2022-11-17, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
intressant video där man ser hur luftvärnet lyckas skjuta ned en rysk kryssningsrobot. Den kommer mycket fort och ganska långt ned tror jag? Man förstår att det är svårt att skjuta ned en sådan robot.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1593221056084717570

Edit en annan liknande träff: https://twitter.com/flunkertungle9/status/1592605691810054144

Very cool. En sån där inkommande kryssningsmissil gör ca 400km/h - relativt lätt att upptäcka och att bekämpa.

Britterna bruka väl köra upp på V1 och tippa dess vingar
Citera
2022-11-17, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Han vill ju inte förstå. Det går inte att lägga så mycket energi och vara så efterbliven att man verkligen inte kan förstå att konflikter kan jämföras med varandra.

Det handlar inte om att konflikter inte kan jämföras med varandra ditt stackars knyte till idiot. Det handlar om att andra konflikter INTE rättfärdigar den som pågår NU!
Utöver det så bar jag döda barn i min famn samtidigt som jag höll tummarna för att inte själv falla offer för kulorna som dödade barnet när jag sprang över gatorna. Sitt för helvete inte här och fantisera din stackars sate som inte ens varit i närheten av annat än ett luftgevär i dina dagar. Du skall ha jävligt klart för dig att dina åsikter om andra här hamnar precis där de skall hamna. Sitt för helvete inte och rid på några höga hästar för att du TROR att verkligheten utspelar sig i en läsfotölj med patetiska "analyser" som främsta mål.
Som sagt innan så skiter Ukraina i vad fan du tycker om USA och ännu mer skiter de i vad USA har gjort förr, ty det de verkligen bryr sig om är att freda sig mot den DE FACTO anfallande ryssen. ANNEKTERANDE RYSSEN skall det vara.
Citera
2022-11-17, 14:38
Medlem
Äntligen kommer domen från nedskjutningen av MH-17 i Donetsk 2014.

https://www.flashback.org/showthread.php?p=82440407&posted=1#p82440407

Domen live just nu.
Citera
2022-11-17, 14:43
Medlem
BonerBatmans avatar
Rapporter om att Ryssland gjort framsteg i Zaporicha. Tidigt att säga hur stora framsteg de gjort. Man sätter nu in Kherson tivolit här istället i hopp om att bryta in och omringa trupper i Donetsk och på så sätt inta hela Donbass. Lär bli svåra tider för Ukrainarna i dessa områden framöver. Många sa att man tidigare satt in sitt bästa manskap i Kherson och att de inte kunde operera pga logitiskproblemen som uppstod. Nu återstå att se hur väl de opererar i bättre fungerande logistiklinjer.
Citera
2022-11-17, 14:43
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Problemet är att Ryssland ser väst och NATO som det största hotet. De vill inte ha västs wokeism, kulturmarxism, cancelculture osv som väst predikar som den enda rätta läran.
Jag tycker inte att väst predikar den som den enda rätta läran utan den sprids per automatik. Ett öppet och inkluderande samhälle lockar många människor.

Citat:
Jag tror knappast att Ukraina krigar för västs värderingar iheller.
De krigar för sin demokrati. Sin rättighet att få bestämma själva. Ett öppet samhälle följer i de spåren.

Citat:
Krig var nog helt oundvikligt och Ukraina och väst är precis lika medskyldiga till vad som pågår.
Inte en chans. Bara för att människor i väst, och nu Ukraina är för ett öppet och inkluderande samhälle så har inte Ryssland rätt att sätta stopp för det. Den sprids även in i Ryssland men Ryssland slåss med näbbar och klor för att stoppa den. Bl.a med storskalig propaganda och hjärntvätt. Det sprids ju flertalet lögner i Ryssland om hur "bögigt" allting är i väst. Så jävla "bögigt" är det inte.
Citera
2022-11-17, 14:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Problemet är att Ryssland ser väst och NATO som det största hotet. De vill inte ha västs wokeism, kulturmarxism, cancelculture osv som väst predikar som den enda rätta läran.
Jag tror knappast att Ukraina krigar för västs värderingar iheller. Krig var nog helt oundvikligt och Ukraina och väst är precis lika medskyldiga till vad som pågår.

Fetat: Så länge Ryssland ser det så, så är de ekonomiskt, diplomatiskt, kulturellt, teknologi och t.o.m. idrottsligt isolerade. Paria i världen. Och deras krigsmakt kommer utplånas så fort de angriper andra länder. Det är ju facit; förnekar du att det inte är det faktiska utfallet av Rysslands agerande?

Så Ryssland kan tycka så och leva med konsekvenserna; eller så kan de ändra sig. Väst och NATO bryr sig inte om Ryssland väljer att utplåna sig själva. Ryssland är svagt och Väst starkt; enligt det ryska tankesättet om den Starkes rätt och att stormakter har speciella rättigheter att dominera sina grannar så är det som sker helt rätt ur ryskt kolonialt tänkande. Det svaga fattiga Ryssland domineras av de starka stormakterna USA, EU och Kina. Inse att ditt älskade Ryssland inte är en stormakt.
Citera
2022-11-17, 14:45
Medlem
Citat:
Krig var nog helt oundvikligt och Ukraina och väst är precis lika medskyldiga till vad som pågår.

DU säger - "jag tror inte Ukraina krigar för västs värderingar heller".
Sedan säger du i nästa sekund att Ukraina är en av de skyldiga för att de har hållt sig med väst???

Utöver det så skiter den riktiga världen i vad sketna Ryssland vill eller inte vill. De får vilja vad fan som helst på SIN MARK! Simpelt, och lika simpelt är det att de INTE klarade av att hålla sitt tyckande för sig själva utav med våld angrep Ukraina för att Ukraina inte tyckte som DEM.
Den enda som är skyldig i detta sedan 2002 konstanta krig/infiltration är ryss-aset och INGEN annan. Fakta är fakta hur mycket man än gråter sina önskemål till sängs
Citera
2022-11-17, 14:48
Medlem
Citat:
Trots det har ju den ryska eliten och dess oligarker ingenting emot att ha det lyx- och kulturliv i väst de inte kan få någon annanstans.

De är så till den milda grad exalterade av det levernet att lyxbåtar, lyxlägenheter, lyxvillor dyra utbildningar har finansieras på bekostnad av industriell och militär utveckling, samt på bekostnad av Rysslands övriga utveckling.
Ryssland är trots rikedomarna fortfarande ett U-land utan asfalterade vägar, vatten och avloppssystem där stenkolskaminen brinner i tågens förstaklassvagnar

Imperiet Ryssland måste dö för att korruptionsekonomin skall kunna utplånas.
Senast redigerad av Arccosinus 2022-11-17 kl. 14:53. Anledning: Staf fel och sär skrivning
Citera
2022-11-17, 14:50
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:

Kul att du ändå strukit homohotet nu när det visat sig att de största bögarna finns i ryska armen där bögeriet är institutionaliserat och en del av vardagen, i fred som i krig.

På sätt och vis har du naturligtvis rätt i att Ukraina inte krigar för västs värderingar, utan de krigar för att de är tvungna att försvara sig mot det ryska angreppet. På sikt, med fred, frihet och demokrati tror jag dock de kommer närma sig våra värderingar. Däremot delar jag inte uppfattningen att Ukraina och väst är precis lika medskyldiga som Ryssland. Ukraina hade nog väldigt gärna sluppit bli anfallna och väst hade velat slippa kriget med de ekonomiska problem det medför. Nej, de enda som är skyldiga till vad som pågår är ryssarna och i viss mån deras knähundar, vitryssarna. Ryssarna för att de inledde angreppskriget och fortsätter det och vitryssarna för att de delvis lät ryssarna utgångsgruppera på vitrysk mark och fortsatt använda den som bas för sina angrepp på Ukraina.
Citera
2022-11-17, 14:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Jag tror vi kan glömma attacker från Vitryssland. Gränsen börjar allt mer likna en medeltida borg med mur och vallgrav. https://twitter.com/vidtranslator/status/1593189020426805248
Citera
2022-11-17, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror vi kan glömma attacker från Vitryssland. Gränsen börjar allt mer likna en medeltida borg med mur och vallgrav. https://twitter.com/vidtranslator/status/1593189020426805248

Problemet med fasta försvar är risken att fi går runt dem eller bryter igenom på någon punkt. Och sedan angriper dem i ryggen. Som tyskarna vid maginotlinjen.
Citera
2022-11-17, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Ok, intresant gissning om Kosovo. Dock är det helt säker att Kosovo inte vill bli invaderat av Serbien.

Och jag är dessutom helt säker på att varken Ryssland eller Serbien kommer att acceptera en folkomröstning i Kosovo där majoriteten (oavsett om det är 75% eller 99,9%) röstar för att uppgå i Albanien. Så invasionsrisken är nog stor. Enbart ryssar har nämligen rätt att rösta om nationstillhörighet, alla andra ska acceptera moderlandets fastställda gränser. Detta enligt rysk logik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in