2022-11-14, 09:17
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
Nä du din USA apologet det får vara slut med gammal dollarterrorism och subversivion. Den nya verkligheten är smärtsam för er.
Vad har det med mitt inlägg att göra.
Citera
2022-11-14, 10:11
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Ämnet är rysk ekonomi och mer specifikt de förment uteblivna ryska räntebetalningarna. Vill du kräkas ur dig din russofobi i största allmänhet och uttrycka dina vanföreställningar om verkligheten så finns det andra trådar där det inte är OT.
Och hur går det med räntebetalningarna tycker du? Eller deras ekonomi i stort?

Att vara emot Rysslands invasion av Ukraina och deras diktators maktambitioner är inte att vara russofob, fjant, det är att visa vad man tycker om deras politik. Jag är för fasiken en av de som varit mest i Ryssland på hela detta forum, jag talar ryska och har många ryska vänner - att bli kallad russofob av ett diktaturkramande rysstroll som aldrig varit i Ryssland är rätt skrattretande. Kan du inte se skillnad på vad diktaturen medför och landet och folket?

Du påstod förr att Putin var andlig arvtagare till Tsarryssland och vi vet alla hur bra Tsarryssland var för folket och grannländerna...
Citera
2022-11-14, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
De är inte samma folkslag, ryssar är en mongolblandning, se bara hur Putin och många andra i ryska ledningen ser ut som mongoler, det händer med äldre ryssar. Titta på Jeltsin etc.

Förövrigt har Ryssland attackerat Ukraina och inte tvärtom, hade Ukraina angripit t ex Moldavien så hade jag varit emot Ukraina.

Angående att västlig media varit anti-ryssland så är det enligt min mening tvärtom. När jag läst på om Rysslands och Putins agerande senaste 20 åren blir man nästan mörkrädd över hur ryssvänlig pressen varit (Martin Kragh blev karaktärsmördad av Aftonbladet när han påpekade det) och att Europa förlitat sig så blint på rysk gas och slätat över Rysslands illdåd. Mitt Romney blev hånad i media när han pekade ut Ryssland som det största hotet.

En väldigt bra analys. Men media är hopplöst okunniga och trändkännsliga.

Alltså att handla och jobba ekonomiskt var framtiden för att slippa krig. Där har Ryssland fått fritt spelrum. Av Clinton och Europa, för alla följde ideologin att just handelsberoende skapar samarbete som gör att krig inte skapas.

Media har glatt spelat med och struntat i att granska viktiga saker för att istället skriva om en homosexuell man i Gulag som inte får dansa på fredagar.
Citera
2022-11-14, 12:44
Medlem
Problemet är väl uppenbarligen att Putin och hans närmsta män skiter fullständigt i vanligt folk..
Om han brydde sig hade de inte offrat tusentals unga män i kampen FÖR VAD?..

Jag tror inte han ger upp, priset är för högt.
Putin har satt sig i en sits jag tror han inte kommer resa sig från..
Citera
2022-11-14, 14:06
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
Utan att jag överhuvudtaget godtar din poäng att Kina inte är beroende av export till väst (snyggt försök att skära ut USA ur ekvationen trots att Europa och USA är gifta vid höften i synnerhet sedan republikanerna förlorade valet nu) så är Kina ex inte självförsörjande i mat och västs exportmarknader utklassar fortfarande övriga BRICS länder exponentiellt.

Du säger att väst inte har några missiler som går snabbare än mach 2 och jag visade att väst har missiler som går i mach 24 och du tycker att JAG skämde ut mig?

Jag tror detta blir sista inlägget. Finns ingen poäng att diskutera med folk som tycker att kollapsande frontavsnitt är tecken på bra strategi eller rakt upp och ner ljuger om vilken kapacitet länderna har i militära tillgångar.

Fortsätt du att värna om den vita rasen genom att sätta din tillit till Xi Jinping, Kadyrov, Cyril Ramaphosa och Narenda Modi.

Det är inget påstående utan ett faktum att nettoexporten sen länge tillbaka inte bidrar till den reala ekonomiska tillväxten i Kina. Du verkar inte förstå innebörden av att Kinas tillväxt drivs av inhemsk efterfrågan. Jag vet inte hur du räknar men västs andel av världens BNP är <40% och sjunkande. Så de viktigaste exportmarknaderna nu och framgent kommer att vara BRICS och tredje världen.

