2022-11-09, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mange30
För slappa förhörare. För dålig polis. Tror detta inte kommer lösas. Dom kommer gå fria.

Du verkar ha bra insyn i utredningen
Citera
2022-11-09, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Jag har tipsat Aftonbladet om det nu. Hoppas de svarar med ”vi jobbar med det”

Vad har du tipsat om?

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fast om jag tänker på fallet med Lena Wesström, så vallade man ju Stefan Davidsson som hade en version om hur han "fixade med växlarna" som han i ett förhör sa sig ha gjort, nära fynd/mordplatsen vid tiden för mordet.

Han erkände aldrig.
Tvärtom.

Efter att ha läst FUP "kom han på " att han inte alls varit på plats nära mordplatsen vid tidpunkten för mordet. Det var veckan innan (typ). Det sa han under rättegången.

Så vallning kanske kan ske om man vill reda ut ågot som den misstänkte påstår, på plats.
Tänker också att man kanske har någotn teknisk bevisning som man håller inne med, men inte delger den misstänkte. Mna vill kanske helt enkelt se hur den misstänkte menar att det har gått till på ett mer grafiskt sätt?

Sedan skulle jag bli väldigt förvånad om det är JJ som är den som öppnar sig först. Kanske MH som gett en version, och nu JJ?

Att de alltså berättar om bråk kanske, men vidhåller att hon lämnat?

Samtidigt spännande om det nu skulle stämma att det varit vid Gränsgatan då...

Man kan ju ändå hoppas lite.

Ja så var det ju i fallet med LW.
Menar inte att vallning bara kan ske om en mgm har bestämt sig för att erkänna, men att det nog brukar vara så.
Man kan ju av praktiska skäl inte tvinga någon att medverka vid vallning. Den som inte alls vill prata finns det ingen anledning att ta med ut på tur.
Han som mördade kvinnan i Spekeröd var ju tex ute på vallning. Och ljög som en häst travar.
Citera
2022-11-09, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mange30
För slappa förhörare. För dålig polis. Tror detta inte kommer lösas. Dom kommer gå fria.

Vad får dig att tro det? Skulle vara väldigt konstigt om dom blev friade.
Citera
2022-11-09, 20:52
Medlem
euromixerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Och då är avspärrningen till höger lite slarvigt ritad så här på bilden och hon hittades mellan de två korsningarna som syns då?

https://www.bildtagg.se/bild/2eevq6qyxkwot1nl3ndjt6td

Ja. Avspärrningen ritad på kartan är inte exakt på metern så sätt. Men stämmer bra överens med det området som var avspärrat.
Citera
2022-11-09, 20:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det är flera i tråden som bekräftar polisaktivitet idag, varav två om vallning.

Känns som att det stämmer väl.

Å ena sidan fattar man inte hur länge de kan knipa, men å andra sidan blir man förvånad om JJ öppnat. Hur ska man ha det, haha.

Tror dock inte att JJ öppnat munnen. Har hon kunnat knipa så här länge, då är det bara en version som kanske inkluderar lite fysiskt bråk, men att Tove gick hem.

Kanske MH har öppnat sig och nu har JJ konfronterats med det? Och hon har sin version av det hela?
En vild gissning är att någon, ex ett tidningsbud, observerat J då hon flyttade cyken.
Citera
2022-11-09, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maximilian25
Om JJ vallats omkring med poliser osv borde ju media ha rapporterat om det? stort nyhetsvärde konstigt att media skulle strunta i det tycker jag?
Ja och varför skulle de valla någon som nekar till att ha något som helst med fallet att göra? Vad ska den personen visa för något?
Om jj nu inte har erkännt förstås, (vilket jag ställer mig ytterst tveksam till eftersom hen nekat så pass länge). Men då borde det ha rapporterats i media, som ett avgörande genombrott i utredningen.
Citera
2022-11-09, 20:55
Medlem
Citat:
Det är flera i tråden som bekräftar polisaktivitet idag, varav två om vallning.

Känns som att det stämmer väl.

Å ena sidan fattar man inte hur länge de kan knipa, men å andra sidan blir man förvånad om JJ öppnat. Hur ska man ha det, haha.

Tror dock inte att JJ öppnat munnen. Har hon kunnat knipa så här länge, då är det bara en version som kanske inkluderar lite fysiskt bråk, men att Tove gick hem.

Kanske MH har öppnat sig och nu har JJ konfronterats med det? Och hon har sin version av det hela?

Tidsmässigt så ska det nog inte vara "för tidigt" med tanke på att den här mördaren vallades 8 maj 2020 efter att mordet skett 27 mars samma år. Dock med alla "attiraljer" och uppbackning som syns i bild.

https://www.na.se/2020-05-08/bildextra-har-vallas-misstankte-mordaren-pa-vaster-en-del-i-utredningen

https://www.na.se/2020-08-19/dodade-gymnasieelev-efter-misslyckad-affar-med-bilstereo--kraver-ny-rattegang-felaktig-bevisvarderin g

Men sker det i Örebro så kanske det finns större chans att polishuset läcker på förhand

Jag har varit vid Gränsgatan 16 och det är väldigt lugnt och "diskret" där bakom så går nog att göra en vallning utan att blanda in hela stan. Stefan som du nämnde åkte ju bil med två kvinnliga poliser. Var ju också en diskret vallning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Någon som har koll på de här grejerna, hur vanligt (eller sannolikt) är det att någon vallas på en brottsplats medan de fortfarande nekar helt till att vara inblandade? Kan det tolkas som att någon av dem eller båda två faktiskt pratar med polisen? Jag tänker att det är onödigt att valla någon om de ändå bara tänker förneka inblandning.

Väldigt ovanligt skulle jag vilja säga. Speciellt så här tidigt i utredningen. När rekonstruktioner görs brukar dom åtalade vara med, men då brukar utredningen vara långt gången.

Undrar om hon fått något sammanbrott och har minnesluckor. Hoppet kanske ligger i att hon återfår minnet vid vallningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wattweke
Din kompis som såg dom på Gränsgatan, vart var dom i förhållande till Gränsgatan 16?
Vet tyvärr inte...så behöver ju inte varit där cykeln stod...
Citera
2022-11-09, 20:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Vad har du tipsat om?

Ja så var det ju i fallet med LW.
Menar inte att vallning bara kan ske om en mgm har bestämt sig för att erkänna, men att det nog brukar vara så.
Man kan ju av praktiska skäl inte tvinga någon att medverka vid vallning. Den som inte alls vill prata finns det ingen anledning att ta med ut på tur.
Han som mördade kvinnan i Spekeröd var ju tex ute på vallning. Och ljög som en häst travar.

Spekeröd säger mig ingenting.
Men så var det med Stefan Davidsson också. De åkte i bil och det var rörigt värre. Ingen blev klokare av det...kanske åkte jag så eller kanske var det så... jag brukar åka dit när jag testar cykeln, men jag kan också...
Citera
2022-11-09, 20:56
Medlem
[quote=Eyodfresh|82352833]
Citat:
Ursprungligen postat av putte322

Hon har vallats, sett med egna ögon vid hennes lägenhet

Vilken tid skedde vallningen?
Citera
2022-11-09, 21:01
Medlem
Citat: