2022-11-08, 09:38
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag undrar om den nuvarande ryska armen har fastnat i sin den västerländska myten om WWII.

Stalins så kallade barriärtrupper sköt "få" personer. Den stora majoriteten skickades tillbaks till fronten. Fram till Oktober 1941 hade man skjutit 1200 personer. Det var av alla desertörer, förrädare och andra brottslingar. Över 99 procent alla stoppade skickades tillbaks till fronten. Ryssarna använder barriärtrupper mycket när fronten rasar ihop 1942 och det börjar spridas rykten i armen att man kan retirera in i Sibirien.

Det fanns två problem med barriärtrupper under WWII för ryssarna.

1 Barriärtrupperna flydde ofta först

2 Barriärtrupper var lättare beväpnade och de hade ingen chans att stoppa större enheter.

De försvann helt under 1944.

Om nu ryssarna har börjat använda barriärtrupper i det nuvarande kriget, så är det verkligen en stor kris för ryssarna. Och om de skjuter på retirerande trupper så har de inte förstått sin egen historia och gått på myten. Stalin och hans regim förstod att man inte hade oändligt med trupper. Under 1944 så fyller man ut sina enheter med Rumäner, polacker, tyskar och mm. Då hade brister uppståt.

Ryssarna har nu brist av två saker

1 Tid

2 Manskap

Det finns en möjlighet för ryssarna om de klarar sig över vintern. De får offra en den av manskapet för utbilda resten. Problemet är att har man resurser för utbildning. Den vitryska armen är inte känd för sin utmärkta utbildning. Dessutom kommer även ukrainarna bli bättre.

Jag tror att Putin kommer att satsa på att hålla kriget igång till slutet av 2024 och att USA byter president. - Till ex Trump

De Stalin avrättade ofta var fega officerare. Soldaterna lät man vara. Den sovjetiska ledningen förstod att det förståeligt att soldater flydde. Läser man de order i ämnet så är de ofta rikta emot officerare.

Hej!

Jag tror absolut du är något på spåret med din tidsram och hur Putin vill föra vidare kriget.

Dock har jag en fråga, med pågående casualties i döda, sårade och tillfångatagna. Kommer det vara hållbart tills 2024?

Det vi inte kan ha med i ekvationen är hur tunga vapen ukrainska militären får, för vi vet inte vad dom får i framtiden utöver det som redan är på ingång.

Att räkna med Putin kan slänga mobiliserade utan hänsyn till utrustning och träning till fronten i all oändlighet tror jag dom flesta förstår inte är hållbart i längden.

Samt, hur tunga vapen kommer Ukraina få? Vilka system och deras påverkan på kriget.
Citera
2022-11-08, 09:39
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej men litar du inte på denna undersökning, så kan du inte lita på något som kommer från Ryssland. Då landet är värre. Och Whataboutism kan jag inte hålla med om riktigt, då konflikten är mellan Ukraina och Ryssland. Inte mellan NK och Ukraina. Dessutom hävdar Ryssland att de skulle demokratisera Ukraina.

Sen kan vi se att det är inte helt uselt i Ukraina som du påstår

Are individuals free to express their personal views on political or other sensitive topics without fear of surveillance or retribution? 3 av 4 Högre ju bättre.

https://freedomhouse.org/country/ukraine/freedom-world/2021

Före kriget var det kanske så som du skrev. Men du ser själv "landsförrädartugget" här inne. Hur tror du det är i Ukraina? Felmarginalen kommer vara gigantisk i undersökningen.

0 personer vägrade svara i undersökningen, som rör ett känsligt ämne. Det tycker jag är suspekt angående kvaliteten. Tyvärr. Normalt ligger den på 6-7% : https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/02/27/response-rates-in-telephone-surveys-have-resumed-their-decline/
Jag skulle förvänta högre tal än så i denna form av undersökning om den var valid. Eller så redovisar de inte det korrekt.
Citera
2022-11-08, 10:10
Medlem
qwerty-66s avatar
Alltid lika trevligt se videos när Ukrainas drönare bekämpar orch-ohyran med små granater.

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/yoyl5g/russian_soldiers_targeted_by_multiple_ukrainian/?utm_source=share&utm_medium=android_app&utm_name= androidcss&utm_term=1&utm_content=share_button
Citera
2022-11-08, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
80k är på fronten. 100k är i Vitryssland för utbildning och resten är spridda över det ockuperade området samt norr om Kharkiv där de får någon form av utbildning.

