2022-11-08, 13:24
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HIMAR56
Ja du kan ju testa att gå till Forex med dina Rubel och försöka växla in dom

Exakt!

Jag har 100 st grankottar här hemma som jag har tycker är värda 500:- styck.

Någon som vill byta mot guldtackor av motsvarande värde?

Herrejävlar så trasiga och enfaldigt korkade dessa ryssidioter är
Citera
2022-11-08, 13:26
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
Ja, och den andelen lär växa i takt med information och hur sanktionerna sätter sina spår ner i den civila befolkningen. När dom "vanliga" inte har råd, lär rösterna höras mer. Kanske inte direkt, men över tid.

Sen undrar jag vilken "fred" det skulle bli.

Tänker nog att kalla krigets kommer ses som det "varma gosiga kriget" i jämförelse om inte Putin kan ge landet en "ordentlig" vinst.
Ja allt talar för att en kommande fred blir mer som korea än post-ww2.
Citera
2022-11-08, 13:27
Medlem
guubens avatar
Rysslands och Indiens utrikesministrar diskuterade gemensam produktion av vapen
Ryska federationens och Indiens utrikesministrar Lavrov och Jaishankar diskuterade gemensam produktion av vapen
VÄRLD
Rysslands och Indiens utrikesministrar diskuterade gemensam produktion av vapen
Ryska federationens och Indiens utrikesministrar Lavrov och Jaishankar diskuterade gemensam produktion av vapen

8 november 2022
728
RYSSLAND INDIEN VAPEN RYSKA FEDERATIONENS UTRIKESMINISTERIUM SERGEJ LAVROV

Foto: TASS/EPA/MAXIM SHIPENKOV

Den ryske utrikesministern Sergej Lavrov diskuterade med sin indiske motsvarighet Subrahmanyam Jaishankar gemensam produktion av moderna vapen. Det meddelade han tisdagen den 8 november vid en presskonferens efter samtalen.

"Vi diskuterade i detalj läget för och utsikterna för militär-tekniskt samarbete, inklusive gemensam produktion av moderna typer av vapen," sa Lavrov.

Tredjepartsförslag: bör Ryssland vara rädd för västvärldens påtryckningar på Indien
Vem och hur övertygar New Delhi att avbryta det ekonomiska samarbetet med Moskva
Ministern noterade också den positiva dynamiken i den bilaterala handeln. Han uttryckte förtroende för att Ryssland och Indien snart kommer att uppnå målet att få handeln till 30 miljarder dollar.
"I september ökade handelns omsättning med mer än 130 % jämfört med samma period förra året, och nådde praktiskt taget 17 miljarder dollar", tillade utrikesministern.

Dessutom informerade Lavrov Jaishankar om förloppet av en speciell militär operation för att skydda Donbass.

Tidigare, den 2 november, rapporterade The Economic Times att Ryssland blev Indiens största oljeleverantör i oktober . Det noterades att leveranserna till Indien uppgick till 946 tusen fat olja per dag, vilket är den högsta siffran på en månad, eller 22 % av all råoljeimport till Indien. Publikationen tillade att Indien för första gången importerade mer olja från Ryssland sjövägen än EU, med 34 %.

Den 16 september tillkännagav Rysslands president Vladimir Putin vid ett möte med Indiens premiärminister Narendra Modi en ökad handel mellan de två länderna . Enligt honom ökade utbudet av gödselmedel från Ryska federationen till Indien med mer än åtta gånger.

Indiens extraordinarie och befullmäktigade ambassadör till Ryska federationen Pawan Kapoor sa i en intervju med Izvestia den 6 september att Indien är redo att leverera mer varor till Ryska federationen som det behöver. Han pekade också på den vänskapliga karaktären hos de rysk-indiska relationerna och det omfattande samarbetet mellan de två länderna.

Den 17 augusti sa Washington Examiners kolumnist Tom Rogan att Indien har en "konstig respekt" för Ryska federationen , vilket är anledningen till att landet inte gick med i de antiryska sanktionerna.
Citera
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Klart vi litar på försvarsdepartementets talesperson Igor Konashenkov i denna fråga.

Helikoptrar och drönare räknas ej in där de ligger på egen lista.

170 helicopters

2,458 unmanned aerial vehicles

Betänk att i mina siffror räknas tex Cessna 172 in bland förluster.

Kort sagt så har dom förlorat någorlunda jämt antal stridsplan.

