Citat:
Ursprungligen postat av
easycomeeasygo
Får/brukar svenska utredare lägga fram bilder på offrets döda kropp på bordet under ett förhör?
Tänker att om framförallt MH får se hur TT såg ut när hon hittades så kanske hon skulle reagera kraftigt, brista ut något i stil med ”åh herregud, det var inte meningen att det skulle bli såhär” och erkänna allt. Men man kanske inte gör så här?
Jag vet att förhörsledaren kan läsa mycket grafiska delar från obduktionsrapporten. Om skador som uppkommit för att lägga fram till den misstänkte, för att få kommentarer till det. Det kan vara detaljer om hur många slag över skallen, slag som krossat ögat, hur blodet stänkt, hur långt och hur mycket.
Minns dock inget fall där man visat bilder på offren utom i fallet med dubbelmordet på ett par där Evin G fick bilder framlagda på bordet. Minns inte om det var han som typ tappade talförmågan och bara svalde (står i FUP att man hör upprepade sväljningar).
Om jag inte minns fel, tror jag att vid ett förhör frågade förhörsledaren om den misstänkte ville se bilden på offret. Det ville han inte.
Så det förekommer.