2022-11-16, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Hur vet du att det är vanligt att häktade har tv på rummet? Får de se på tv dygnet runt eller får de ansöka om tid att se på tv?

Dygnet runt så vitt jag vet, aldrig hört talas om begränsningar. Hur jag vet är inte relevant.
Citera
2022-11-16, 11:29
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Hur vet du att det är vanligt att häktade har tv på rummet? Får de se på tv dygnet runt eller får de ansöka om tid att se på tv?
Det finns tv i cellerna.
I af på Kronoberg,Huddinge och Österåker.
Citera
2022-11-16, 11:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BennyLevito
Det övergripande kring bevisningen finns med men i övrigt råder förundersökningssekretess och då är det lyckta dörrar om inte MGM motsätter sig det. Den preliminära obduktionsrapporten som jag förstår det innebär att man i princip är helt säkra på att T bragts om livet genom brott.

Däremot är det mycket oklart varför man väljer att ha kvar rubriceringen människorov, det räcker exempelvis inte att hindra någon från att lämna lägenheten då det är ”endast” olaga frihetsberövande. Något vet ju polis och åklagare som inte är känt hos media. Förhoppningen är som sagt att det ska klargöras just för att undvika desinformation och uthängande av oskyldiga individer.

Ja, det måste vara väldigt förvirrande för anhöriga, och hemskt för de som är sörjande att även utmålas i socila medier som misstänkta. Det gäller för båda sidor av brottet.

Det är väldigt viktigt att åklagare och polis är mycket tydliga i sina uttalanden t ex vad gäller misstankar mot fler än de häktade, vilket jag ändå tycker att han har varit.
Den lucka som han lämnade, att det alltid kan ändras, är ju sådant som folk häktar på spekulationer om.

Så ett förtydligande där är aldrig fel. Vissa saker kan aldrig uppreps för mnga gånger.
Citera
2022-11-16, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Det är det som är så konstigt. De skyller inte ens på varandra verkar det som.

Varför tror du inte dom skyller på varandra?
Citera
2022-11-16, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Nånting ditåt, ja. En rimlig teori.
T behöver inte alls ha avlidit i lägenheten, Problemet är bara att vi inte känner till vad kriminalteknikerna har gjort för fynd i JJs lägenhet.

Precis, jag tänker mig följande alternativ: väl på plats i skogen kan TT antingen mördats direkt, och sedan flyttats morgonen efter till en mer dold plats. Eller så har hon dumpats levande och dött under natten av till exempel skador och sedan flyttats. Alternativt har hon överlevt natten och dödats och flyttats dagen efter när MGM inser vilka problem människorovet kommer orsaka om TT lever och kan berätta om det, de dödar henne och flyttar henne till en bättre plats. Eller så har hon legat bunden i skogen en längre tid, dött av kyla/törst och det finns någon annan förklaring till gravfridsbrottet.
Citera
2022-11-16, 11:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Strategiskt tror jag inte en sekund på utan bevisläget är så bra att det inte kan påverka utredningen.

Man får hoppas, men tjejerna har ju haft tillgång till media i ett par veckor redan.
Samtidigt är det väl så att restriktionerna och häktningen som begärs är förstås till för att utredningen inte ska lida, så att åklagaren inte begär restriktioner om detta, borde innebära att han inte tycker att han riskerar något alls.
Citera
2022-11-16, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Finns det nån person som kan skriva vad för etnisk bakgrund de misstänkta har? Dom ser ut att vara afrikanska, döma av de blurrade bilderna man kan se i Expressen

Hur får du båda 2 till att va afrikanska? den ena är adopterad från sydafrika och är mörd,den andres pappa är israelisk så tror hon är halvjude hon ser inte afrikansk ut.
Citera
2022-11-16, 11:46
Medlem
Okej jag ska ligga lågt med grannen. Har fått flera argument mot.
Jag har inget personligt mot dem, tvärtom. Men en sann utredare måste tänka logiskt, vem var med under de kritiska timmarna.
Om det bara är ett vittne så klart man inte bara kan svälja allt vad den säger utan dubbelkoll.
Som sagt dessa grannar är säkert hyvens men måste dryfta alla tänkbara situationer. Det har ju inte kommit nån fakta ut på säkert två veckor!
Citera
2022-11-16, 11:47
Medlem
”På ett häkte är möjligheten att vistas tillsammans med andra intagna begränsad. I vissa fall kan du under dagtid sitta tillsammans med någon av de medintagna. För dig med restriktioner kan åklagaren under vissa omständigheter besluta samsittning.”

Har flertalet vänner som suttit häktade med restriktioner. Man får samsittning dels för att minska isoleringen. Man får en samsittare som sitter på samma häkte och som kan vara misstänkt för vilket brott som helst i princip. Under samsittningen spelar man kort, är på ”promenad” (lilla tårtbiten som finns på häkte) m.m.
En vän satt häktad misstänkt för rån och hans samsittare va misstänkt för mord.
Släpps den ena ut före den andra så får man en ny samsittare.
Jag har aldrig hört att man kan ansöka om att ha samsittning med en viss person, har heller inte läst dokumentet som nån sa att de finns i tråden. Kan ha fel
Citera
2022-11-16, 11:49
Medlem
Min första känsla var brott pga heder (alltså inte heder man-kvinna)
Utan upprättelse. Man ska alltid gå på första känslan
Citera
2022-11-16, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Dygnet runt så vitt jag vet, aldrig hört talas om begränsningar. Hur jag vet är inte relevant.
Får de ta emot besök nu?
Citera
2022-11-16, 11:51
Medlem
Tror någon av dom kommer tappa det snart.
Minns ni mordet i Karlskrona? Dom 2 mest otänkbara mördarna satt tysta flera månader. Sen brast det och de kom fram att den ena hade mördat och den andra styckat.

Ju längre tid de sitter häktade desto mer bevis läggs de fram under förhör och till slut så inser man väl att det inte är nån mening med att neka. Om de nu finns tydliga och bra bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in