Angående helikoptrar så hade Ukraina 15 innan krigets start. (Vad jag kan hitta) dom har ju fått också med inte så fantastiskt många att det kommer upp i 170. 🙃
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Ryska rubeln låg på över 170 mot euron vid tiden för specialoprationen 😄
Som atl låg den bäst på 56, nu 59.
Har "tappat" ...🤔
På 5 års intervall är den som starkast.
Västs försök, i synnerhet EU med Ursula van de Lying som krigsherre, att försätta Ryssland i konkurs totalhavererade, den saken torde alla var ens om.
Eftersom det inte går att växla rubel så är rubels officiella värde i stort sett meningslöst. Du ska vara glad om du kan få 30% av officiella värdet på svarta marknaden.
Citera
2022-11-08, 13:28
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Du har missförstått, det är länderna som betalar för rysk olja som behöver RUBELS...inte jag.
Och därför bibehåller Ryssland ett högt fiktivt värde på Rubel eftersom ingen annan vill ha dem. Vad tror du händer med Rubeln om inte Olja och Gas betalas med valutan? Vågar du gissa?
Citera
2022-11-08, 13:32
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Eftersom det inte går att växla rubel så är rubels officiella värde i stort sett meningslöst. Du ska vara glad om du kan få 30% av officiella värdet på svarta marknaden.
Tror du att transaktionerna går via Forex ;-)
Det är inte bara oljan utan konstgödsel, spannmål etc.
Googla på engelska varför Ryssland kräver betalning med rubles...read n learn ;-)
Citera
2022-11-08, 13:34
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Och därför bibehåller Ryssland ett högt fiktivt värde på Rubel eftersom ingen annan vill ha dem. Vad tror du händer med Rubeln om inte Olja och Gas betalas med valutan? Vågar du gissa?

Kanske du förstår varför Ryssland har gjortd det här smarta draget.
EU försökte förbjuda betalningar i Rubel men mig veterligen går betalningarna åtminstone med Ungern i Rubel.
Jag presenterar fakta, andra kan sen gråta ...no offense.
Senast redigerad av guuben 2022-11-08 kl. 13:38.
Citera
2022-11-08, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Erdogan?
Turkiet är en NATO-medlem. Tror du Turkiet kommer skicka vapen till Ryssland?
Eller menar du att Erdogan på sin fritid personligen sticker norrut och hjälper Putin med snöskottning?

Kina kan säkert sälja till Ryssland men då måste ju Putin ha något att betala med. Olja och gas funkar men även om Putin lyckas få det han behöver till sin industri så tar det år innan de är i produktion.

Man hjälper inte varandra på nationell nivå, speciellt inte de länder du räknade upp
Det är affärer. Kina kommer försöka suga ut så mycket som möjligt ur ryssen när han står på knän

Ja Turkiet är med i Nato. Nato bekämpar Ryssland. Mer erdogan hjälper Ryssland med gasledning….
Istället borde han ju inte gjort det om han vill motarbeta Putin.
Men nu hjälpe han dom med finanserna som kommer gå till vapen.

Varför skulle det ta år innan produktionen är igång?
Det är troligt att det går snabbare. Fabriken är ju redan på plats.
Citera
2022-11-08, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nu pratade jag primärt om Ukrainas befolkning som helhet, där vi inte vet hur de resonerar, och jag vet inget vettigt kvantitativt sätt att mäta det. Jag menade inte att mätningen är korrupt (förfalskad) men det kan den så klart också vara.

Det stämmer inte att "det enda data som finns tillgängligt säger att de [donbass] vill tillhöra Ukraina":
"An opinion poll that was taken on the day of the referendum and the day before by a correspondent of the Frankfurter Allgemeine Zeitung, The Washington Post, and five other media outlets found that of those people who intended to vote, 94.8% would vote for independence. The poll did not claim to have scientific precision, but was carried out to get a basis from which to judge the outcome of the referendum, given that independent observers were not present to monitor it. Even with those who said they would not vote counted in, a 65.6% majority supported separation from Ukraine." (wikipedia, Donbass referendum [2014])
Bara så att folk förstår hur OTROLIGT riktad din YTTERST lilla del utav den sidan är, så uppmanar jag alla här att läsa resten också. Då blir helt plötsligt Sailors lilla utdrag satt i ett helt annat perspektiv än vad han ämnar det vara. Endast för sin EGEN saks skull valde han ut detta lilla stycke så att det skulle VERKA som om att det är belägg för hur saker har gått. Snälla alla här, läs hela wiwki sidan så skall ni se att resten i den mer eller mindre tar upp ALLT som säger den raka motsatsen till mr Sailors utdrag.
Snacka om smörigt vinklande herr Sailor. Du spelar så äckligt "neutral" att det lyser igenom hur förbannat ensidig du egentligen är. Falskheten han själv. Men,men, här är sidan igen, så låt folk med lite brains dra sin egna slutsats.

https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Donbas_status_referendums
Citera
2022-11-08, 13:40
Medlem
Voelsens avatar
Ryssarna förlorar hur det än går.
Om Ukraina ger upp idag så är ändå sanktionerna kvar.
Citera
2022-11-08, 13:40
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Kanske du förstår varför Ryssland har gjortd det här smarta draget.
Jag förstår varför Ryssland gjorde det här draget. De tvingade omvärlden att anpassa sig efter dem. Utpressning kallas det. Något Ryssland är experter på. Är det smart tycker du?

Citat:
EU försökte förbjuda betalningar i Rubel men mig veterligen går betalningarna åtminstone med Ungern i Rubel.
Jag presenterar fakta, andra kan sen gråta ...no offense.
Utpressning ja.

Rubeln är körd på den fria marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in