2022-11-16, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Jag vet, alla vet att NATO mycket väl kan jämna hela den ryska deferationen till aska om de bara vill. Det vet du också. Innerst inne i ditt lilla rysstrollshjärta.
Vill ja...men grejen är att dom inte vågar.
Snacka går ju.
Citera
2022-11-16, 11:16
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ideologin är liksom en täckmantel. I botten ligger nationalismen, imperialismen och diktaturen. Så har det alltid varit i Ryssland. Redan Ivan den förskräcklige utvidgade Rysslands territorium med krig och oerhörd grymhet. Samtidigt var han en from ortodox krisen med goda kontakter med prästerskapet.
Än idag ses Putin tillsammans med patriarken Kirill, som har gett kriget sin välsignelse.
Putin har själv sagt att han inte har någon ideologi. Ideologi anses farligt. Hans parti heter helt enkelt enade Ryssland.
Skall man gå lite djupare så har väl Dugin formulerat ideologin, eller vad det skall kallas. Det går ut på att Ryssland skall vara en supermakt. Det skall vara en motpol till väst. Territoriet skall expanderas med våld om så krävs. Lite blodspillan gör mer nytta än skada. Eller som Stalin sa, en människas död är en tragedi, tusen människors död är statistik.

Jo och Neo-Stalinisterna kör på i samma stil.
Måtte dom alla bli statistik.
Citera
2022-11-16, 11:22
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Kroatien är en bra och hederlig nation. Dom kommer att förse Ukraina med 14 st gamla Mi-8 helikoptrar. Jag har för mig att det är en transporthelikopter men det kan ju också vara viktigt att snabbt kunna förflytta specialstyrkor. Och kanske kan man använda dom för attack också men ganska tveksamt.

Kroatien kommer att få Black Hawk istället som ersättning.

Så skall vi hjälpa varandra, det är äkta solidaritet just nu viktigare än soliditet.
Truppförflyttningar. Svårt att se att de används för direkta anfall
Men får lite Vietnamn-vibbar. In fort med trupp skada såra döda och sen snabb reträtt.

Delar din bild av Kroatien. Hederliga människor i regel. Kanske något intoleranta men lovar ingenting de inte kan backa upp.

Jag kom ju sist i vår extremt seriösa tävling angående hur många bajspackare som för sista gången sett solen stiga över Ukrainas oändliga slätter..Till er som inte deltar i tävlandet och vill vara med kan jag säga att är ni inte seriösa och går all-in med era besparingar så joina inte. Det här är ytterst seriöst.
Vad som är klart är att finnjäveln och svarte riddaren hade rätt, nu börjar det redovisas det man inte hunnit med att dokumentera sen tidigare

Krig är mycket propaganda men jag har faktiskt tillit till Ukrainas generalstabs redovisning.
De verkar hålla sig till någorlunda bekräftade uppgifter.
Med det sagt går jag redan nu in med osynade kort på 700 nästkommande dygn. Blir nog lång kväll för mig på jobbet, så lägger uppskattningen redan nu.
Senast redigerad av Djupfrys 2022-11-16 kl. 11:26.
Citera
2022-11-16, 11:29
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
före denna våg med missiler uppskattades det att ryzzland hade ca 600 missiler kvar. Så de kan knappast skjuta dessa mängder särskilt många dagar....

124 missiles for Iskanders
272 Kalibr missiles;
213 cruise missiles of Kh-101 and Kh-555 types.

Sen kanske de lyckas köpa en del av Iran.
Ja förhoppningsvis går de all in nu och satsar allt i ett sista försök innan de kastar in handduken.

Det har ju redan börjat diskuteras kapitulation i rysk statsTV.....
Citera
2022-11-16, 11:31
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Frågan är om det stämmer.

Om de ska vara kapabla att föra kärnvapenkrig så behöver de också några av dessa missiler. Om de "bottnar" sina lager så har de bara strategiska kärnvapen kvar. Men kanske några missiler är "borträknade" för det ändamålet?

Väst har notoriskt felrapporterat ryska lager:

