2022-11-09, 09:51
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Eh, va?
1. De skrev ju meddelandet i lugn och ro före invasionen. Det är ju det som är hela poängen. De trodde att de skulle ta Ukraina på två dagar.

2. Varför skulle de göra så? Samtliga artiklar du läser på nätet är schemalagda för publicering, möjligtvis undantaget pågående händelser som uppdateras löpande.

2. svarade jag ju på innan du skrev. Läs igen. Nej, samtliga artiklar man läser på nätet är inte publicerade med flera dagars fördröjning. Det är ganska få som är det, speciellt på Reuters och liknande tjänster.
Citera
2022-11-09, 09:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Hela landet skulle ju lägga sig platt, även i väst, för att det där "telegrammet" skulle ge mening.

Ja?
Citera
2022-11-09, 09:52
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Visst är det så, människor påverkas av såväl subtila som direkta budskap. Annars skulle ingen betala för varken reklam eller produktplacering.
Det var inte min poäng. Poängen är att vi utsätts för påverkan ifrån många olika håll. För att det förekommer både skrämselpropaganda, subtila påverkanskampanjer, smutskastning av meningsmotståndare ifrån västs egna medier och politiker kan du inte förneka.

Och tar man nu Rysslands försök att påverka opinion i andra länder så är det inget ovanligt. Kina och USA gör det hela tiden.
USA ganska handfast i sitt närområde.
Det här att under falsk flagg försöka så tvivel och slå split i de västerländska samhällena är ett strikt ryskt fenomen, det kan du vara helt säker på. Det finns ingen anledning att hålla på att relativisera genom att jämföra med påverkan från ”reklam” och ”produktplacering”.
Citera
2022-11-09, 09:54
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Det här att under falsk flagg försöka så tvivel och slå split i de västerländska samhällena är ett strikt ryskt fenomen, det kan du vara helt säker på. Det finns ingen anledning att hålla på att relativisera genom att jämföra med påverkan från ”reklam” och ”produktplacering”.

Jag håller inte med, men man kan inte vara överens om allt.
Citera
2022-11-09, 09:57
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
2. svarade jag ju på innan du skrev. Läs igen. Nej, samtliga artiklar man läser på nätet är inte publicerade med flera dagars fördröjning. Det är ganska få som är det, speciellt på Reuters och liknande tjänster.
Reuters är en telegramtjänst. Har du så slut på argument att du behöver försöka blanda bort korten?
Kreml gjorde bort sig. De var helt säkra på att kunna ta Ukraina på två dagar, och det framgår tydligt i det manifest du nu på alla sätt försöker skjuta ner. Varför är det så viktigt för dig att till varje pris gå den ryska diktaturens ärenden?
Citera
2022-11-09, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
På plats reportage från Izuim bl.a igår

Rasmassor, räddning och röjning i Izium
skriven av Lena W

https://cornucopia.se/2022/11/gastartikel-rasmassor-raddning-och-rojning-i-izium/

Varma Dryckers exempel och jämförelse "med att det också dör xxantal i Göteborg som begravs, för att förklara massgravarna i städerna Ryzzarna anfallit blir rätt absurt om man ser bilderna i detta reportage på plats.

Oerhörda mängder hus skolor, sjukhus som förstörts med intensiva bombningar när det fortfarande bodde människor där och Ryzzarna avancerade i början av kriget.
Massmorden var omfattande förstås.

Ett tillägg till ovanstående

Eftersom Ryzzland använt samma taktik, vapen, ledning och mål under hela tiden, från dag 1 av invasionen kan man nog tyvärr befara liknande öden och svinerier av ryzzarna som beskrivs efter befrielsen av Izium i de dagsfärska reportaget från Lena W.

Empiri, verkligheten i realtid är en vinnare över lögner och önsketänkande, hur länga inlägg och fokusförskjutningar som än görs i tråden. Ett motinlägg till en uppgift, 1-0, blir inte 1-1 om det är ett tvärtemotinlägg. Det blir 11-0 till emperin. Alltid.

PS svep igenom bilder o text i direktreportage Ds
Citera
2022-11-09, 10:05
Medlem
Citat:

Kan bekräfta att lejonparten av artiklarna är shemalagda, så även denna, det är inget konstigt.

