Citat:
Ursprungligen postat av
Divination
Rysslands ekonomi har i alla fall vänt uppåt. Den ryska rubeln har gått urstarkt och den ryska bytesbalansen slår alla rekord. Samtidigt då som Ryssland är självförsörjande på energi och livsmedel. Jämför detta med Europa.
Jag har gång på gång förklarat att Ryssland inte tilläts betala sina räntor eftersom man stängts ute från SWIFT och sina banktillgodohavanden och andra tillgångar i västvaluta.
Känner du någon i Ryssland? Har du pratat med dem i så fall, nu så här efter sommaren?
Miljoner har mist jobbet när västerländska företag har lagt ned, ännu fler på grund av minskad export till väst, och på många håll är priserna på dagligvaror numera groteska. Visst har det blivit mycket dyrare här också, men det är på helt annan nivå i Ryssland enligt de ryssar jag känner.
At rubeln är stark spelar ju noll roll om du inte kan handla för den och ingen vill betala för/ha den utanför Rysslands gränser.
I allt väsentligt så är även Europa självförsörjande vad gäller livsmedel och när det gäller energi har vi sannolikt inga problem att få tag på vad som behövs, förutom lite gas som vissa länder lyckats bli beroende av. Ryssland däremot är kraftigt beroende av import från väst vad gäller reservdelar till allt från bilar till flygplan och inte minst den ryska industrin. Sanktionerna har effekt, men den är inte omedelbar.
Jag lovar att äta en sko om Rysslands ekonomi inte fortsätter nedåt under nästa år och om inte Europas vänder uppåt under nästa år.