Så man har skickat 80000 outbildade stackare till fronten?
Citera
2022-11-08, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
Hej!

Jag tror absolut du är något på spåret med din tidsram och hur Putin vill föra vidare kriget.

Dock har jag en fråga, med pågående casualties i döda, sårade och tillfångatagna. Kommer det vara hållbart tills 2024?

Det vi inte kan ha med i ekvationen är hur tunga vapen ukrainska militären får, för vi vet inte vad dom får i framtiden utöver det som redan är på ingång.

Att räkna med Putin kan slänga mobiliserade utan hänsyn till utrustning och träning till fronten i all oändlighet tror jag dom flesta förstår inte är hållbart i längden.

Samt, hur tunga vapen kommer Ukraina få? Vilka system och deras påverkan på kriget.

Håller med att 2024 känns långt borta från rysk synvinkel om man väntar på ny president i USA som dessutom inte kommer till makten förän början på 2025. Dessutom är det ju inte direkt avgjort att Trump blir nästa president även om många verkar anse det, är ju inte säkert att presidentbyte i USA ens blir bättre för Ryssland så om det är det som ryssarna fäster sitt hopp till så är det inte fel med uttrycket "gripa efter halmstrån"
Citera
2022-11-08, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
Hej!

Det handlar i grunden om vilja och resurser. Både Ryssland och Ukraina har på pappret stora reserver i manskap. Men frågan är finns viljan hos ryssarna? Och för den delen ukrainarna? Ukrainarna har ju fördelen att vara försvararen och föra ett legitimt krig - Det ger bonuspoäng i vilja. Ryssarna har ju hittils inte visat någon större vilja. Men kan Putin få det att handla om Rysslands överlevnad. - Mycket osäkert som det ser ut nu. Så finns det en möjlighet. Tittar vi på resurser så verkar ju Ukraina få nya godsaker av väst och Ryssland letar i sina lager. Men till ex de Iranska grejorna verkar ju hjälpa. Sen är det svårt att säga hur mycket ryssarna har i sina gömmer.

Just nu ser det ut så här

Kriget kan sluta på slagfälten genom att någon segrar - Ukraina leder just nu på poäng.

Sen politiskt med det påverkas troligen hur det går militärt

1 Väst tröttnar - Då USA som ger cirka 60 procent av alltihop. Vid nästa presidentval - Putin hoppas på det.

2 Putin försvinner - Tvingas avgå eller dör på något sätt - Då kan den ryska ledningen försöka backa ur med hedern i behåll

Slutligen det kommer troligen inte sluta med en total seger för någon. Putin försöker först klara vintern och träna sina mobiliserade. Sen beror det på hur det har gått. Fortsatt försvar eller nu offensiv. Ukrainarna vill ju fortsätta sin offensiv.

Många tittar på de Ryska och amerikanska förlusterna i Tjetjenien, Afghanistan, Irak och Vietnam. De glömmer att Vietnameserna och Tjetjenerna var beredd att ta mycket stora förluster. Kan Putin få ryska folket för sin sak så kan det dö en himla massa ryssar innan de ger upp. Nu tror jag inte på den utvecklingen - Ryssarna har röstat med fötterna, soldater protesterar och jag väntar på mammor och mormödrar som säga nej. Om Putin ska vända det hela måste han få kvinnorna på sin sida. Annars kommer det ta slut.
Citera
2022-11-08, 10:37
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så man har skickat 80000 outbildade stackare till fronten?

Vi vet väldigt lite om mobiliseringen egentligen.

Ryssland påstår att 300 000 är mobiliserade. Stämmer ens talet?

Ryssarna har, enligt dem själva, primärt kallat sina reservister. Dvs det är inte outbildade stackare, däremot är en del av dem ringrostiga. Rimligen har de som skickats till fronten varit de som är minst ringrostiga. Därutöver har en okänd procent "outbildade" rekryterats. Denna rekrytering verkar ha varit högst assymetrisk, vissa regioner har bidragit mycket mer än andra. Därför är det väldigt svårt att skatta hur många som är outbildade - det kan vara 2-3%, det kan vara 30%. Om det är i den låga delen av spannet är nog reservisterna äldre, eftersom en del av dem då kommer från tiden med rysk värnplikt.

