2022-11-12, 23:04
Medlem
LibBells avatar
Såja, rejält firande av Cherson igår. Nu vaknar vi upp till en ny verklighet. Det finns fler orcher att driva ut.

UA har ju visat sig framgångsrika i Cherson. Södern är ju väldigt lik i terräng. Istället för Dniper i ryggen har ryssarna Azovsjön.

När UA når Azovsjön och slutligen slår ut Kertjbron, så har de ryssarna i motti på Krim och väster Dniper.

Jag tror UA kommer ge sig på en offensiv på södra fronten nu. De kommer gå mot Krim, men stanna norr om Krim. Därefter fokusera på Bonbass-fronten. Dock bra att ha Krim i motti att spela med.
Citera
2022-11-12, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja, men ställ dom då till svars.

Offren dokumenteras löpande .... men kriget pågår fortfarande. Det kommer bli en domstol i Haag som sedan avgör.
Citera
Medlem
Man skulle vilja se Kreml taga ett EU land -eller ett NATO land.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Det var ryska/proryska false flag-operationer och ryska/proryska provokationer som ökade veckan innan anfallet 2022-02-24.

Det här är typisk rysk taktik. Välkänd av alla. Ryssarna brukar göra så här. En känd parallell är hur det ryska anfallet på Finland började 1939:

Syftet är att skapa en falsk casus belli för att starta ett anfall. Ryssarna försökte med samma trick i februari i Ukraina

Man får tänka på att den ryska militära uppbyggnaden började 6-12 månader innan krigets start. Förberedelserna för en invasion började ännu tidigare. Eftersom ryssarna inte kan resa i tiden, så är det orimligt och ologiskt att (försöka) skylla invasionen på något som Ukraina gjorde veckan eller veckorna innan invasionen. Att Ryssland skulle invadera Ukraina var förmodligen spikat (till 99%) minst ett år innan invasionsdatumet. När det var 100% säkert och man hade ett ganska sannolikt invasionsdatum, då startade man igång sina aktiviteter för att få sin falska casus belli. Därefter körde man igång invasionen.

Det är år 2023 och inte 1939. Historien upprepar sig aldrig identiskt. Kom in i matchen.
Citera
2022-11-12, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Det är år 2023 och inte 1939. Historien upprepar sig aldrig identiskt. Kom in i matchen.

Jo det upprepar sig alltid - fraskarna kallar det för "revolution"
Citera
2022-11-12, 23:13
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
En stor del av världen sympatiserar med Ryssland och förstår vad dom gör. Denna delen av världen har erfarenhet av väst kolonialism och USA:s alla skapade krig. Att väst inte vill ha något att göra med Ryssland bekommer inte landet numera, asien och Kina har växt ikapp så nu kan man välja så som man inte kunde välja på 90-talet. Det gäller fler länder utanför väst.

Kan du räkna ut hur stor del denna värld utanför väst är landmässigt och befolkningsmässigt?
Inga civiliserade och utvecklade länder med demokrati sympatiserar med Ryssland.

Utan västs inflytande så ryker en enorm mängd av utveckling och framförallt inom IT. Upprätthållande av IT-infrastrukturen och utvecklingen sker till 99,9% inom Europa och framförallt i USA. Kina är beroende av väst, och väst är till viss del beroende av den kinesiska marknaden. Kina kommer aldrig överge väst, det fattar vem som helst.
De stödjer inte Rysslands terrorkrig mot Ukraina, men håller sig helst på en neutral nivå.

Även Ryssland har startat och varit delaktiga i flertalet krig, liksom USA. Kom igen, har ni inget bättre att komma med?

Vilken enorm framgång för pariastaten att få till samarbeten med Iran och Nordkorea. Länderna verkligen blomstrar av framgång.
Citera
2022-11-12, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LibBell
Såja, rejält firande av Cherson igår. Nu vaknar vi upp till en ny verklighet. Det finns fler orcher att driva ut.

UA har ju visat sig framgångsrika i Cherson. Södern är ju väldigt lik i terräng. Istället för Dniper i ryggen har ryssarna Azovsjön.

När UA når Azovsjön och slutligen slår ut Kertjbron, så har de ryssarna i motti på Krim och väster Dniper.

Jag tror UA kommer ge sig på en offensiv på södra fronten nu. De kommer gå mot Krim, men stanna norr om Krim. Därefter fokusera på Bonbass-fronten. Dock bra att ha Krim i motti att spela med.

Ja känns mest sannolikt att de går centralt söderut. Hoppas de skickar några hårda grabbar tull bahkmut först och skickar hem Wagner
Citera
2022-11-12, 23:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
Fortsätt och ha dessa vanföreställningar.

Faktum kvarstår att Ukrainska styrkor tar mark och förstör ofantligt stora mängder med ryskt krigsmateriel.

Det är du min lilla gosse som är utom räddning, ty vi kan försöka ge dig perspektiv, men det känns helt meningslöst.

Fortsätt tro på dina sagor.

Dock jävla fin reträtt från Ryssland, dom jävlarna ska fan ha eloge för hur DUKTIGT dom flyr. 🤣

Sant: Den ryska militären är "bäst" på att retirera relativt till deras övriga "insatser", givetvis bortsett ifrån de är "bra" på att terrorisera civila och bryta emot alla upptänkliga av krigets lagar.

Något annan är heller inte att vänta av mongolhorden 2.0 i moden tappning.

Slava Ukraini!
Citera
2022-11-12, 23:19
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibBell

Det logiska vore att gå fram till Azov havet, någonstans mellan Mariopol och Melitopol.
För att på så sätt skära av Krim.
Sedan är det egentligen bara att vänta (svälta ut styrkorna på Krim) kanske attackera bron till Krim igen bara för att säkerställa att de inte kan få förnödenheter från det hållet.

Jag hade inte velat vara ryss på Krim nu…
Citera
Medlem
Ryssars reaktioner på förlusten av Kherson. Det är ganska blandat. Men vissa är ju direkt sinnessjuka.
Vissa verkar inte veta något eller låtsas att de inte vet. Några är besvikna, några säger att snart är hela Ukraina vårt och pratar om att Putin är bra för att han har kört ut alla bögar och judar ur Ryssland.

En kille säger bara, "Jag vill vara fri", "Jag tror de sätter mig i fängelse" och så går han.

Den enda som har en någorlunda sansad världsbild är den sista mannen.

https://www.youtube.com/watch?v=Tn-jBFbFfGA
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.

Historisk är alla krig "det samma" - dvs vad man vill vinna - är inte geografisk mark i motsats till politisk makt.

Och här var det ju Kreml som blev sura. Kreml är en maffia organisation - maffia med en stat bakom sig..
Citera
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är bra att som du kunna se vad som är viktigt oavsett vad man stått tidigare. Genom detta krig har vi förstått vad ondska verkligen är.

Ja, man måste kunna se förbi sina principer när man inser att fienden väljer att spela efter helt egna regler. Då finns bara hårt mot hårt kvar. Jag minns själv hur töntigt jag tyckte det var när befälen talade om ryssen i förtäckta ordalag som den självklara fienden när jag gjorde lumpen. Liksom, ryssen som fiende är ju historien, men den pågående nutiden har visat att ryssen fortfarande är samma ryss som brände ner mina förfäders hus i skärgården, som våldtog och slog ihjäl vanliga människor bara för att det är sån ryssen är. Ett förlorat land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in