2022-11-08, 08:48
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Hur vanligt är det att polisen sätter in stora resurser direkt efter att de får in en anmälan om försvunnen person?
i detta fall så hade de redan genomsökt hela huset JJ bor i, hållit flera förhör OCH anhållit 2 personen misstänkta för försvinnandet inom loppet av 1 dygn.
De har flera ggr letat i närliggande platser och visst är det synd att de inte hittade henne då men då hade de garanterat inte redan fått info exakt var hon var vilket de säkerligen hade fått när de hittade henne.
Just i detta fall tycker jag att polisen varit otroligt på hugget.

Exakt. Det är aldrig lätt att hitta lik i skogsmark och snårig terräng. I vissa andra fall så har allmänheten mer eller mindre snubblat över kvarlevorna när personer har varit ute och plockat svamp eller bär, trots att sökningar har genomförts - ibland flera år efter att brottet ägde rum. Tycker gott att man bör ha detta med sig när man ska till att recensera polisens insats. Skogsmark är egentligen det ultimata stället att gömma ett lik i om man vill bli av med kroppen snabbt.
Citera
2022-11-08, 08:58
Medlem
Citat:
Att båda nekar kan ju också vara så att MH nekar för att hon ser sig oskyldig till det mesta för att hon kanske känt hon inte "haft något val" manipulerad av JJ, och att JJ nekar är väl för att hon in i det längsta hoppas komma undan.

Tror som du att det kommer ändras åt medhjälpshållet för MH snart och JJ får ta det tyngsta lasset.

Högst troligt. Jag tror faktiskt inte MH är i lägenheten under händelserna med smällarna och grannarna. Det finns fortfarande inga bevis eller tecken på det i alla fall. Jag tror MH är inblandad i senare skede, med undanröjning av bevis eller kanske t o m kropp.
Citera
2022-11-08, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Källa?

Häktningsframställan läs den
Citera
2022-11-08, 09:10
Medlem
barbiefacebook1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Antingen det, eller att hon erkänner att den påstådda handlingen har ägt rum, men att hon anser sig ha haft rätt att göra det. Breivik resonerade ju så, medge handling men totalförneka brott.

Kanske konflikten med TT sågs som "så pass allvarlig att det var berättigat"?

Intressant tanke men ser den som osannolik, iom att ett ”erkännande” isåfall borde läckt till media då det rimligen borde gå att läsa i dagsboken/loggen (som för övrigt är offentliga handlingar tror jag?)

Något misstänkt har sagts iaf, det är jag övertygad om, även om vad som defacto är sagt (läs: om något ens är sagt) inte offentliggjorts ännu. Maskad info kanske?
Senast redigerad av barbiefacebook1 2022-11-08 kl. 09:13.
Citera
2022-11-08, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Var de vänner?
Som jag uppfattat det hade kontakten mer eller mindre brutits. De hade någon konflikt som de skulle reda ut. Vad handlade konflikten om?

Krävs en vän till att bli ovän eller något. Jag vet faktiskt inte. Men nog har det inte handlat om att någon har dött, förrän fram till nu. Antagligen irritation eller svartsjuka, konkurrens.
Citera
2022-11-08, 09:12
Medlem
SIXTEN14s avatar
Citat:
Att båda nekar kan ju också vara så att MH nekar för att hon ser sig oskyldig till det mesta för att hon kanske känt hon inte "haft något val" manipulerad av JJ, och att JJ nekar är väl för att hon in i det längsta hoppas komma undan.

Tror som du att det kommer ändras åt medhjälpshållet för MH snart och JJ får ta det tyngsta lasset.

Såvida inte JJ hade sånt inflytande på MH så JJ beordrade MH att utföra dådet medans hon själv stod bredvid å tittade på
Citera
2022-11-08, 09:15
Medlem
Jag får en känsla av att detta har något med bråket att göra där TT och en av tjejerna slutade ha kontakt. Det gick överstyr att MGM bröt ut i ilska eller något..
Citera
2022-11-08, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
men är du på riktigt? klart kroppen blivit flyttad, hänger du inte med? den dumpades mellan 04 o 06 på söndagen.

Menade naturligtvis en andra gång efter första dumpningen din jävla pajas.
Citera
2022-11-08, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Kanske också lägga till
7 november
Som det ser ut nu misstänker åklagaren inte heller att fler är inblandade i ärendet.
”Inga misstankar mot någon annan i nuläget”, skriver Adam Rullman.”

Kommer dessa nya sammanfattningar 8 november att läggas i trådstarten så man kan hänvisa dit?
Ett utdrag från en artikel i dagens rykande nya nummer av Smålandstidningen jag har saxat ut :SÖNDAG 6 NOVEMBER
Kriminologen Leif GW Persson medverkar i TV4 Nyhetsmorgon angående fallet.
– Det är väldigt svårt att hitta en kropp som dumpats i naturen, man ska i princip kliva på den, säger han och påpekar att området söktes igenom på grund av spaning mot de häktade kvinnorna.
– Det är illa varslande för deras vidkommande.
Leif GW Persson menar att uppgifterna som kommit ut om fallet, att Toves mobil kopplats till den ena kvinnans lägenhet och att grannarna hört dunsar från lägenheten under söndagsmorgonen när Tove försvann, är sammantaget tillräckliga för att kvinnorna kan hamna i fängelse
Åtal mot de häktade kvinnorna ska vara väckt senast den 17 november.:
Senast redigerad av Umpalavemang 2022-11-08 kl. 09:23. Anledning: Redigering
Citera
2022-11-08, 09:32
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missnyfiken91
Jaha räknar det som gravfridsbrott? Trodde det var att kroppen flyttats från en gömd plats till en annan om du fattar vad menar??

Är väl jättevanligt att man dödar någon och sedan gömmer kroppen
Min första tanke var med att den flyttats återigen, så att säga tills jag läste svar i denna tråd.
så här står det:

"16 kap. 10 §1 Den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar lik eller avlidens aska, öppnar grav eller eljest gör skada eller ofog på kista, urna, grav eller annat de dödas vilorum eller på gravvård, döms för brott mot griftefrid till böter eller fängelse i högst två år."

Så antar alla som mördar någon typ i en lägenhet och sen gömmer kroppen åtalas för det men inte de som dödar på plats då?
Citera
2022-11-08, 09:36
Medlem
ellaaas avatar
Jag tror att anledningen till att polisen letade flera gånger i området kring torpet är att MH uppgett att kroppen fanns där, men inte kände till området tillräckligt väl för att ange exakt position.

I samband med detta avslutade polisen de breda sökinsatserna och använde annan kartläggning för att hitta den exakta platsen.

Att polisen inte kommit ut med denna info är inte bevis på att ”båda fortfarande nekar”. Att komma ut med den infon för tidigt skulle innebära att någon utanför skulle kunna flytta på kroppen innan de hittade den.

Fram tills dess bör dessutom fokus ha legat på att hitta kroppen, snarare än att få fram erkännanden, motiv och detaljer om genomförandet etc. Detta kan nog polisen rikta in sig på nu. Ska bli intressant att se vart det leder.
Citera
2022-11-08, 09:38
Medlem
Kan strategin vara att inte säga något om vem som gjorde vad och på såsätt hoppas på att båda blir friade i brist på bevis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in