2022-11-13, 12:52
Medlem
slemhogs avatar
Åker ofta långresor till mitt hus i Spanien och vill inte slösa mil jämt på finbilen. Har även behov av dragkrok och dra båten 2 ggr per år.

Söker en billig äldre kombibil, som är driftsäker med kvalite, låg bensinförbrukning med omkring 4-cyl 70-110 hk motor, helst utan kamrem och med kedja om det går. Helst max 22000 mil.
Viktigt med fungerande AC.
Budget är mellan 5-15 000 kr.
Jag vill bilen ska dra 0.5-0.6 på 90-100 väg när man cruisar och tillräckligt utrymme för sova i kombiutrymmet vid nödfall.

Volvo v70 årsmodell 2001-2005 med 140-170 hästar kan man få för det priset, men dom är TÖRSTIGA, dessutom har jag aldrig haft så mycket reparationer och problem som med 10-15 år gamla volvobilar. Aldrig mer.
Funderat på Ford mondeo eller passat, men de ser ofta ut att ha 140 hästar under huven. Jag vill ha en stor kombi med en väldigt liten slö bensinnål motor. Måste man gå på Franskt? =/

Det finns en hel del objekt, men vilken är det med prisvärda och vettiga köpet?
Kan flashbackarna hitta den ultimata budget kombin för långresor?
Senast redigerad av slemhog 2022-11-13 kl. 13:46.
Citera
2022-11-13, 13:18
Medlem
swedsters avatar
toyota avensis eller corolla kombi
Citera
2022-11-13, 13:19
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedster

Det enda riktiga svaret.
Nyare Mazda är nog prisvärda också.
Citera
2022-11-13, 13:20
Medlem
Köp inte VAG bilar i den prisklassen, Otroligt mycket reparationer. Som ovan köp något japanskt.
Citera
2022-11-13, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedster
Toyota görs inte längre i Japan utan bla i Turkiet. Jag trodde att jag köpte en kvalitetsbil när jag köpte en ny Toyota men det är den sämsta bilen jag någonsin har ägt. Allt möjligt har gått sönder och det har blivit mycket dyrbara reparationer. Någon goodwill existerar inte hos Toyota.
Citera
2022-11-13, 13:27
Medlem
swedsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Toyota görs inte längre i Japan utan bla i Turkiet. Jag trodde att jag köpte en kvalitetsbil när jag köpte en ny Toyota men det är den sämsta bilen jag någonsin har ägt. Allt möjligt har gått sönder och det har blivit mycket dyrbara reparationer. Någon goodwill existerar inte hos Toyota.

nu undrade han om prisklass 5-15 000 och har själv en från runt millenieskifte och mest småsaker att byta själv.

nyare avensis gjordes i england om jag minns rätt behöver iofs inte betyda kvalitet
Citera
2022-11-13, 13:34
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stato

Kan du utveckla detta, vad är det mera konkret som krånglat och varför har man vägrat goodwill? På en ny bil brukar alla biltillverkare vara rätt generösa med detta, speciellt om det förekommer flera fel. Jag vet en som köpte en ny VAG-bil runt 2015 och nu är han inne på sin 7:e(!) omlackering av vissa delar. Kostnadsfritt visserligen men det är ändå en massa strul med sånt.

Att sen biltillverkare har fabriker runt om i världen är inget nytt och det är främst av skatteskäl och detta gäller f ö inte bara bilar. Många Toyota som säljs i Europa tillverkas även i UK. Men huvudsaken är väl att fabriken följer Toyotas kvalitetskrav på montering, sluttestning och avsyning, då spelar det ingen roll om det är en turk, japan, engelsman eller afrikan som skruvar ihop den?
Citera
2022-11-13, 13:34
Medlem
CompressorVanes avatar
Såg att någon fler nämnt Toyota så jag för det själv också. Spargrisarnas spargris.

Få tag i ett vettigt ex och inte nåt någon idiot misshandlat bara.

Kolla inte åt Tyskland, det blir bara problem.
Citera
2022-11-13, 13:35
Medlem
TupolevTu-144s avatar
En nyare Skoda Octavia-kombi uppfyller någorlunda dina kriterier. Ingen statusbil visserligen, men vem bryr sig om sånt..

Edit: Såg inte det med din ekonomi. För de pengarna kan man bara köpa på sig problem när det gäller bilar. Cykla för fan. Mina två cent..
Senast redigerad av TupolevTu-144 2022-11-13 kl. 13:38.
Citera
2022-11-13, 13:36
Medlem
Hade budget varit lite högre hade jag sagt V70 från 2010, driv-e motorvalet. Skittråkig att köra men drar 0,3-0,5. Åkt 130 mil på en tank 120-130km/h, mycket längre om det är 70-90väg
Citera
2022-11-13, 13:36
Medlem
Toyota, eller kanske någon fransk bil.
Citera
2022-11-13, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Kan du utveckla detta, vad är det mera konkret som krånglat och varför har man vägrat goodwill? På en ny bil brukar alla biltillverkare vara rätt generösa med detta, speciellt om det förekommer flera fel. Jag vet en som köpte en ny VAG-bil runt 2015 och nu är han inne på sin 7:e(!) omlackering av vissa delar. Kostnadsfritt visserligen men det är ändå en massa strul med sånt.

Att sen biltillverkare har fabriker runt om i världen är inget nytt och det är främst av skatteskäl och detta gäller f ö inte bara bilar. Många Toyota som säljs i Europa tillverkas även i UK. Men huvudsaken är väl att fabriken följer Toyotas kvalitetskrav på montering, sluttestning och avsyning, då spelar det ingen roll om det är en turk, japan, engelsman eller afrikan som skruvar ihop den?
Vattenpumpen gick sönder efter att garantin gått ut. Toyota visste om att de fick byta ut massor av vattenpumpar på min bilmodell Toyota Corolla Verso Toyota sa inget och det var ren tur att jag upptäckte läckaget innan vi skulle åka utomlands. Backsensorerna har jag fått byta två gånger. En dyr värmeplåt till avgassystemet fick bytas gång på gång. Plastsköldar vid sidobackspeglarna ramlade av och jag fick köpa nya. När maskinskadegarantin hade gått ut var motorn slut! Det blev mycket dyrt att åtgärda. Plastdelar vid sätena sprack och gick sönder. Plastglas över nummerbelysningen ramlade ur och jag var tvungen att köpa en hel sats med nya lysen och de var inte billiga. Jag skulle kunna fortsätta länge med alla irriterande småfel.
Aldrig mer en Toyota! När jag får råd att byta blir det en Kia. Det finns ju en anledning varför Kia har sju års garanti.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in