2022-11-09, 12:21
Medlem
pimpinellaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Har inte uttalat mig om frekvensen. Men man hör ofta argumentet att de troligtvis är sällsynta för att det är så jobbigt att anmäla, och jag förklarade bara varför det argumentet inte håller.

Se för övrigt min edit av tidigare inlägg angående våldtäkt.

Okej så är det kanske…det var inte menat som ett argument men ser att det kan uppfattas så.

Om det är ett tonårspar som är nästan lika gamla då blir det heller inget straff. Och då räknas det heller inte som våldtäkt.

Det finns dessa riktlinjer för vad som klassas som våldtäkt;

Hur stor åldersskillnaden mellan personerna är
Skillnaden i utveckling mellan personerna.
Om sexet har varit helt frivilligt.

Jag kan förstå att det blir svårt att avgöra i speciella fall där ord står mot ord om det nu skulle vara så att någon ljuger om sin ålder. Men den äldre har alltid en skyldighet att ta sitt eget ansvar att ta reda på fakta.
Citera
2022-11-09, 12:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det är säkerligen jättejobbigt för de som varit med om övergrepp att tvingas återuppleva det. Men de som kommer med falska anklagelser har ju inget övergrepp att återuppleva. Därmed faller argumentet om att extremt få hittar på för att det är så jobbigt att anmäla rätt kraftigt.

Tror humanhistory pekar på det problematiska i att det heter just våldtäkt i lagen. Jag tycker det är bra att det är olagligt att ha sex med minderåriga, men brottet borde heta "sex med minderårig" i de fall samtycke finns.
Det finns redan en alternativ rubricering - Sexuellt utnyttjande

4 § /Träder i kraft I:2022-08-01/ Den som, med ett barn under femton år, genomför ett vaginalt, analt eller oralt samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst tre och högst sex år. Detsamma gäller den som på ett otillbörligt sätt förmår barnet att företa eller tåla en sådan handling.
[...]

5 § Är ett brott som avses i 4 § första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anse som mindre grovt, döms för sexuellt utnyttjande av barn till fängelse i högst fyra år. Lag (2018:618).
Citera
2022-11-09, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag vill självklart inte genera dig men ....

Du hoppas alltså att hon blivit av med garantipensionen som du hela tiden förstått att hon inte kan ha haft...

Bra där
Du måste vara dum på riktigt eller ovanligt trög. När garantipension nämns i diskussionen menar den enbart att hennes taxerad inkomst motsvarar samma belopp som garantipensionen. Hur många gånger behöver jag skriva det för att du skall förstå det.
Citera
2022-11-09, 12:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odif6891
Det är du som är parasiten här inne, inte vi. Vi gör rätt för oss.

Du kanske kan berätta vilken typ av bidrag Sara kan ha haft som hon i så fall blivit av med? Bidrags-expert som du är!

Inkomsten hon hade motsvarande ganska precis en garantipension. Utifrån egen utsago tycks hon ju inte heller ha gått till ett jobb.
Nej lilla vän.
Jag vare sig kan redogöra för Saras inkomst eller vill göra det.
Jag avhåller mig också från spekulera i vad den kan var och var den kan komma ifrån ... eftersom det helt enkelt inte angår vare sig mig eller er andra.

Det är hennes deltagande i Dumpen som är intressant - eftersom det är Dumpen som diskuteras i tråden.

Spring och lek nu.
Citera
2022-11-09, 12:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas2022
Du måste vara dum på riktigt eller ovanligt trög. När garantipension nämns i diskussionen menar den enbart att hennes taxerad inkomst motsvarar samma belopp som garantipensionen. Hur många gånger behöver jag skriva det för att du skall förstå det.
Jupp ... jag såg det i konversationen jag citerade
Citera
2022-11-09, 12:37
Avslutad
Citat:
Det finns redan en alternativ rubricering - Sexuellt utnyttjande

4 § /Träder i kraft I:2022-08-01/ Den som, med ett barn under femton år, genomför ett vaginalt, analt eller oralt samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst tre och högst sex år. Detsamma gäller den som på ett otillbörligt sätt förmår barnet att företa eller tåla en sådan handling.
[...]

