2007-09-04, 13:19
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Kommer ha 4-5 liter flytande kväve att leka med nu på fredag.

Några kul experiment som man kan genomföra? Förslag mottages tacksamt.

Frysa gin ska väl gå bra tror jag.

Nån som vet något enkelt supraledande material förutom kvicksilver (som inte kvävet är kallt nog för, eller hur).
Citera
2007-09-04, 13:48
Medlem
negerbarns avatar
Doppa saker är ju kul. Typ möss om du är elak, annars så funkar växter.
Citera
2007-09-04, 13:56
Medlem
rockets avatar
Supraledare kan du glömma såvida du inte har någon yttriumförening (eller lantan) samt en ugn som klarar 950°C hemma. Då är det inte särskilt svårt att framställa en 1:2:3-supraledare (YBCO). Enkla supraledare kräver dock kylning med flytande helium.

Något kul som man faktiskt kan göra utan att behöva någon särskild utrustning är att stoppa ned handen i det flytande kvävet eller, för den mer vågade, ta lite flytande kväve i munnen och spruta ut det (med ett stort rökmoln som följd). Leidenfrost-effekten gör att det flytande kvävet aldrig kommer i kontakt med dig, men tänk på att den är kortvarig! Se också till att du inte har några ringar eller andra metallobjekt på/i dig.

Det finns ett par förslag här också:
http://www2.fuf.org/medlemmar/aktivitetsboken
Citera
2007-09-04, 14:24
Medlem
Domedagens avatar
Tja djur har jag aldrig funderat pa. bra forslag.

tjacka nagra moss i djurbutiken.

annars e det skoj o stoppa i allt mojlig utom din egna hand i kvavet.
Citera
2007-09-04, 15:19
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Njae...

Möss kommer jag inte doppa även om det kittlar min nyfikenhet.

Däremot kommer jag faktiskt doppa de två kackerlackor som jag inte tilläts skänka bort under R.Y.S. Ska bli kul att se om de överlever det. (Vilket de kanske gör eftersom jag tidigare frusit ned kackisar med kolsyreis. De kvicknade till igen...märkligt nog, likså gjorde den vårtbitare jag försökte avliva med vanlig frysbox -18° i en timma.)

(Innan nån fåne skriker högt... De ska ändå dö, eter eller kväve det är egalt. Ska monteras för utbildning.)

(Och ja, jag har faktiskt tillstånd, så.... *pbbbllllt!* på dig djurrättsfjant)
Citera
2007-09-04, 15:27
Medlem
Naturvetarens avatar
Ska du visa upp försöken för barn eller är det bara för ditt eget enkla nöje? Du kan ju alltid ge dig på att få fram kväve i flytande form, allt som behövs är en vacumpump

Överlevde kackerlackorna kolsyreis Hur gjorde du när du försökte?
Citera
2007-09-04, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Du kan ju alltid ge dig på att få fram kväve i flytande form, allt som behövs är en vacumpump
Hörrudu... Om han har 4-5 liter flytande kväve tror jag att han lyckas få fram kväve i flytande form även utan pumpen.
Fast form däremot...
Citera
2007-09-04, 15:35
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Ska du visa upp försöken för barn eller är det bara för ditt eget enkla nöje? Du kan ju alltid ge dig på att få fram kväve i flytande form, allt som behövs är en vacumpump

Överlevde kackerlackorna kolsyreis Hur gjorde du när du försökte?

Vad menar du nu då? Jag kommer ju så att säga redan ha flytande kväve... Och ja, barn kommer finnas med i bilden.

Kackiskarna placerades in en ask som fylldes med gasformig CO2. Då somnar de så sött... Sedan sprutades stora mängder CO2 på dem tills ett tjockt lager torris bildats. Efter ca 20 minuter hade det dunstat bort och jag skulle börja montera dem. Efter ytterligare ca 30minuter hade de tinat helt och ve o fasa! De började röra sina äckliga ben! Snart var de lika pigga som innan. Då fick de äta insektsgift istället. (vilket missfärgar dem något)

Vårtbitaren placerades fryst i första lagret i ett gjutplast block, och efter 10 minuter skulle andra lagret hällas på... Då började det kräket kräla omkring i plasten med följd att hela gjutningen spolierades....
Citera
2007-09-04, 18:03
Medlem
GalFisks avatar
Att kondensera luften i en ballong är en bra demonstration. Man kan också göra god glass snabbt med flytande kväve, det finns recept på nätet.
Citera
2007-09-04, 18:37
Medlem
Phels avatar
Gör snabbglass med M&Ms (eller bär etc.), grädde och LN2. Blir jättegott!
Citera
2007-09-04, 18:49
Medlem
wääuus avatar
Lägg korvar i en plasthandske och doppa den så att det ser ut som att du doppar dina fingrar, krossa dem sedan.
Citera
2007-09-04, 20:21
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Hörrudu... Om han har 4-5 liter flytande kväve tror jag att han lyckas få fram kväve i flytande form även utan pumpen.
Fast form däremot...
Jaja, uppenbarligen förstod du vad jag menade iaf

Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Kackiskarna placerades in en ask som fylldes med gasformig CO2. Då somnar de så sött... Sedan sprutades stora mängder CO2 på dem tills ett tjockt lager torris bildats. Efter ca 20 minuter hade det dunstat bort och jag skulle börja montera dem. Efter ytterligare ca 30minuter hade de tinat helt och ve o fasa! De började röra sina äckliga ben! Snart var de lika pigga som innan.
Det där måste jag säga imponerar riktigt på mig Det trodde jag inte. Inte en chans att de överlever att långsamt sänkas ner i flytande kväve iaf

Om du ska göra det för barn hade jag också tänkt säga att göra glass, vaniljvisp och daimkulor blandat med kvävet är en hitt Annars kan du, som jag försökte säga förut, ge dig på att få kvävet i fast form.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in