot.
Om dina utgifter låg på säg 100k ökar med 10%. Då är din kostnadsökning 10k. Men säg att du även har 10 mille på sparkontot och får 2% efter skatt i ränta. Då har du kapitalinkomst på 200k. 200k minus 10k blir en vinst på 190k. Men nu har väl de flesta inget i nämnvärt på banken då de är ekonomiskt omogna så då berörs de hårdare av inflationen. Långsiktigt så skulle inflationen äta upp vinsten men det skulle ta väldigt lång tid. Men du lever inte förevigt så det är ganska så ointressant. Sedan är det osannolikt att räntan skulle ligga stilla om inflation håller sig på 10%. Utan styrräntan bör närma sig och gå om inflationen.