Varför har du så svårt för att acceptera verkligheten när den står dig fritt att ta del av,

Här kan du läsa seger krönikan på sputnik news, av ett välkänt rysstroll.
https://uz.sputniknews.ru/20220226/nastuplenie-rossii-i-novogo-mira-22994815.html

Vad är det farliga med att att ryssen misslyckades med även det militärstrategiskt relvanta målet, de har misslyckats med samtliga än sålänge
Citera
2022-11-09, 10:06
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Reuters är en telegramtjänst. Har du så slut på argument att du behöver försöka blanda bort korten?
Kreml gjorde bort sig. De var helt säkra på att kunna ta Ukraina på två dagar, och det framgår tydligt i det manifest du nu på alla sätt försöker skjuta ner. Varför är det så viktigt för dig att till varje pris gå den ryska diktaturens ärenden?

RIA Novosti, stället där det publicerades, är också en telegramtjänst. Var det ett erkännande av att jag har rätt?

Jag söker sanningen. Du sitter och klamrar dig fast vid ett narrativ som är en påverkansoperation från USA, i syfte att manipulera oss att stödja deras krig i Ukraina.
Citera
2022-11-09, 10:09
Medlem
Citat:
Du är garanterat bättre insatt än mig i ämnet, låter det som iaf. Men jag kan inte dra mig till minnes att tyskarna någonstans satte våldtäkter i system på samma sätt.

Nu begick de ju en massa andra hemskheter som de definitivt systematiskt utförde med tysk noggrannhet och precision. Så att ryssarna ville hämnas är en självklarhet. Våldtäkter är ett sätt att visa för fienden -Kolla här, ni kan inte ens skydda era kvinnor.
En förnedring för både kvinnorna och männen.

Men våldtäkter är ju ett jävla sätt att hämnas på. Kvinnorna, som blir drabbade har i regel lite eller ingenting med krigandet att göra. Och de är ju de som råkar värst ut.

Kriget på östfronten och den nazistiska ideologin brutaliserade tyskarna till att bli odjur. 5 till 8 gånger fler ryska kvinnor blev våldtagna av tyskarna än vad ryssarna våldtog. Även västsoldater våldtog, men mycket mindre grad. Våldtäkterna under WWII försvann när det gäller krigsrättegångarna och man började ganska sent forska i ämnet.

https://www.youtube.com/watch?v=g7oqNLEzdLU

Dock var det förbjudit för tyskarna, men soldaterna bröt i emot det. Den ryska ledningen brydde sig inte vad sina soldater gjorde emot tyska kvinnor.

Dagens ryska ledning verkar inte heller bry sig mycket. Dock påverkas de ryska soldater beteende i Ukraina av den dåliga ryska logistiken, organisationen och disciplinen. Dessutom den ryska synen på kvinnor hjälper inte. Det är indirekt lagligt att ringa misshandla kvinnor i Ryssland. Samt Befälens brutalisering av soldaterna är ökänd i den ryska armen - Du såg samma sak i den japanska armen under WWII.
Citera
2022-11-09, 10:09
Medlem
Citat:
Jag håller inte med, men man kan inte vara överens om allt.

Det behöver du inte, hade du haft en relvant påäng så hade du ju kunnat plocka fram motsvarande utalanden som rysska trollchefer kan,

typ som den här
https://www.reuters.com/world/us/russias-prigozhin-admits-interfering-us-elections-2022-11-07/

anledningen till att du inte kan det är ju skälet till att du svamlar om annan "marknadsföring", eller jämföresler från kalla kriget dagar.

Att rikta reklam för bindor till dig rätt i tid av månaden != rysstrollartiklar för att påverkar perceptionen av media....
Citera
2022-11-09, 10:12
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Jag förstår att du indoktrinerats hårt av ryska desinformatörer, och du har full rätt att springa Kremls ärenden. Sverige är ett fritt land.

Vänta nu, jag håller inte med dig i en sakfråga och orsaken är då rysk påverkan?
Är du på riktigt?
Måste jag hålla med dig om allting för att gå fri ifrån misstankar om jag är offer för rysk hjärntvätt? Får jag bestämma nåt själv eller är jag alldeles för skör och vek i huvudet för att fatta beslut som avviker ifrån dina normer?
Nu börjar du låta paranoid.
Citera
2022-11-09, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Att Ryssland via Indien skulle få tillgång till avancerad teknologi är knappast troligt.
Jag tror att Indien aktar sig väldigt noga för att komma i onåd hos väst, Ryssland är en betydelselös pytteekonomi i sammanhanget.

Dom köper redan olja och gas från Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in