Citat:
Ursprungligen postat av
Djupfrys
Du är garanterat bättre insatt än mig i ämnet, låter det som iaf. Men jag kan inte dra mig till minnes att tyskarna någonstans satte våldtäkter i system på samma sätt.
Nu begick de ju en massa andra hemskheter som de definitivt systematiskt utförde med tysk noggrannhet och precision. Så att ryssarna ville hämnas är en självklarhet. Våldtäkter är ett sätt att visa för fienden -Kolla här, ni kan inte ens skydda era kvinnor.
En förnedring för både kvinnorna och männen.
Men våldtäkter är ju ett jävla sätt att hämnas på. Kvinnorna, som blir drabbade har i regel lite eller ingenting med krigandet att göra. Och de är ju de som råkar värst ut.
Kriget på östfronten och den nazistiska ideologin brutaliserade tyskarna till att bli odjur. 5 till 8 gånger fler ryska kvinnor blev våldtagna av tyskarna än vad ryssarna våldtog. Även västsoldater våldtog, men mycket mindre grad. Våldtäkterna under WWII försvann när det gäller krigsrättegångarna och man började ganska sent forska i ämnet.
https://www.youtube.com/watch?v=g7oqNLEzdLU
Dock var det förbjudit för tyskarna, men soldaterna bröt i emot det. Den ryska ledningen brydde sig inte vad sina soldater gjorde emot tyska kvinnor.
Dagens ryska ledning verkar inte heller bry sig mycket. Dock påverkas de ryska soldater beteende i Ukraina av den dåliga ryska logistiken, organisationen och disciplinen. Dessutom den ryska synen på kvinnor hjälper inte. Det är indirekt lagligt att ringa misshandla kvinnor i Ryssland. Samt Befälens brutalisering av soldaterna är ökänd i den ryska armen - Du såg samma sak i den japanska armen under WWII.