Men din stockdumme fan. Det finns inga missiler överhuvudtaget som gör mach 24 och USA har inga hypersoniska missiler i dagsläget utan enbart supersoniska som gör drygt mach 2. Läs och lär pysen. USA jobbar dock febrilt på att få fram hypersoniska missiler för att kunna matcha Ryssland och Kina. Dina eländiga kunskaper om militära spörsmål gör att jag garvar gott åt alla dina s.k bedömningar.

America has no hypersonic nuclear missiles in development, but plenty of other programs are underway.”

Remember: America doesn’t expect to see its first fully operational Mach 5+ weapons enter service until next year (2023) at the earliest.”

https://nationalinterest.org/blog/reboot/these-are-ten-hypersonic-missiles-america-building-199423
Citera
2022-11-14, 14:18
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Och hur går det med räntebetalningarna tycker du? Eller deras ekonomi i stort?

Att vara emot Rysslands invasion av Ukraina och deras diktators maktambitioner är inte att vara russofob, fjant, det är att visa vad man tycker om deras politik. Jag är för fasiken en av de som varit mest i Ryssland på hela detta forum, jag talar ryska och har många ryska vänner - att bli kallad russofob av ett diktaturkramande rysstroll som aldrig varit i Ryssland är rätt skrattretande. Kan du inte se skillnad på vad diktaturen medför och landet och folket?

Du påstod förr att Putin var andlig arvtagare till Tsarryssland och vi vet alla hur bra Tsarryssland var för folket och grannländerna...

Enligt ekonomiska experter så går rysk ekonomi riktigt hyfsat. Oändligt mycket bättre än Europas. Inte heller har Ryssland några problem att betala räntor på den fjuttiga lilla statsskuld landet har på typ 15-17% av BNP. USA har väl en statsskuld på typ 130% av BNP. Vi får se hur det funkar i längden när USD nu i accelerande takt förlorar sin status som dominerande global reserv-och transaktionsvaluta.
Citera
2022-11-14, 14:32
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Enligt ekonomiska experter så går rysk ekonomi riktigt hyfsat. Oändligt mycket bättre än Europas. Inte heller har Ryssland några problem att betala räntor på den fjuttiga lilla statsskuld landet har på typ 15-17% av BNP. USA har väl en statsskuld på typ 130% av BNP. Vi får se hur det funkar i längden när USD nu i accelerande takt förlorar sin status som dominerande global reserv-och transaktionsvaluta.
Vi får väl luta oss tillbaka och se vad som händer, men att komma dragandes med att Rysslands ekonomi är bättre än den i de flesta västländer är lite löjeväckande. Vi kan väl ta en diskussion kring Rysslands ekonomi efter vintern igen så får vi se hur den står sig då, när väst handlar ännu mindre än idag av Ryssland och när kriget kostat ytterligare några hundra tusen döda och sårade ryssar (för det skadar ekonomin svårt) och när sanktionerna verkat i några månader till.

Förklara varför Ryssland inte betalade räntan då om deras ekonomi är så fantastisk...?
Citera
2022-11-14, 14:50
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Vi får väl luta oss tillbaka och se vad som händer, men att komma dragandes med att Rysslands ekonomi är bättre än den i de flesta västländer är lite löjeväckande. Vi kan väl ta en diskussion kring Rysslands ekonomi efter vintern igen så får vi se hur den står sig då, när väst handlar ännu mindre än idag av Ryssland och när kriget kostat ytterligare några hundra tusen döda och sårade ryssar (för det skadar ekonomin svårt) och när sanktionerna verkat i några månader till.

Förklara varför Ryssland inte betalade räntan då om deras ekonomi är så fantastisk...?

Rysslands ekonomi har i alla fall vänt uppåt. Den ryska rubeln har gått urstarkt och den ryska bytesbalansen slår alla rekord. Samtidigt då som Ryssland är självförsörjande på energi och livsmedel. Jämför detta med Europa.

Jag har gång på gång förklarat att Ryssland inte tilläts betala sina räntor eftersom man stängts ute från SWIFT och sina banktillgodohavanden och andra tillgångar i västvaluta.
Citera
2022-11-14, 14:58
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Rysslands ekonomi har i alla fall vänt uppåt. Den ryska rubeln har gått urstarkt och den ryska bytesbalansen slår alla rekord. Samtidigt då som Ryssland är självförsörjande på energi och livsmedel. Jämför detta med Europa.

