2022-11-10, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrangea
Jag håller med, det är kryptiskt och lite hotfullt sagt.

Är också rätt inne på att det är ngn mer inblandad, på ngt sätt. Som antingen hjälpt till rent praktiskt eller som någon som ändå vet. Som de i panik ringt när det gick åt helvete. Det som talar emot är ju att de rimligtvis borde ha vetat vem vid det här laget.

Om de hade ringt någon mitt i natten när man tror Tove försvann så hade polisen sett det på deras telefoner. ett samtal vid den tidpunkten hade varit tillräckligt för häktning så det där tror jag ni kan släppa.
Citera
Medlem
everythingiss avatar
En duns för varje trappsteg? Huvudet som dunsade på nedvägen?
Citera
Medlem
Är det bara jag som spänt sitter och väntar på den delen av podden Försvunnen som inte släpptes pga att T hittades?
Skulle väl släppas idag eller imorgon som jag förstod det, är väldigt nyfiken på vad det där samtalet handlade om..
Citera
2022-11-10, 21:06
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Kanske de slet med sig Tove in i källaren när de anlände och det var därför cykeln stog så slarvigt placerad. Antar att det är mer ljudisolerat där nere? Kanske de bara hade tänkt ge henne en omgång, klå upp henne lite men det gick överstyr och hon dog där nere. JJ stoppade på sig hennes mobil.

Efteråt gick de upp till lägenheten för att diskutera vad de skulle göra. Dunsarna och sparkarna var bråk mellan de två. Skulle inte förvåna mig om JJ beskyllde MH för att det blev som det blev. JJ gick ner för att köra bilen närmare källardörren men överraskades av grannen.

Obs - bara spekulation!
I mina ögon är det en mycket rimlig spekulation. Occam's razor.
Citera
2022-11-10, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Förklädd till Foodora-bud rör man sig diskret i Vetlanda. Sen att Foodora kanske inte finns där är en annan femma…

Skämt åsido så är det nu bra att de kikar igenom källaren igen. Vissa bevis har de kanske i princip snubblat över (vanlig husrannsakan och krimtekniker som letar i garderober) och andra kräver mer finess.

Det var intressant idag att höra i radion att polisen varit på två platser och pratat kamerabevakning. Hos företag och VERKSAMHET. Ridverksamhet? Kommunal verksamhet? Hobbyverksamhet? Olaglig verksamhet?

Nu är ju företag och verksamhet i princip samma sak men jag brukar haka upp mig på detaljer. Så finns det nåt som inte är ren företagsverksamhet längs vägen i stan från JJ till vägen ut mot fyndplatsen som kan ha kamerabevakning?
Tekniska kontoret?

Har klickat runt lite med street view. Hittade bara en kamera vid Ingo macken, lite längre ner på Nygatan från Gulf. F.ö noterade jag att fågelholkar är väldigt populärt i Vetlanda.
Citera
2022-11-10, 21:07
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Polisen kan väl inte lyssna på samtal i efterhand så egentligen har de inget att häkta någon tredje person på, om det bara gäller exempelvis ett telefonsamtal och råd om hur man ska gå tillväga. Exempel: J kan ha ett samtal till sin pappa kl 03 samma natt. Vid förhör säger hon bara ”Jag var full och ringde honom angående en sak jag lovade sälja åt honom, men vi hade inte hunnit med det i veckan så jag sa vi kunde göra det då. Då sa han jag borde lägga mig, få lite sömn och sen komma dagen efter till honom för att hjälpa med det”.
Vet inte om du förstår hur jag menar? Men de kan ju ljuga om vilka anledningar som helst till samtalet mitt i natten (”Jag ringde min kompis för jag var full och sentimental, och saknade ett ex”) och det går inte att bevisa om det är sant eller inte.

Om inte någon av personerna har en app som spelar in alla samtal, vilket minst en av nötterna hade i fallet M@deleine D*elbom i Långshyttan 2016....
(FB) Mordet på Madeleine Delbom i Långshyttan (2016-06-17)
Citera
2022-11-10, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetlemmy
Nä självklart inte. Men dom ska in i en bil, ut ur en bil, in i en plantering i mörker.. Verkligen inte lätt. Kan säga att jag väger ca 80kg. Stark. Drar inte 50-60 kg dött speciellt långt om det inte är helt plant eller nerför. Säger du emot så ljuger du faktiskt. Lite förvånad att dom fått in Tova ”ett stenkast” in i en tät plantering i mörker

Jag är inte jätteförvånad. Grund för min tanke att man som hyfsat tränad sport- och/eller hästtjej, motiverad och adrenalinstinn löser det:

https://youtube.com/shorts/aVlGk792oPM?feature=share

Men sen behöver det inte betyda att hon faktiskt låg långt in i skogen. Och ännu känner de flesta av oss inte till markförhållanden på den specifika platsen.
Citera
2022-11-10, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilssonc
Är det bara jag som spänt sitter och väntar på den delen av podden Försvunnen som inte släpptes pga att T hittades?
Skulle väl släppas idag eller imorgon som jag förstod det, är väldigt nyfiken på vad det där samtalet handlade om..

Litar inte på den podden för fem öre. Det kan lika gärna vara de själva som ”ringer och tipsar om en svart Passat”.
Citera
2022-11-10, 21:11
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Förklädd till Foodora-bud rör man sig diskret i Vetlanda. Sen att Foodora kanske inte finns där är en annan femma…

Skämt åsido så är det nu bra att de kikar igenom källaren igen. Vissa bevis har de kanske i princip snubblat över (vanlig husrannsakan och krimtekniker som letar i garderober) och andra kräver mer finess.

Det var intressant idag att höra i radion att polisen varit på två platser och pratat kamerabevakning. Hos företag och VERKSAMHET. Ridverksamhet? Kommunal verksamhet? Hobbyverksamhet? Olaglig verksamhet?

Nu är ju företag och verksamhet i princip samma sak men jag brukar haka upp mig på detaljer. Så finns det nåt som inte är ren företagsverksamhet längs vägen i stan från JJ till vägen ut mot fyndplatsen som kan ha kamerabevakning?
Tekniska kontoret?
Jaktlag och åtelkamera har ju nämnts, dock bara i tråden.
Citera
2022-11-10, 21:12
Medlem
cerns avatar
Ingen som har en aning om motivet än?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vilka tecken måste till för att du ens ska tänka tanken att det handlar om rasism eller hatbrott i det här fallet?

Det går väl knappast att utesluta någonting i nuläget om man ser rent krasst på saken?
Visst kommer det fram något som
Tyder på det. Men det har det inte. Och jag tror inte det kommer komma fram. Vi får se när man kan läsa fupen.
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Det är en vettigt invändning, helt klart. Möjligen att man avvaktat grundlig teknisk undersökning av fynd för att få en mer samlad bild av vad som ska eftersökas. Även om det är enkla saker som att leta efter en rulle tejp/sopsäckar, så kanske man vill begränsa antalet undersökningar på platsen för att arbeta mer tidseffektivt, samt minska kontaminationsrisk. Men jag är ute på djupt vatten nu, vet inte hur polisen resonerar kring detta.
Jo, de måste anse att föremålen har någon form av bärighet. De samlar inte in ALLT, bara för att. Det är också en av anledningarna till att de kan gå tillbaka för att hämta mer efter hand som utredningen fortskrider. Sådant som vid första anblicken inte verkar intressant kan visa sig vara avgörande i ett senare skede.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in