2022-11-14, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
Jo, följer vi hur ukrainska styrkor offensivt tar yta så kan vi konstatera att dom duktigt lärt sig av amerikanska styrkor.

"Små styrkor som testar ryskt försvar, när dom hittar svaghet går dom in med x antal trupper och anfaller fienden (Ryssland, om någon behöver hjälp med vem som är fienden) i ryggen och även då framifrån, vilket får fienden till total panik i egna leden" (Minns inte det korrekta amerikanska termen).

Men att skicka in mindre styrkor nu på Krim så har man tagit sig bakom dom ryska försvarsställningar som dom lagt ner så mycket energi på. Och skapar säkerligen oro, brist på motivation och moralen får sig ett ordentligt med stryk.

Vad jag läste gick dom in med Spec-ops och artilleri stöd. Säkert för att ta reda på mål och hur fiendens försvar aktiveras, som du skrev, skapa oreda.

🙂

Att man använder snabba fast boats påminner lite om hur Israel surrade omkring med s k kanonbåtar och störde trafiken till Syrien och Libanon under Yom Kippur-kriget. Ukraina verkar lära sig hela tiden och jag tror fortfarande att brittiska rådgivare är bättre här än biffiga amerikanska rådgivare som är bättre på en massa annat. Ryssarna skall tröttas ut.

Ukraina blir bättre och starkare, snart uppe på NATO-standard.
Citera
2022-11-14, 18:17
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Den största skillnaden är att då var man genuint rädd för soviet, det var en stormakt med kraft nog att utmana USA. Man såg dem med respekt.

Idag är man mer irriterad och arg istället då det bara är ett uland med kärnvapen som har hybris och stör i närområdet och beter sig som om de har genuin rätt att göra vad de vill. Och dessutom beter sig hänsynslöst utan omtanke för varesig sin egna befolknings som andras liv.

En sådan som alla vill sätta på plats regält.

Jag skulle vilja påstå att jag blev besviken, jag hade själv också byggt upp ett stort monster. Kraftfullt och farligt. Visade sig vara en råtta med kärnvapen. Inte en stor farlig björn.

Tror du att rösterna inom försvarsmakten har ändrats sig sedan krigets start? Att man nu lägger om och fokuserar ännu mer än innan på Ryssland. Vet att det varit en röd linje Ryssland, (men att det varit nedåtgående trend i fokus).
Citera
2022-11-14, 18:17
Medlem
Flera källor rapporterar nu om intensiva strider längs sträckan Kreminna-Svatove.
Ingen vila för ryssen

https://twitter.com/Tendar/status/1592175394677198849
Citera
2022-11-14, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Nu när Ryssland visar sig helt efterblivna på krig kan vi väll skita i Nato. Slippa krypa för islamisten erdogan.

Åja, om man inte gillar iden på att ha en massa våldtäkts mongoler med fetalt alkoholsyndrom härjandes i landet så är nog NATO en bra ide, men visst, iden att rysslands "röda arme" skulle utgöra ett realt militärt hot tycks vara kraftigt överskattad, men smutsiga våldtäktsmongoler är de ju likväl...

Sen är det ju bra att de sker lite uppsträckning bland våra fredskadade vänsterlivna svenskar... det här med att klä sig i terroristflaggor och gnälla om hur synd det är om en det ena än det andra arabfolket är ju... ovärdigt...
Citera
2022-11-14, 18:18
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettiga-babbar
Desperat?
Ukraina rekryterar ju gerillasoldater från hela Västvärlden. Amerikaner, svenskar, polacker och alla möjliga judeälskare har åkt dit för att bli Zlenskijs kanonmat.
Så stanna upp och tänk en sekund. Ska Ryssland bara vänta på att Nato skickar in sina bataljoner, eller är det bättre att stärka upp armén med elitsoldater som förstår hur destruktiv judens agenda är, och försöka få ett stopp på detta krig. Skrämma juden till reträtt, och låta honom bida sin tid ett par decennier till.
Elitsoldater 😆
Citera
2022-11-14, 18:20
Medlem
Jag såg på "flash Ukraine twitter" att en kollaboratör och BÖG troligen eliminerats av partisaner i Yakamivka, i Melitopol-området. Namnet på kollaboratören och BÖGEN är Maksim Zubarev.

