2022-11-11, 08:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Kan ha fel där men är det inte också väldigt mycket politiskt i att Ukrainas armé pressar på med allt dom har och får dom ryska bakslagen på slagfältet Putins ställning som ledare att bli allt svagare, typ vattnet urgröper stenen.
Att ha segervittring i försvaret av sitt land och samtidigt som bonus kanske försvaga regimen i Ryssland måste ju ge en motivation att strida som kan räcka precis hur långt som helst.
Ukraina har min fulla respekt och lite till. Det totalitära Ryssland förtjänar i dagsläget däremot enbart förakt och avsky.

Slava Ukraini!

Surrealistiskt är det som händer nu. En man har pga galna idéer om att återskapa sovjetunionen istället ruinerat världens till ytan största nation. Helt otroligt egentligen men inte desto mindre välkommet. Snacka om att framtiden blir intressant.
Citera
2022-11-11, 08:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det börjar mer luta åt en rysk vild flykt och inte en ordnad reträtt. Det såg bra ut från början men hur vi mer och mer om ryskt kaos. i Kontexten ska man vet att det är svårt att retirera över en bred flod.

Var det inte "loosern" som sa att det skulle gå som en dans? Enligt alkisen, om jag minns rätt, skulle ryssarna föra över 120 000 man till den västra sidan. Båda två har skrivit en massa strunt så jag kanske inte minns rätt.

Hur som helst ""It ain't over till the fat lady sings", men enligt ryktena är ryssarna nere för räkning i Kherson. Jag hoppas verkligen det är sant. Det är ryssarnas reguljära bättre trupper som går åt.

Jag tyckte, efter omständigheterna, att ryssarna skötte början på reträtten ganska bra. 1 Byggde nya försvarslinjer på den Östra sidan. 2 Spred rykten (kanske sanna) om civilklädda soldater i Kherson 3 Minerade mycket och började sen förstöra broar.

Men det verkar som "command and control" har brutit ihop. Men en varningens tecken det är bara rykten än. Så vi får se hur det slutar.
Men har vi verkligen några belägg för att reträtten övergått i flykt? Jag har sett hissade flaggor och befriade byar på twitter, man var är de förstörda eller erövrade stridsfordonen och tillfångatagna ryssarna? Än så länge ser jag bara spekulationer från Paasikivi m.fl.

Jag tror fortsatt att den glesa bemanningen på även dennna front kan göra att förbanden lättare kan lösgöra sig och komma undan. När UAF väl når flodstranden så borde vi få se vad som hänt.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-11-11 kl. 09:31.
Citera
2022-11-11, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Men det är nu det är dags att på riktigt börja sätta press på den nya regeringen i Sverige.
Var är det svenska stödet? När kommer den nya regeringens första batch av vapen iväg??

Den första svenska batchen kom några dagar efter invasionen start.
Sedan har det kommit flera allteftersom.

Fanns intervjuer tillgängliga igår med Ukrainska frontsoldater som var mycket nöjda med svenska granatgevär(Carl Gustav) och pansarskott.
Manpad luftvärn nämndes inte men de har också gjort godverkan. En av orsakerna till att det ryzzka flyget är nästan utslaget.
Citera
2022-11-11, 08:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Antivaxxer
Hur många orcher slaktades igår?

Tror vi kommer gå upp på en fyrsiffrig standard inom 2 veckor!

Absolut mot bakgrund av den mördande artillerield UAF levererar så blir det tusentals per dygn fram tills alla är antingen döda eller på andra sidan floden.

Hur i hela friden kan ryssarna tillåta detta?? Foliehattarna och rysstrollen skiter jag i - de vet inte bättre - men övriga ryssar som ser sina ekonomier krossa för årtionden framåt...
Citera
2022-11-11, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men har vi verkligen några belägg för att reträtten övergått i flykt? Jag har sett hissade flaggor ich befriade byar på twitter, man var är de förstörda eller erövrade stridsfordonen och tillfångatagna ryssarna? Än så länge ser jag bara spekulationer från Paasikivi m.fl.

