Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-13, 17:56
  #97
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Logan5
Racer-bilar skapar farliga idioter. Det gör jaktplan också. Man frestas att dra på och svänga runt. Många faktorer har samverkat till kraschen men den avgörande var jaktplanets själva natur.
Det tror jag inte är fallet i flyguppvisning med så många flygplan, finns nog ingen som improviserar på en sådan.

Jag skulle tro att alla manövrar är spikade till 100% och godkända av de säkerhetsansvariga långt innan showen startar, detta måste vara ett misstag, men av vem vet jag inte men gissar på bombplanet.
Citera
2022-11-13, 18:10
  #98
Medlem
wwrs avatar
Som vanligt lyckas inte heller massmedia ta reda på någonting. De som är ansvariga har säkert en god idé hur olyckan gått till. Men nu blir det ändlösa diskussioner tills NTSB kanske kommer med en preliminärrapport efter en månad. Den andra fallskärmsolyckan i Sverige i höst var väl i början på september (?) men jag tror inga preliminärsvar levererats. Skeendet i den första publicerades nog efter en månad ungefär.

Man bör se vart man svänger och inte köra in i andra plan bakifrån, det säger väjningsreglerna. Men sedan är frågan om bombplanet inte förväntades vara på den positionen. Det var ingen avancerad manöver, han bankade inte ens 60 grader vad jag kunde se snabbt.

"Oturliga" faktorer kan säkert göra att en sådan händelse kan inträffa även för erfarna piloter. Men i grunden måste de titta vart de svänger. I synnerhet under en flyguppvisning med många plan i luften. Man kan inte lita på att alla andra gör rätt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-11-13 kl. 18:34.
Citera
2022-11-13, 18:22
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logan5
Racer-bilar skapar farliga idioter. Det gör jaktplan också. Man frestas att dra på och svänga runt. Många faktorer har samverkat till kraschen men den avgörande var jaktplanets själva natur.

Jaktplanets natur?

Jag tror det avgörande var att det blev fel i kordineringen mellan de olika grupperna.
Citera
2022-11-13, 19:07
  #100
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logan5
Racer-bilar skapar farliga idioter. Det gör jaktplan också. Man frestas att dra på och svänga runt. Många faktorer har samverkat till kraschen men den avgörande var jaktplanets själva natur.
Fast ser du på andra filmer i andra vinklar så ser det ut som att Airacobran flyger i formation med ett annat enmotorigt flygplan. Som jag skrev tidigare så tror jag att de nog trodde att de hade fri väg och piloten höll koll på sin rotekamrat.
Sen kom B-17 planet inflygandes i deras rutt.
Det är möjligt att de två enmotoriga flygplanen flög lägre än överenskommet. Men jag gissar att B-17 bombaren oavsiktligt kommit in framför de två enmotoriga flygplanens kurs.
Citera
2022-11-13, 22:32
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedbyus
8 flygvärdiga B17 nu
Enligt Wikipedia var Kingcobran en av fem flygvärdiga och dessutom en av bara två tillverkade (den enda kvarvarande) av just den varianten, P-63F, så det var inget dussinplan det heller. Väldigt tråkig förlust av både människor och flygplan.

Citat:
The second aircraft involved was identified as a P-63F-1-BE Kingcobra registered N6763, which was also operated by American Airpower Heritage Flying Museum. This plane was one of only two P-63F variants ever built and was one of only five P-63s that remained airworthy. It didn't have a name and was painted in its original "X" test markings.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/2022...-air_collision

Enligt en kommentar på Twitter var en veteran från andra världskriget passagerare på B-17.
__________________
Senast redigerad av Wildebeest 2022-11-13 kl. 22:36.
Citera
2022-11-13, 22:56
  #102
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Tycker också det såg väldigt amatörmässigt ut, säkert glin bakom spakarna.
Kan inte vart nått annat.
Citera
2022-11-13, 23:58
  #103
Medlem
Logan5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast ser du på andra filmer i andra vinklar så ser det ut som att Airacobran flyger i formation med ett annat enmotorigt flygplan. Som jag skrev tidigare så tror jag att de nog trodde att de hade fri väg och piloten höll koll på sin rotekamrat.
Sen kom B-17 planet inflygandes i deras rutt.
Det är möjligt att de två enmotoriga flygplanen flög lägre än överenskommet. Men jag gissar att B-17 bombaren oavsiktligt kommit in framför de två enmotoriga flygplanens kurs.

B-17 ledde andra större maskiner i följdformation. Man ser dem komma i linje på avstånd. Det är en av många anledningar till att anta att B-17 höll korrekt kurs. Jag tror absolut att jaktplanet är den skyldige. Farten och svängarna har gjort honom okunnig om sin positionering och oaktsam för annan trafik. Det skall bli spännande att se vad haverikommissionen kommer fram till för något slags idioti på hög nivå var ju detta.
Citera
2022-11-14, 03:47
  #104
Medlem
covfefe...s avatar
Flygplan i militären störtar emellanåt. Lär väl ske oftare om det är ett gammalt plan.

Trots det tycker folk att det är viktigare att diskutera denna incident än t ex reguljärflyget PW494 som tog livet av tjugotalet människor förra veckan.
Citera
2022-11-14, 10:32
  #105
Medlem
Sculleys avatar
experienced pilots were captains for American Airlines and United
https://www.dailymail.co.uk/news/art...Bell-P-63.html
Citera
2022-11-14, 10:42
  #106
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
experienced pilots were captains for American Airlines and United
https://www.dailymail.co.uk/news/art...Bell-P-63.html
Captains for AA and United har kanske inte spakat VFR på 30 år??
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-11-14 kl. 10:45.
Citera
2022-11-14, 16:01
  #107
Medlem
DennisOlofs avatar
Väntat med att skriva något i tråden pga det kommer dyka upp videos. Nu har jag titta på dom och måste säga det var en mycket märklig händelse minst sagt.

Det stora planet åker rakt fram, i stort sett i samma höjd. Bakifrån svänger det mindre planet in mot det större planet och det går inte speciellt fort. Det är helt omöjligt att det mindre planet inte ser det stora planet.

Vad är det dom försöker göra och varför avbryter inte det mindre planet när han märker att han börjar komma för nära. Det ser nästan ut som det är med flit det lilla planet flyger in i det stora bakifrån. Har du inte sett videos från detta så försök hitta dom så förstår ni hur konstig denna olycka är.
Citera
2022-11-14, 18:28
  #108
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Väntat med att skriva något i tråden pga det kommer dyka upp videos. Nu har jag titta på dom och måste säga det var en mycket märklig händelse minst sagt.

Det stora planet åker rakt fram, i stort sett i samma höjd. Bakifrån svänger det mindre planet in mot det större planet och det går inte speciellt fort. Det är helt omöjligt att det mindre planet inte ser det stora planet.

Vad är det dom försöker göra och varför avbryter inte det mindre planet när han märker att han börjar komma för nära. Det ser nästan ut som det är med flit det lilla planet flyger in i det stora bakifrån. Har du inte sett videos från detta så försök hitta dom så förstår ni hur konstig denna olycka är.
Det där var väl instrumentflygare. Det enda den som möter sådana ser, är flintskallarna på några som glor ned på instrumentbrädan.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-11-14 kl. 19:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback