2022-11-15, 15:59
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eyodfresh
Här finns häktningsframställan.
Enligt dessa dokument så begärs JJ enbart för mord.

https://www.bildtagg.se/bild/u0cronccykhbibk126v8ju1b

https://www.bildtagg.se/bild/ukq31arn6p63444ethjm0dg
Att det bara står mord i brottsbeskrivningen spelar nog inte så stor roll.
Det väsentliga är:
J är häktad för människorov nu och
"Det yrkas att häktningen ska omfatta även nytillkomna brott" därför behövs en häktesförhandling.
Under förhandlingen kommer åklagaren att redogöra för brotten och underlag för de nya brottsmistankarna.
Citera
2022-11-15, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Helt enig med Dig i detta fall! Känns som att det är detta som är den sista pusselbiten i indiciekedjan. Utan att kunna koppla ett till fynd i deras "rörelsemönster" blir det nog tufft att gå till åtal. Utan ett erkännande såklart. Dom måste väl ha något som antyder att Kvarndammen ligger inom rörelsemönstret,eftersom dom sökt där flera gånger förut.

Riktigt oroande att dom konsekvent nekar båda två.
Hur vet du att båda förnekar? MH:s advokat vill inte kommentera hur hon ställer sig till åtalet. Det var åtminstone det sista uttalandet jag har sett från advokaten.
Citera
2022-11-15, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är verkligen intressant.

Kan det här ha att göra med det lite ängsliga sökandet efter en person på krogen ha med det hela att göra?

Tove ska ju ha frågat efter personen flera gånger. Och visat på Snapkartan? Och verkade lite orolig över just detta, men annars märkte barkillen inget konstigt.

Kanske var denna person ett lockbete, eller en konfliktorsak?

Nu har det snurrat runt så mycket information så man blir ju helt bortkollrad, men var läste jag att denna person (tjeJ?) ska ha gått hem efter att Nöjet stängde, medan de andra tre slog följe till JJ:s?

Herregud, det känns ju helt overkligt att det kan ha hänt.

Jag tycker att rubricering människorov innebär att Tove inte gått med tjejerna på en basis av gemensamma beslut som innebär att det är typ konsensus om varför man går hem tillsammans och in i lgh?

En annan avvikande sak är ju hur cykeln står parkerad utanför JJ:s. Kanske då.

Det första kända tecknet på att det inte var en normal kväll tycker jag är letandet efter hennes kompis som hon även pratar med bartendern om. Behöver inte betyda nåt, men jag har en misstanke om att fler personer visste att nåt var på gång. Mord fanns kanske inte på kartan men nån liten hämnd eller utpressning kanske.

Förstår inte hur dom får till rubriceringen människorov annars. Polisen måste fått information eller indikationer på att hon fördes bort eller hölls mot sin vilja.
Citera
2022-11-15, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Då emotsäger det utsagan från användare i tråden som säger sig ha varit i lägenheten.*

edit.
*..i ett helt annat sammanhang som ö h t inte har med brottet/-n att göra, isf.

Nej det gör det inte. Jag har varit i lägenheten och sa att badrummet ligger till vänster. Men det är ju inte det personen du citerar ifrågasätter utan om JJs badrum ligger rakt över grannen unders badrum och DET kan jag omöjligen veta då jag inte varit i grannens lägenhet.
Citera
2022-11-15, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Tack, nu blev det helt klart mycket lättare.
Det var någon som hade varit i lägenheten för längesen innan JJ flyttade in, vem var det?
Är lägenheten stor med snedtak åt både öst och väst eller är den relativt liten med raka väggar?

Svårt att veta. Men i sådana här lägenheter brukar ju golvytan vara betydligt större och snedtak en bit av charmen.
Enligt tråden så flyttade hon in i somras om jag inte minns fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miamania
Jo jag menar att om utredningen lutar åt att den ena har utfört mordet och den andra hjälpt till vore det logiskt att åtala den ena för medhjälp till mord, människorov och brott mot griftefriden och den andra för mord, människorov och brott mot griftefriden. Men eftersom det är tidigt i utredningen och ingen verkar snacka så är det väl säkrast att sätta samma rubriceringar på båda? Tror att det bara var en miss från åklagaren men menar alltså att det kan skvallra lite om hur han tänkt?

Kan det ligga någon taktik bakom att endast häkta en misstänkt för mord ?
Får man göra så även om man misstänker båda ?
Kan det vara ett sätt att sätta en ”kil” mellan två som nekar?
Om den ena blir misstänkt för mord ensam så kanske denna person kan känna sig ”kränkt” om de nu var två om det ? Börja prata eller försäga sig nåt ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordbaggis
Hur vet du att båda förnekar? MH:s advokat vill inte kommentera hur hon ställer sig till åtalet. Det var åtminstone det sista uttalandet jag har sett från advokaten.

Jag tror att MH nekar men har försagt sig på väldigt många och konstiga sätt och att det är därför som hennes advokat kommenterat med "detta liknar inget annat".
Citera
2022-11-15, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Kvalificerad gissning! Så kan det vara. Kanske även är fler dokument på väg till Eksjö tingsrätt, de har väl kontorstid till 17?

Kan ju hända! Vet inte angående kontorstid, till 16.00 går ju att ringa via växeln, utöver det på direktnummer.(arbetstiderna varierar) Åklagaren är dock inte bunden av det då i princip allt skickas elektroniskt, men ingen som lär hantera det på tingsrätten efter 17.00
Citera
2022-11-15, 16:05
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllWeKnow
” I de dokument som skickas in till Eksjö tingsrätt står det att det bara är 18-åringen som kommer att häktas misstänkt för människorov och gravfridsbrott. Men åklagare Rullman förtydligar i ett mejl till Expressen att han kommer att begära båda de unga kvinnorna häktade misstänkta för alla tre brotten.”
Expressen

Inte konstigt. MH (18 åringen) har erkänt människorov och griftefrid. Solklar häktning.

Varken JJ eller MH har erkänt mord. Därmed ”begärs” häktade på det. JJ har inte erkänt något…inte ens att hon körde bilen. Därav ”begärs” hon för det med.

Jag börjar tro Johanna gillar det här. Hon ser nog framför sig en Netflix-serie och massor med uppmärksamhet.

Antingen det eller så är hon en iskall psykopat som aldrig kommer få chansen att vidareutveckla sina natural born talanger.
Citera
2022-11-15, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildbillyscircus
Vetlanda-posten (bakom betalvägg)
– Jag för en dialog med åklagaren om att kanske i närtid gå ut med lite information om vad vi känner till. Dels kanske för att anhöriga undrar vad som händer, men också för att så många olika uppgifter cirkulerar i media och även i andra forum, säger han och fortsätter:

– Det kommer fram namn och många hängs ut. Därför kommer vi kanske snart att gå ut med mer information om vad vi känner till, för att ta bort en del spekulationer.

https://www.vetlandaposten.se/2022-11-15/polisen-kan-byta-taktik--for-att-stoppa-alla-rykten-efter-mordet

Låter bra och rimligt, så länge det inte skadar utredningen.
Citera
2022-11-15, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Låter rimligt, ja, tyckte själv att det var lite märkligt att utsagan motsäger planritningen. Men användaren som en gång varit där kanske kom ihåg fel bara, längesedan.Vad vet jag. No big deal.

Det är du som missförstått hela diskussionen. Det är klarlagt att JJs badrum ligger till vänster om ytterdörren som jag sagt (är jag som varit i lägenheten) men det är inte det som diskuteras utan vart badrummet i lägenheten UNDER ligger.
Citera
2022-11-15, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Han kanske är så vass att han gav en av tjejerna en liten hint om hur det skulle kunnat sett ut ?
Om en av dom började prata

Har tidigare skrivit att Rulle som en av få åklagare lyckats få till livstid för försök till mord för knivdådet förra året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in