"320 missiles in a day: Russia targets short-range ballistic missiles at Ukraine; what is the result? - WION - Mar 2, 2022
Russia running short on guided missiles, firing indiscriminately - Ukraine - Jerusalem Post - March 17, 2022
Russia Running Out of Precision Munitions in Ukraine War Pentagon Official - US News - Mar 24, 2022
Russia running short of precision missiles, say western officials - Financial Times - Apr 29, 2022
SCORCHED EARTH Now humiliated Putin is running out of MISSILES in desperate bid to defeat Ukraine, UK armed forces chief tells TalkTV - Sun - May 5, 2022
Putin ‘running out of missiles’ amid claims quarter of Russian Army now lost - City A.M. - May 6, 2022
Is Russia running out of missiles? US, Russia send mixed messages - Jerusalem Post - May 16, 2022
Explainer: Is Russia Running Low on Missiles? - Moscow Times - May 17, 2022
Has Russia Run Out of Precision-Guided Missiles? - SOFREP - May 23, 2022
Russia ‘running out’ of precision weapons - UK Defense Journal - Jun 11, 2022
Russia fires five-and-a-half ton Cold War-era missiles designed to destroy aircraft carriers at Ukrainian forces in the Donbas after running out of precision rockets, MoD says - Daily Mail - Jun 12, 2022
Vladimir Putin running short of missiles as Russian forces turn to old weaponry stock - Mirror - Jul 8, 2022
Putin left scratching head as Russia RUNS OUT of missiles to make ground attacks - Express - Jul 23, 2022
Will Russia Run Out of Precision-Guided Munitions? - National Interest - Aug 11, 2022
Russia Has Run Out of Long-Range Missiles to Terrorize Ukraine - !945 - Aug 20, 2022
No more than 45% missiles that Russia had before the war remain Chief Directorate of Intelligence - Ukrainska Pravda - Aug 27, 2022
Russia 'running out of Iskander and Kalibr missiles’ - The New Voice of Ukraine / Yahoo - Aug 27, 2022
Ukraine Situation Report: Kyiv Claims Russia Is Running Low On Missiles - The Drive - Aug 27, 2022"
(source: Moon of Alabama)
Oavsett hur det tidigare har låtit har de givetvis mycket mindre kvar idag än i Mars.

Nån gång tar det slut.....
Citera
2022-11-16, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Jag svarade en användare som inte förstod kopplingen mellan att bomba sönder elnätet och att elektriska pumpar för oljepipelines inte fungerar. Nej Ukraina verkar vilja att de fungerar då dem tjänar pengar på det. Det gör för övrigt Ryssland också.

Så lite business pågår trots allt mellan Kiev och Moskva.

Kanske har dom fejkat kriget?
Citera
2022-11-16, 11:32
Medlem
fitz-humes avatar
Jag är stolt att se Sverige bidra med ytterligare 3 miljarder kr till Ukraina. Långt mycket mer än att vad USA brukar ge om vi räknar per capita. Räknar vi så är kanske rent av det land i världen som ger mest just nu. Heja Sverige!
Citera
2022-11-16, 11:35
Medlem
Antivaxxers avatar
Credd till Sverige att vi ökat supporten till de Ukrainska hjältarna.

Alla våra biståndspengar borde gå till Ukraina i år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vill ja...men grejen är att dom inte vågar.
Snacka går ju.

Att vilja och våga är två olika saker, ryssland "vågade" anfalla ukraina och nu dör de som flugor och landet på väg att gå under.

Varför skulle vi i väst göra situationen mer krånglig för oss när ryssen helt på egen hand lyckas göra jobbet åt oss?

Intelligensen hos ryssen är omåttligt låg, vilket vi tackar för.
Citera
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Jag är stolt att se Sverige bidra med ytterligare 3 miljarder kr till Ukraina. Långt mycket mer än att vad USA brukar ge om vi räknar per capita. Räknar vi så är kanske rent av det land i världen som ger mest just nu. Heja Sverige!
Jojo bäste Ivan kan nog slå ut Bank ID med en knapptryckning och då skiter Kristersson i brallan istället.
Citera
2022-11-16, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det var en rysktillverkad missil.
Ukrainas luftförsvar består av vapen från väst.

Dom har väll S300 ? Tillverkade i ryssland
Citera
2022-11-16, 11:36
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Du har väldigt mycket att lära. Men folk som resonerar som du har oftast egentligen en annan agenda. Det vill säga, du står egentligen på Putins sida i kriget, men vill påverka svenskar att tycka att vi inte skall hjälpa till mera för det kostar för mycket.

Verkligheten är i alla fall att det vi skänker till Ukraina är helt obetydligt för Sveriges ekonomi jämfört med annat bistånd som vi alltid ger till diverse länder. Sverige har dessutom skurit ner på biståndet på senare tid.

Självklart innebär ett snabbare krigsslut till Ukrainas fördel en enorm positiv effekt. Hela världsläget lugnas ner och svenska företag kommer att få kontrakt på att återuppbygga allt som har varit förstört.
Vinner däremot Ryssland kriget så har vi framför oss fortsatta sanktioner, stor oro om framtiden och nya krig stundar förmodligen.

Kalla mig inte Putin-vän tack. Jag kommer från USA, hatar Ryssland, har en mängd Ukrainska vänner och avskyr med hela mitt hjärta ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in