Det är inte helt bekräftat men det brukar vara substans i sådana twitteruppgifter.
Citera
2022-11-14, 18:20
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Att man använder snabba fast boats påminner lite om hur Israel surrade omkring med s k kanonbåtar och störde trafiken till Syrien och Libanon under Yom Kippur-kriget. Ukraina verkar lära sig hela tiden och jag tror fortfarande att brittiska rådgivare är bättre här än biffiga amerikanska rådgivare som är bättre på en massa annat. Ryssarna skall tröttas ut.

Ja det fortsätter komma rykten om att UAF har intagit Kinburn Spit.

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1592204211080802305
Citera
2022-11-14, 18:23
Medlem
D3adknights avatar
Citat:

Jo, men jag tycker att just hur dom testar försvar, går in med trupp, gör leden hos fienden rädda, är effektivt då det fungerar gång på gång.

Någon som vet hur man skyddar sig från den taktiken?

Kommunikation?
Tajtare mellan förband?
Bättre träning?

Kombinationen av allt? 🙃
Citera
2022-11-14, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
Jag skulle vilja påstå att jag blev besviken, jag hade själv också byggt upp ett stort monster. Kraftfullt och farligt. Visade sig vara en råtta med kärnvapen. Inte en stor farlig björn.

Tror du att rösterna inom försvarsmakten har ändrats sig sedan krigets start? Att man nu lägger om och fokuserar ännu mer än innan på Ryssland. Vet att det varit en röd linje Ryssland, (men att det varit nedåtgående trend i fokus).

Självklart har Ryssland fått mer fokus, fast då genom att stoppas i Ukraina. Hur vingklippta de kommer vara i framtiden är nog 1000 krpnors frågan.

Vad jag och många andra misstänker är att om de inte går segrande ur detta och får bibehålla samma typ av styre så kommer allt de gör i framtiden bygga på revansch. En stormakt som fortsatt har ilusionen av att de fortsatt är en stormakt kommer aldrig komma över en förnedrande förlust. Därför måste vi se till att ryssland aldrig mer ens tänka att de är eller kan bli en sådan mer.

Nu kommer de ju inte att komma vinnande ur detta..

Paradoxen är att om ryssland försvinner behövs inte NATO heller mer, så för alla natohatare borde detta vara ett gemensamt mål..
Senast redigerad av Dcman 2022-11-14 kl. 18:29.
Citera
2022-11-14, 18:28
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Mycket bra. Tack för att du håller oss uppdaterade.
Det kommer mer information nu om situationen söder om Dnipro. Nu ryktas det att UAF har skaffat sig ett rätt stort brohuvud söder om floden. Helt obekräftat än så länge dock.

https://twitter.com/Bratwurst81/status/1592200941415305219
Citera
2022-11-14, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettiga-babbar
Desperat?
Ukraina rekryterar ju gerillasoldater från hela Västvärlden. Amerikaner, svenskar, polacker och alla möjliga judeälskare har åkt dit för att bli Zlenskijs kanonmat.
Så stanna upp och tänk en sekund. Ska Ryssland bara vänta på att Nato skickar in sina bataljoner, eller är det bättre att stärka upp armén med elitsoldater som förstår hur destruktiv judens agenda är, och försöka få ett stopp på detta krig. Skrämma juden till reträtt, och låta honom bida sin tid ett par decennier till.

Är du helt IQ befriad eller vsd är det frågan om?
Ukraina försvarar sig. Då är det självklart att dom ber om hjälp.
Det är ni ryssar som invaderat, ni anfaller. Ska ni be om hjälp för att invadera? Det är ju så retardat det bara kan bli.
Skärp dig o tänk efter själv.
Citera
2022-11-14, 18:31
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Flera källor rapporterar nu om intensiva strider längs sträckan Kreminna-Svatove.
Ingen vila för ryssen

https://twitter.com/Tendar/status/1592175394677198849
Ukraina har artilleribeskjutit Svatove hårt dom senaste dygnen. Man genomför nog en större offensiv där nu. Luhanskfronten verkar mest bestå av nya mobiliserade rekryter för Rysslands del så vi kan nog räkna med att dom skiter på sig och lägger benen på ryggen ganska snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in