2022-11-15, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
De verkar ha högst enligt Finansportalen, kollade även Handelsbanken, men det var omkring 2% bara.

Se upp med Penser bara vilken räntan är när pengarna sätts in, har för mig att en gång sänktes räntan innan jag hann få dit pengarna.

Föredrar dem man kan öppna ett konto med fast ränta och sedan får man en eller två veckor på sig att sätta in pengarna. Har för mig att Penser inte gjorde så, men kolla upp det.

Enligt FAQ öppnar man och har 40 dagar på sig att sätta in.

Citat:
5. Hur länge kan jag vänta med att göra en insättning till ett nyöppnat sparkonto?
Inbetalning till våra sparkonton behöver inkomma på kontot inom fyrtio (40) kalenderdagar från kontoöppnandet för att spar- och räntevillkoren ska börja gälla.

Om betalningen inte gjorts inom nämnda tid, stängs kontot och du måste öppna ett nytt sparkonto och då till de gällande räntevillkoren.

Observera att inbetalning via bankgiro tar 1-3 bankdagar.
Citera
2022-11-15, 17:22
Medlem
Serafim Finans rörlig: 2,10 % (+0,10 %)
Serafim Finans 1 år: 3,10 % (+0,15 %)

(Högst på rörlig tillsammans med Santander. Högst på 1 år tillsammans med Hoist.)

GCC/Brocc höjer rörlig ränta fr.o.m. imorgon: 2,05 % (+0,10 %)

Edit: Collector har förresten höjt 1 år till 3,05 % (+0,10 %) och 2 år till 3,26 % (+0,10 %) också.
Senast redigerad av bzo 2022-11-15 kl. 17:26.
Citera
2022-11-15, 17:34
Medlem
Coop följer inte riktigt med men hela 1.8% orkar dom med... från 30 november.
Citera
2022-11-15, 17:50
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Enligt FAQ öppnar man och har 40 dagar på sig att sätta in.

okej, det var ju generöst, då hade jag nog inte öppnat något konto i tid.
Citera
2022-11-16, 10:37
Medlem
Froda 3 mån: 2,45 % (+0,25 %)
Froda 6 mån: 2,70 % (+0,20 %)

(Slår därmed Penser och är högst på 3-6 mån nu)

Rocker (Sparvalv) 3 mån: 2,40 % (+0,75 %)
Rocker (Sparvalv) 6 mån: 2,65 % (+0,80 %)
Citera
2022-11-16, 20:01
Medlem
Froda: 12 månaders bindningstid (3,15%).
Citera
2022-11-16, 20:29
Medlem
Undrar vad det blir efter 24 november..`?
Jag väntar tills efter dess att binda stålarna..
För det KAN ju bli mer och tar man 1årigt nu , så kan man ge sig fanken på att man kunnat få mer..
Citera
2022-11-16, 22:35
Medlem
Jag kör normalt sett KomplettBank som nyligen höjd från 1.75% till 2% ränta (verkar som typ de flesta som Rocker, Lunar, Komplett och snarlika höjde sparräntan samtidigt efter sommaren i år. Men jag har sett dom höja och sänka bonusar och sparräntor förut så tror det kan va lockerbjudanden som senare sänks)

Men bestämde mig för att jag kan ta en mindre del och binda upp på ett par år eftersom jag tror att jag omöjligen kommer behöva pengarna näraste åren, och dessutom tror på trög börs.

Kikade på 2åriga sparkonton via https://www.compricer.se/sparande/?bindingtime=24
just nu är de som har över 3%
* hoist 3.3
* collector 3.26
* bluestep 3.25
* klarna 3.16
* nordax 3.15
* marginalen 3.15
* handelsbanken 3.07
* länsförsäkringar 3.0
* gcc capital 3.0

Kollade runt lite på måfå och valde bort dom jag hittade negativa kommentarer eller annan skepis om. Jag har kört Bluestep förut, funkade hur bra som helst för mig, men fick höra lite negativt om deras kundtjänst (inte för att jag nånsin behövt kundtjänst för ett sparkonto) så undvek dom denna gång. Googlade runt lite på övriga. Va osugen på Klarna, hittade negativa åsikter i flashbacks Marginalen-tråd så undvek dom, men hitta inget direkt dåligt om Nordax.

Valde Nordax lite på slump.
Första intrycket: halvdan website. Login med bankId strulade smått: ibland påstår siten att inloggning misslyckats, men efter reload av siten ser man att man faktiskt är inloggad. I övrigt inga problem, tydlig info om kontonummer och lätt att föra över pengarna.

En uppseendeväckande grej va att efter kontot skapats fick man infon att man bara 5 dagar på sig att sätta in pengar, sen skulle insättningen låsas ned som jag förstod det. Bra att det stod tydligt högst upp på siten, men kanske lite trist ifall man skapat kontot i förväg och måste vänta på tidsödande uttag av pengar från andra konton. Kanske är så på alla fasträntekonton, vet inte.

Efter jag skaffat konton fick jag 2 fysiska brev hem.
Först ett brev där jag fick tack för att jag skaffat sparkonto. Men där lät det att det gällde obundet sparräntekonto...blev först oroad men antog sen att det måste va nåt standardbrev de skickar till alla sparkontokunder.
Ett par dagar senare fick jag korrekta brevet där det stod att jag hade 2årskonto.

Lite skakig fingertoppskänsla på Nordax alltså. Men ärligt talat bryr jag mig inte så mycket - jag tror jag inte jag kommer göra nånting med kontot förutom att ta ut pengarna 2024.
Senast redigerad av MarcoBolan 2022-11-16 kl. 22:49.
Citera
2022-11-17, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
Froda: 12 månaders bindningstid (3,15%).
Oops missade visst 1 åringen... Skyller på att de petat in fulkod på sin sida som pajade mitt script. 3,15 % på 1 år är ju också högst nu.
Citera
2022-11-17, 09:17
Medlem
Raytheons avatar
SBAB höjer sparräntan för privatkunder med 0,5 procentenheter till 2 procent. Förändringen träder i kraft idag 17 november.
Citera
2022-11-17, 11:13
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
SBAB höjer sparräntan för privatkunder med 0,5 procentenheter till 2 procent. Förändringen träder i kraft idag 17 november.

Ja jag ser det nu på en helsida i SvD!

Sedan kan man ju generellt ställa sig frågan varför många svenskar utöver att de tycker det är spännande att få reda på hur mycket de "får" tillbaka på skatten eftersom de inte har koll på sin ekonomi dessutom verkar besatta av sparräntor!

Jag har hellre noll procent ränta och 1,5 procent inflation än två procent ränta och åtta procent inflation som nu!
Men den uppfattningen är jag nästan ensam om!
Citera
2022-11-17, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja jag ser det nu på en helsida i SvD!
Toppade även kvällstidningarnas förstasidor tidigare i morse med "Just nu: SBAB höjer räntan" (eller något liknande). Övriga bankers PR-avdelningar måste vara gröna av avund...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in