Jag har gång på gång förklarat att Ryssland inte tilläts betala sina räntor eftersom man stängts ute från SWIFT och sina banktillgodohavanden och andra tillgångar i västvaluta.
Känner du någon i Ryssland? Har du pratat med dem i så fall, nu så här efter sommaren?

Miljoner har mist jobbet när västerländska företag har lagt ned, ännu fler på grund av minskad export till väst, och på många håll är priserna på dagligvaror numera groteska. Visst har det blivit mycket dyrare här också, men det är på helt annan nivå i Ryssland enligt de ryssar jag känner.

At rubeln är stark spelar ju noll roll om du inte kan handla för den och ingen vill betala för/ha den utanför Rysslands gränser.

I allt väsentligt så är även Europa självförsörjande vad gäller livsmedel och när det gäller energi har vi sannolikt inga problem att få tag på vad som behövs, förutom lite gas som vissa länder lyckats bli beroende av. Ryssland däremot är kraftigt beroende av import från väst vad gäller reservdelar till allt från bilar till flygplan och inte minst den ryska industrin. Sanktionerna har effekt, men den är inte omedelbar.

Jag lovar att äta en sko om Rysslands ekonomi inte fortsätter nedåt under nästa år och om inte Europas vänder uppåt under nästa år.
Citera
2022-11-14, 15:08
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Känner du någon i Ryssland? Har du pratat med dem i så fall, nu så här efter sommaren?

Miljoner har mist jobbet när västerländska företag har lagt ned, ännu fler på grund av minskad export till väst, och på många håll är priserna på dagligvaror numera groteska. Visst har det blivit mycket dyrare här också, men det är på helt annan nivå i Ryssland enligt de ryssar jag känner.

At rubeln är stark spelar ju noll roll om du inte kan handla för den och ingen vill betala för/ha den utanför Rysslands gränser.

I allt väsentligt så är även Europa självförsörjande vad gäller livsmedel och när det gäller energi har vi sannolikt inga problem att få tag på vad som behövs, förutom lite gas som vissa länder lyckats bli beroende av. Ryssland däremot är kraftigt beroende av import från väst vad gäller reservdelar till allt från bilar till flygplan och inte minst den ryska industrin. Sanktionerna har effekt, men den är inte omedelbar.

Jag lovar att äta en sko om Rysslands ekonomi inte fortsätter nedåt under nästa år och om inte Europas vänder uppåt under nästa år.

Du får leva i din fantasibubbla och jag tänker inte ödsla mer tid på dig utan du fick svar på tal av mig vad gäller ryska räntebetalningar. Adios.
Citera
2022-11-14, 15:35
Avstängd
Citat:
Du får leva i din fantasibubbla och jag tänker inte ödsla mer tid på dig utan du fick svar på tal av mig vad gäller ryska räntebetalningar. Adios.

ser att din förmåga att tänka även är begränsad i flera avseenden. att ryssland är satt i konkurrs är ju bara ett problem av många.

här är en förenklad överblick över katastrofen som är rysk ekonomi.

. https://m.box.com/shared_item/https%3A%2F%2Fyale.box.com%2Fs%2F7f6agg5ezscj234ka hx35lil04udqgeo

den är framtagen så även lätt efterblivna ska hänga med, så kanske har du någon i din närhet som kan hjälpa dig navigera de svåra graferna och stora siffrorna…
Citera
2022-11-14, 15:41
Avstängd
Citat:

Om du ger mig din adress så lovar jag att skicka dig skor nästa år
Annie är det du?
Skämt åsido
Kolla länken nedan och jämför sedan med valfritt land i EU tex Sverige
Ryssland fick en rejäl dipp på de flesta indikatorer i mars i år. Men har sedan återhämtat sig bra successivt. Inflationen på ca 12 % senast vilket är lägre än flera andra länder i EU. CB ränta 7,5% vilket är lägre nivå än innan invasionen. Arbetslöshet under 4%. BNP i recession ca 4% men en halvering mot prognosen i mars och förväntad fortsatt återhämtning 2023 för att sedan gå plus igen 2024.
Ett land som är i krig och utsatt för historiens värsta sanktioner.
https://tradingeconomics.com/russia/indicators
Senast redigerad av Mary99 2022-11-14 kl. 16:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in