2022-11-16, 00:23
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
När jag skriver ”tippa” så betyder det att jag gissar. Vi svenskar använder emellanåt ordet ”tippa” istället för ordet ”gissa”.
Du behöver alltså inte lita på mig, utan står fri att komma med en egen gissning 👍🏻

Generellt låter det ofta som Ryssland består av endast outbildade soldater utan utrustning härinne och det tror jag är lite Naivt. All expertis i princip tror på långt krig troligtvis år.

”Vi bör inte göra misstaget att underskatta Ryssland. De ryska väpnade styrkorna är fortfarande mycket kapabla och stora i antal, säger Jens Stoltenberg enligt nyhetsbyrån.

Natochefen varnar för att Ukraina står inför stora utmaningar. Vintern närmar sig och temperaturen sjunker.

– De kommande månaderna kommer att bli svåra. Putins mål är att lämna Ukraina kallt och mörkt i vinter. Vi måste hålla kursen, säger generalsekreteraren. ”

Citat igår
Citera
2022-11-16, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Vid händelser likt dessa- som att Ryssland skickar 100 tals missiler och raketer mot befolkningen i ukrainska städer, tror jag att det ganska 'empatiska väst' känner att de måste skicka mer- och bättre, stöd för att hindra upprepat anfall. Jag har en aning om att Europas länder på dramatiskt sätt kommer öka sitt vapenstöd- och detta tillsammans med Australien, Kanada och USA.

Det förvånar mig att den ryska militärmakten väljer att plåga det civila samhället istället för att sända alla dessa missiler mot ukrainska ställningar vid front... då skulle kanske ryssarna kunna göra vinningar på slagfält istället för det motsatta i omvärldens ögon. Jag tror inte ens nordkoreanerna blir särskilt imponerade... eller ja, kanske dom- men inte kineserna i alla fall.
Fast nu kommer besked precis om att Ukraina stoppar Rysslands oljeexport till Tjeckien, Slovakien och Ungern. Detta kan Ukraina göra då ledningen går genom Ukraina. Jag tror att detta gör att högerblocken i Europa svetsas samman i sitt motstånd mot att hjälpa Ukraina. Hittills har dom liberala krafterna varit starkare som i USA, Kanada och Australien. Men många av Europas regeringar e långt till höger politiskt och vill minska på stödet till Ukraina.
Citera
2022-11-16, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Nej det stora stödet kvarstår från de här länderna och har ökat från Italien sista tiden. Tjeckien och Slovakien har gett stora delar av sina förråd av sovjetisk utrustning tidigt under kriget och det finns inte lika mycket kvar att ge. Det politiska stödet och det folkliga stödet är dock oförändrat massivt.
Nu stoppar Ukraina oljan till Tjeckien och Slovakien. Högern har börjat tröttna på Ukraina.
Citera
2022-11-16, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Nej. Hela världen är ett avlopp nu mer eller mindre. Tack, boomers. Men det var väl aldrig bra? Någonsin. Jag vet inte vad jag pratar om. Jag har fel om allt. Jag är bara dum i huvudet och psykiskt störd. Jag har aldrig haft rätt om något. Jag har bara fel. Jag är bara till för att ha fel och framstå som en galen idiot.

Glöm att jag någonsin sade något. Glöm att jag någonsin yttrade mig. Jag är bara dum i huvudet. Jag har alltid fel. Om allt.

Det tror jag inte är med sanningen översvämmade. De flesta människor är bra på något. Åsikter har alla rätt till. Detta ämne som handlar om ett pågående krig kanske inte är det rätta forumet för den typ av frågor du vill diskutera?

Får diskussionen här mitt i kriget dig att må dåligt? Släpp det. Välj något annat ... Det är upp till dig. Gör det som passar dig.
Ha en god kväll!
Citera
2022-11-16, 00:32
Medlem
Citat:
Nej. Hela världen är ett avlopp nu mer eller mindre. Tack, boomers. Men det var väl aldrig bra? Någonsin. Jag vet inte vad jag pratar om. Jag har fel om allt. Jag är bara dum i huvudet och psykiskt störd. Jag har aldrig haft rätt om något. Jag har bara fel. Jag är bara till för att ha fel och framstå som en galen idiot.

Glöm att jag någonsin sade något. Glöm att jag någonsin yttrade mig. Jag är bara dum i huvudet. Jag har alltid fel. Om allt.

Det tror jag inte är med sanningen överstämmande. De flesta människor är bra på något. Åsikter har alla rätt till. Detta ämne som handlar om ett pågående krig kanske inte är det rätta forumet för den typ av frågor du vill diskutera?