Jag tror fortsatt att den glesa bemanningen på även dennna front kan göra att förbanden lättare kan lösgöra sig och komma undan. När UAF väl når flodstranden så borde vi få se vad som hänt.

Precis, Jag håller med dig, men jag hoppas. Dock det talar för flykt är att det går snabbt. Det är svårt att föra över allt åt öst, som det har varit att föra över förnödenheter åt väst.
Citera
2022-11-11, 09:00
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Mycket tyder på rysk kollaps
Joakim Paasikivi i SVT i morse.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage

Vi har läst att Ryssland har kollapsat i snart ett år. Den kollapsen sker nog bara i fantasin hos foliehattarna i väst.
Citera
2022-11-11, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vi har läst att Ryssland har kollapsat i snart ett år. Den kollapsen sker nog bara i fantasin hos foliehattarna i väst.
Han talar inte om ”Ryssland”, utan om den del av den ryska militären som befinner sig på västbanken av Dnipro, runt Kherson.
Citera
2022-11-11, 09:05
Medlem
Citat:
Pågående kollaps, fint att följa
Citera
2022-11-11, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117
Härliga nyheter!

Ser att ryssrunkarna ligger lågt nu på morgonen. De måste nog gråta ut rejält nu innan de kan fantisera i hop nån löjlig bortförklaring till fiaskot.
Kreml kan ju inte rent politiskt antyda att Ukraina och dess armé är orsaken till fiaskot, det vore ju att indirekt säga att den ryska armén har mött sin överman.
Nej det blir nog USA,Nato, EU och kanske även lilla Sverige som man pekar ut i Kreml som skyldiga till reträtterna. Kreml är några rackare på att hitta på undanflykter så bilden av ett svagt Ukraina styrt av en nazistisk judisk satanistisk regim måste upprätthållas till varje pris även om t.om ryssarna idag förstår att det är ren och skär lögn.

Kreml lovade ju Kina att man skulle bistå militärt angående Taiwan. Peking måste skratta sig harmynta åt det uttalandet med tanke på hur ryssen har misshandlat sina militära resurser hittills.
Citera
2022-11-11, 09:08
Medlem
ChrisOhoys avatar
Jag tyckte väl att det var konstigt med att gå ut med reträtten i media, väldigt oryskt. Men ju mer man tittar på siffrorna från den senaste veckan med upp mot 900 döda ryska soldater per dag så förstår man att det går käpprakt åt skogen för dem i Kherson.

Känns som om det är lika mycket reträtt i Kherson som det var i Kharkiv, dvs påtvingad sådan med enorma förluster och mycket materiell förlorat. Ska bli intressant att se hur många pansarvagnar Ukraina lyckas ta denna gång.

Ännu mer intressant blir det när Ukraina säkrat västra sidan av Dnepr och kan fokusera på Donbas och Zaporizhzhia, för det finns inte en chans att man tågar mot Krim som det ser ut i dagsläget om man inte önskar samma öde som ryssarna lider nu.

Melitopol känns som ett givet mål för kommande offensiver. Svatove har man tagit det lugnt med av okänd anledning. Möjligt att ryssarna har förstärkt där avsevärt sedan början av september vilket bidragit till ökade förluster iochmed truppkoncentration och illa tränade soldater.

Detta är den fjärde stora strategiska förlusten för ryssarna, måste ju kännas riktigt tungt om man betänker kostnaden i liv, vapen och pengar.
Citera
2022-11-11, 09:08
Medlem
Citat:

Det är ändå svårt att hävda att det gått bra som proryss?
Citera
2022-11-11, 09:09
Medlem
leachs avatar
710 avlivade pissryssar igår + en hel del utrustning.
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1590979670308442113/photo/1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in