5 § Är ett brott som avses i 4 § första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anse som mindre grovt, döms för sexuellt utnyttjande av barn till fängelse i högst fyra år. Lag (2018:618).
Ja, det vet jag. Det är inte det jag pratar om. Jag tycker fortfarande att någon form av brist på samtycke ska vara ett rekvisit när man kallar något för våldtäkt, vilket inte gäller för våldtäkt mot barn.

Helst skulle jag vilja se att 1 §, den paragraf som styr våldtäkt mot folk över femton, får tillägget "Om brottet riktas mot en person under femton år döms istället för våldtäkt mot barn" och att 4 § ändrar namnet på brottet till exempelvis "sex med minderårig" samt att straffet sänks.
Citera
2022-11-09, 12:43
Medlem
Citat:
Om du hittar något "kanske" här så är du naiv.

Som jag sa så finns det bara en enda anledning att de inte blir fällda, och det är att det inte är ett riktigt barn de har snackat med. Om den detaljen hade varit annorlunda och det istället var så att polisen hade haft span med avlyssning av deras telefoner och sedan mötte upp gäddan på samma sätt som dumpen gör så hade de lätt blivit fällda.
Det stämmer nog, men polisen hade inte förnedrat de som dumpen gör.
Citera
2022-11-09, 12:45
Medlem
Citat:
Precis. Det är därför gäddorna måste stoppas innan de förstört ett barn.
Man kan inte få en gädda i nätet och släppa den för att den "kanske" ändrar sig i sista stund och inte fullföljer det fysiska övergreppet.
Psykiska övergrepp har ju gäddan redan begått i och med chattarna och manipulationen av barnet.
Det finns ju inget barn i fallet dumpen.
Stoppa så många gäddor som går, ställer mig bakom det alla dagar i veckan. Det är den offentliga förnedringen som jag är starkt mot.
Citera
2022-11-09, 12:54
Medlem
pimpinellaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Stoppa så många gäddor som går, ställer mig bakom det alla dagar i veckan. Det är den offentliga förnedringen som jag är starkt mot.

Man kan ju bli skyldig till uppsåt av brott. De har ju onekligen planerat och haft viljan att begå ett brott och att det sedan inte kommer ett riktigt barn till träffen är ju till 100 % något gäddorna inte känner till. Vad de vet och hoppas på är ju att det sker en träff med en verklig person.
Citera
2022-11-09, 12:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja, det vet jag. Det är inte det jag pratar om. Jag tycker fortfarande att någon form av brist på samtycke ska vara ett rekvisit när man kallar något för våldtäkt, vilket inte gäller för våldtäkt mot barn.

Helst skulle jag vilja se att 1 §, den paragraf som styr våldtäkt mot folk över femton, får tillägget "Om brottet riktas mot en person under femton år döms istället för våldtäkt mot barn" och att 4 § ändrar namnet på brottet till exempelvis "sex med minderårig" samt att straffet sänks.
Ja det tror jag säkert .. för då skulle det låta som en ganska okej relation ändå .. men människor som värnar om barnen vill inte ha en tillåtande lagstiftning givetvis.
Citera
2022-11-09, 12:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Nej, men som åtalen visar så finns det verkliga barn som är offer för dem som kontaktar Dumpen.

Deras agerande när de skriver till och åker för att möta vad de tror är ett barn berättar också om att de är potenta förövare som klivit över alla gränser.
Vi måste få till en lagstiftning så dessa kan lagföras och låsas in INNAN de hinner skada barn.

Det finns ingen grad av "oskyldig" hos gäddorna.
Citera
2022-11-09, 13:11
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Att få sitt barn sexuellt utnyttjat.
Jag lärde mina barn att inte leka på gatan och bilar nästlar sig inte in i barnens miljö obemärkt.

Dessutom utsätts fler barn för vuxnas än övergrepp än som blir påkörda - med ganska stor skillnad.
Ganska stor skillnad i konsekvens, ett övergrepp kan man komma över, i alla fall i teorin. Påkörd får man livslånga skador mer eller mindre, eventuellt förkortat liv.

Hjälper inte direkt att lära barn trafikvett, då ett fyllo inte har det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in