Får diskussionen här mitt i kriget dig att må dåligt? Släpp det. Välj något annat ... Det är upp till dig. Gör det som passar dig.
Ha en god kväll!
Citera
2022-11-16, 00:33
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
MEN JAG SKITER I VAD SOM HÄNDER MED RYSSLAND! ÄR DET SÅ JÄVLA SVÅRT ATT FÖRSTÅ! JAG VILL BARA ATT BÅDE PISSLIBERALA PISSVÄST OCH GULAG-ÖST SKA KOLLAPSA SAMTIDIGT! JAG VILL INTE ATT DEN ENE SKA FÅ BLI DEN ANDRES SYNDABOCK OCH ALIBI!

Kalla mig en samhällsfiende. Kalla mig anarkist. Kalla mig vad fan du vill. Men inte rysstroll.

Uppfattat?
Jag kallar dig ett barn, för du beter dig som ett. Du säger i själv att du ska växa upp, men gör det då, istället för att använda caps lock som ett skrikande barn i trotsåldern. Om du vill diskuterar annat finns det andra trådar. Vad gör du här överhuvudtaget om du skiter i kriget.

Det kommer inte att bli några kollapser för någon annan än Ryssland, på sin höjd. Att tro att väst kommer att kollapsa av det här är en ren illusion. Väst har inte varit starkare och mer enat sedan kalla kriget. Kriget i Ukraina har blivit en stabiliserande faktor. Det kommer inte att kollapsa av det här i alla fall. Bara en konspirationsteori som vissa verkar ha tagit till sig, av någon konstig och oförklarlig anledning. Väx upp och inse det.
Citera
2022-11-16, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Nu stoppar Ukraina oljan till Tjeckien och Slovakien. Högern har börjat tröttna på Ukraina.

Nej faktiskt har det blivit så att högern börjar tröttna på Ryssland. Ett förbannat krig som bara ställer till problem.
Ryssland är riktigt ute i kylan nu diplomatiskt också.
Citera
Avslutad
Citat:

Då får väl ryska oljan ta en annan transportväg.. Ingen anklagar Ukraina för detta. Även Tjeckien och Slovakien vet att de kan drabbas av Rysk aggression.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det beror på att dumryssarna har skadat oljeledningen i sitt anfall, då den gick nära något oljekraftverk i Ukraina som dumryssarna bombade för att stoppa elproduktionen i Ukraina.
Citera
2022-11-16, 00:44
Medlem
BluePrinces avatar
https://se.topnews.media/ukraina/ryssland-kan-massivt-sla-ukraina-med-missiler-under-g20-toppmotet-flygvapnet/

Citat:
Flygvapnet påminde om att Ryska federationen gillar symboliska datum och att det är därför man kan attackera Ukraina den 15-16 november.

Ryssland kan komma att inleda en massiv missilattack mot Ukraina den 15-16 november, dessa dagar kommer landets toppmöte att hållas på ön Bali ”Big 20”. Det är fullt möjligt att Ryssland förbereder sig för att slå nästa slag om några dagar.

Om detta rapporterade Yuriy Ignat, talesman för flygvapnets ledning för de ukrainska väpnade styrkorna, i sändningen av det nationella teletonet.

Vilken träffsäker profetia...
Senast redigerad av BluePrince 2022-11-16 kl. 00:58.
Citera
2022-11-16, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det beror på att dumryssarna har skadat oljeledningen i sitt anfall, då den gick nära något oljekraftverk i Ukraina som dumryssarna bombade för att stoppa elproduktionen i Ukraina.

Kanske var meningen? Ryssland vill ju/behöver en paus?
Citera
2022-11-16, 00:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Generellt låter det ofta som Ryssland består av endast outbildade soldater utan utrustning härinne och det tror jag är lite Naivt. All expertis i princip tror på långt krig troligtvis år.

”Vi bör inte göra misstaget att underskatta Ryssland. De ryska väpnade styrkorna är fortfarande mycket kapabla och stora i antal, säger Jens Stoltenberg enligt nyhetsbyrån.

Natochefen varnar för att Ukraina står inför stora utmaningar. Vintern närmar sig och temperaturen sjunker.
– De kommande månaderna kommer att bli svåra. Putins mål är att lämna Ukraina kallt och mörkt i vinter. Vi måste hålla kursen, säger generalsekreteraren. ”
Citat igår

Fetat: han syftar ju på civilbefolkningens umbäranden p.g.a. Ryssland bombar el och värme, inte ryska trupperna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in