2022-11-15, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tror du att T.T. avled i J.J. bostad?

Om så är fallet kan du troligen utesluta att en potatisgrep är ett mordvapen i det aktuella fallet.

Även om det finns tecken på att J.J. inte är riktigt klok är det osannolikt att hon förvarade en potatisgrep i sin lägenhet på Storgatan 71.

Det är lika sannolikt som att någon lyckats med konststycket att ha ihjäl någon med en potatisgrep, med kulförsedda spetsar.
Citera
2022-11-15, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nja, knappast helmaskat. Givetvis foton, men textmassan i sig gör de nog inga överstrykningar i. Så brukar det väl inte vara?

Obduktionsprotokollet blir nog sekretessbelagt. Men genom förhören i FUP brukar man få ganska detaljerad information. Samt i rättegången när rättsläkaren ska vittna.
Citera
2022-11-15, 19:21
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seaside0099
Har varit skeptisk till att den har en inblandning i detta men nu när tankarna börjar gå mot att det faktiskt kan finnas ett mordvapen så vetifan. Nä vet inte om det kan vara den, vet bara att jag INTE orkar med fler inlägg om grepen i tråden

Grepen är inte inblandat i mordet.

Men nu fick jag en idé. Kan hon ha slagits med något tungt i bakhuvudet Svimmat av (duns ett, taket skakar) någon (galen och arg och full av adrenalin) sätter sig över henne bankar hennes huvud mot golvet (duns två, tre). Grannen kommer upp, ringer på hon börjar vakna till man sitter kvar och paniken uppstår…sparkar i väggen osv.

Dock osannolikt. Då hade det funnits blod lägenheten vilket hade gett anledning att häkta direkt på sannolika skäl för mord. Eller? Räcker det med blod för det? Eller kan blod ge misstankar om ”endast” människorov?

Är det så att hon har blivit slagen, säg med strykjärn, hantel, eller något tungt från bokhyllan eller köket….självklart att man letar i dammar trots kroppen är hittat.
Citera
2022-11-15, 19:23
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:

Om så är fallet kan du troligen utesluta att en potatisgrep är ett mordvapen i det aktuella fallet.

Även om det finns tecken på att J.J. inte är riktigt klok är det osannolikt att hon förvarade en potatisgrep i sin lägenhet på Storgatan 71.

Potatisgrepet var väl perfekt sidoled att vilseleda att ingenting har hänt och fortsätta livet som vanligt, tror jag iaf.
Citera
2022-11-15, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps

Men nu fick jag en idé. Kan hon ha slagits med något tungt i bakhuvudet Svimmat av (duns ett, taket skakar) någon (galen och arg och full av adrenalin) sätter sig över henne bankar hennes huvud mot golvet (duns två, tre). Grannen kommer upp, ringer på hon börjar vakna till man sitter kvar och paniken uppstår…sparkar i väggen osv.

Dock osannolikt. Då hade det funnits blod lägenheten vilket hade gett anledning att häkta direkt på sannolika skäl för mord. Eller? Räcker det med blod för det? Eller kan blod ge misstankar om ”endast” människorov?

Är det så att hon har blivit slagen, säg med strykjärn, hantel, eller något tungt från bokhyllan eller köket….självklart att man letar i dammar trots kroppen är hittat.
I den tidiga utredningen hade man nog inte mycket teknisk bevisningen. Misstankarna föll säkert på MGMen genom vittnesuppgifter. Det är vad jag tror i alla fall.
Citera
2022-11-15, 19:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är lika sannolikt som att någon lyckats med konststycket att ha ihjäl någon med en potatisgrep, med kulförsedda spetsar.

Man kan ju slå ihjäl någon med en potatisgrep föreställer jag mig. Att sticka någon till döds med kulförsedda klor är troligen relativt svårt.
Citera
2022-11-15, 19:36
Medlem
Citat:

Nej, jag har egentligen aldrig trott att den är inblandad, den drog bara en ny bana i mitt huvud nu när vi började diskutera ev mordvapen med tanke på sökandet i dammen…
Som någon annan skrev nyligen så har hon säkert lagt ut den för att agera som en normal människa

Edit: förlåt men mitt i allt detta hemska så fnissar jag nästan vid åsynen av att ha en POTATISGREP i en lägenhet mitt i stan
Citera
2022-11-15, 19:36
Medlem
Citat:
Man kan ju slå ihjäl någon med en potatisgrep föreställer jag mig. Att sticka någon till döds med kulförsedda klor är troligen relativt svårt.

Säkert möjligt, men hade tagit lång tid. I paritet med en sopkvast. Minns jag rätt väger den 2,8 kg.
Citera
2022-11-15, 19:37
Medlem
Scires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Långt tillbaka i tråden har det nämnts att det skulle varit förfest hos JJ och ytterligare person varit på förfesten (synd man inte kan googla här, för jag vet inte hur långt tillbaks inlägget är och vem som skrev det och hur sant det är)
Men isåfall tänker jag att det kan vara denna person som Tove ska ha sett på ”snap” och varit orolig för om hon verkat orolig på Nöjet
Kanske denna person oxå varit ”lockbete” för att få med Tove hem till JJ på natten.
Kanske denna person som är det vittnet som talas om som ett vittne som inte nämnts något om. Kanske vetat något om ev planer
Jag spekulerar bara precis som så många andra

Hur var det med den 28åriga tjejen som lät sig intervjuas. Hon gick med dem hemåt, men var hon på förfesten?

Känns i vilket fall som helst att hon blev ditlurad på något sätt, för varför skulle hon ensam följa med ovänner.
Citera
2022-11-15, 19:37
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps

Jag håller med att det borde finnas blod i så fall. Men hur stor mängd känns svårt att sia om. Går ju inte att utesluta att hon ramlat/bankats på en matta. En matta kan ju forslas bort. Typ av matta och hur lång tid det tog innan den/TT togs bort från golvet påverkar hur mycket blod som kommer finnas kvar. Angående rubriceringen tror jag att det behövs ganska mycket blod för att klassa det som mord, typ så mycket att det är rimligt att anta att brottsoffret kommer avlida utan sjukhusvård. Men det är inget jag säkert vet, min uppfattning från andra fall. Att bedöma hur stor volym ett blodfynd motsvaras av verkar inte heller helt lätt. Vill minnas att man lade ganska mycket tid på det i mordet på I*da F*ässberg.

EDIT: Blodspår utan uppenbar förklaring, även en liten mängd, bör väl dock ge upphov till misstanke om att brott begåtts.
Senast redigerad av BillBass 2022-11-15 kl. 19:41.
Citera
2022-11-15, 19:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Livstidsstraff - om de döms?

Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Man måste yrka för högsta straff här, och tacka gud för att MH var 18 och inte 17 vid brottet. JJ myndig även hon. Lagändringen 2 januari där man slopade straffrabatten, som var rena rama skräpet.

Det får vi verkligen hoppas för som det verkar så är det ett sådant grymt och vidrigt mord tillsammans med de andra båda brotten de är misstänkta för.

Ja MH hade "otur". Hon hade nyligen fyllt 18 år innan den 16 oktober.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-11-15 kl. 20:03.
Citera
2022-11-15, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scire
Hur var det med den 28åriga tjejen som lät sig intervjuas. Hon gick med dem hemåt, men var hon på förfesten?

Hon var väl inte med alls utan jobbade den kvällen.

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in