De filmer som vi sett är antagligen från extremer. Vi ser den lägsta procenten med förvirrade fyllon, och vi ser den högsta procenten med lugna män i uniformer som reser i buss mot militära center. Men egentligen har vi ingen aning om vad det är för nivå på dessa soldater, framför allt inte de som inte är vid fronten ännu. Vi ser också att Ukraina omöjligen kan ha haft någon kvalitet på stora mängder av sina soldater, men de har ändå "vuxit med uppgiften" rent generellt.
Citera
2022-11-08, 10:40
Medlem
Tillssons avatar
Ryssens kamikazedrönare är effektiv.

Citat:
Lancet-3 kamikaze drones destroy 2 Ukrainian M777 artillery

Inte ens klagomuren kan bestrida.

https://twitter.com/LogKa11/status/1589652194307244033
Citera
2022-11-08, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vi vet väldigt lite om mobiliseringen egentligen.

Ryssland påstår att 300 000 är mobiliserade. Stämmer ens talet?

Ryssarna har, enligt dem själva, primärt kallat sina reservister. Dvs det är inte outbildade stackare, däremot är en del av dem ringrostiga. Rimligen har de som skickats till fronten varit de som är minst ringrostiga. Därutöver har en okänd procent "outbildade" rekryterats. Denna rekrytering verkar ha varit högst assymetrisk, vissa regioner har bidragit mycket mer än andra. Därför är det väldigt svårt att skatta hur många som är outbildade - det kan vara 2-3%, det kan vara 30%. Om det är i den låga delen av spannet är nog reservisterna äldre, eftersom en del av dem då kommer från tiden med rysk värnplikt.

De filmer som vi sett är antagligen från extremer. Vi ser den lägsta procenten med förvirrade fyllon, och vi ser den högsta procenten med lugna män i uniformer som reser i buss mot militära center. Men egentligen har vi ingen aning om vad det är för nivå på dessa soldater, framför allt inte de som inte är vid fronten ännu. Vi ser också att Ukraina omöjligen kan ha haft någon kvalitet på stora mängder av sina soldater, men de har ändå "vuxit med uppgiften" rent generellt.

De första filmerna var sådana. Utan att lägga alltför stor vikt vid filmklipp så känns det ändå som att de ändrat karaktär senaste veckorna. Från klipp med alkoholister på bussar till klipp med dålig stämning på kaserngårdar. Större grupper av vanliga mobiliserade som inte verkar så nöjda.
Citera
2022-11-08, 10:50
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
De första filmerna var sådana. Utan att lägga alltför stor vikt vid filmklipp så känns det ändå som att de ändrat karaktär senaste veckorna. Från klipp med alkoholister på bussar till klipp med dålig stämning på kaserngårdar. Större grupper av vanliga mobiliserade som inte verkar så nöjda.
Man förstår ju lätt varför dom inte är nöjda!
Vi det här laget vet dom nog att de snart är döda eller lemlästade...
Citera
2022-11-08, 10:50
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Ryssens kamikazedrönare är effektiv.

Inte ens klagomuren kan bestrida.

https://twitter.com/LogKa11/status/1589652194307244033
Det är också allt som Ryssland lyckats förstöra den senaste veckan.

https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1589844646016212992
Citera
2022-11-08, 10:51
Medlem
Jag var helt ute och reste i går kväll när jag med mina beräkningsmodeller försökte förutse dom bögryska förlusterna. Jag gissade 460 eliminerade stridsbögar men Bögimperiets huvudlösa attacker om bristande omdöme i planeringen slog hårdare än beräknat och 710 soldater kan inte längre våldta och trakassera civibefolkningen.... ...

I övrigt också bra materiella förluster för Bögimperiet, 15 tanks och 24 bepansrade fordon och inte att förglömma hela 9 utslagna artillerisystem.

Det stämde också att en SU-25 attackplan sköts ned i Kherson region.

Den ryska militären vill säkert avbryta kriget men styrande politiker är rädda att förlora ansiktet. Det är svårt att beräkna nya förluster om Ryssland drar sig tillbaka till försvarsställningar. Jag tror att Ukraina i februari/mars kan mala sönder försvarsställningarna och bögarna kommer att ge upp.
Det är svårt att följa utvecklingen men att Ukraina segrar står klart. September månad 2023 skall vi fira och vi skall ha en mångfaldsparad genom Kyiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in