2022-11-07, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easycomeeasygo
Får/brukar svenska utredare lägga fram bilder på offrets döda kropp på bordet under ett förhör?
Tänker att om framförallt MH får se hur TT såg ut när hon hittades så kanske hon skulle reagera kraftigt, brista ut något i stil med ”åh herregud, det var inte meningen att det skulle bli såhär” och erkänna allt. Men man kanske inte gör så här?

Jag tror polisen för göra det under en pågående mordutredning däremot när de är misstänkta i högsta graden.
Citera
2022-11-07, 23:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easycomeeasygo
Får/brukar svenska utredare lägga fram bilder på offrets döda kropp på bordet under ett förhör?
Tänker att om framförallt MH får se hur TT såg ut när hon hittades så kanske hon skulle reagera kraftigt, brista ut något i stil med ”åh herregud, det var inte meningen att det skulle bli såhär” och erkänna allt. Men man kanske inte gör så här?

Jag vet att förhörsledaren kan läsa mycket grafiska delar från obduktionsrapporten. Om skador som uppkommit för att lägga fram till den misstänkte, för att få kommentarer till det. Det kan vara detaljer om hur många slag över skallen, slag som krossat ögat, hur blodet stänkt, hur långt och hur mycket.

Minns dock inget fall där man visat bilder på offren utom i fallet med dubbelmordet på ett par där Evin G fick bilder framlagda på bordet. Minns inte om det var han som typ tappade talförmågan och bara svalde (står i FUP att man hör upprepade sväljningar).

Om jag inte minns fel, tror jag att vid ett förhör frågade förhörsledaren om den misstänkte ville se bilden på offret. Det ville han inte.

Så det förekommer.
Citera
2022-11-07, 23:39
Medlem
BayouXs avatar
Nu har dom börjat snacka:

”Nu utreds även mord och gravfridsbrott. Detta efter förhör med kvinnorna.
– Det har framkommit nya detaljer i förhör som gör att vi kan ta det här steget, säger J*ohnny G*ustafsson, presstalesperson på polisen i region Öst.”

https://www.expressen.se/nyheter/polisen-utreder-mord-efter-toves-dod/
Citera
2022-11-07, 23:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helmuths
Ja,man kan ju undra vilken grad av berusning J.J hade..
Jag kan tänka mig att om hon har lekt och ridit där sedan barnsben så känner hon området som sin egen ficka.
Citera
2022-11-07, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet att förhörsledaren kan läsa mycket grafiska delar från obduktionsrapporten. Om skador som uppkommit för att lägga fram till den misstänkte, för att få kommentarer till det. Det kan vara detaljer om hur många slag över skallen, slag som krossat ögat, hur blodet stänkt, hur långt och hur mycket.

Minns dock inget fall där man visat bilder på offren utom i fallet med dubbelmordet på ett par där Evin G fick bilder framlagda på bordet. Minns inte om det var han som typ tappade talförmågan och bara svalde (står i FUP att man hör upprepade sväljningar).

Om jag inte minns fel, tror jag att vid ett förhör frågade förhörsledaren om den misstänkte ville se bilden på offret. Det ville han inte.

Så det förekommer.
Har för mig att Billy fick se bilder på Tova M när gan haft ihjäl henne, nästan säker att jag läste de i FUPen
Citera
2022-11-07, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boeingpilot
Precis polisen gör ett bra jobb och utreder alla personer, sen kanske det blir att någon blir dömd för mord och den andre kanske åker på medhjälp till mord m.m, det har ju varit försvårande i många mordfall när två personer har varit delaktiga i ett mord och VEM som utdelat, eller orsakat de dödliga skadorna och de ska ju även åklagaren kunna bevisa i rättegången, och vem av tjejerna som sitter häktade idag som berättar en trolig historia som kan anses som trovärdig som misstänkt i utredningen.
Då kommer Polisen har minst 75% chans att rulla upp brottshändelsen och att det finns även minst 75% chans att åklagaren kommer att få de misstänkta GM åtalad och fälld.
Citera
2022-11-07, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Så det förekommer.

Tack för svar. Tror att det kan vara ganska effektivt i vissa fall.
Citera
2022-11-07, 23:48
Medlem
LeeVans avatar
En av sångfåglarna har börjat att sjunga.

Det förändrar givetvis utredningsläget helt.
Senast redigerad av LeeVan 2022-11-07 kl. 23:51.
Citera
2022-11-07, 23:51
Medlem
"Nu utreds även mord och gravfridsbrott. Detta efter förhör med kvinnorna"

Citera
2022-11-07, 23:54
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Nu har dom börjat snacka:

”Nu utreds även mord och gravfridsbrott. Detta efter förhör med kvinnorna.
– Det har framkommit nya detaljer i förhör som gör att vi kan ta det här steget, säger J*ohnny G*ustafsson, presstalesperson på polisen i region Öst.”

Oj det var verkligen en nyhet. Förut idag har ju media skrivit att inga nya förhör har hållits.
Om det nu efter förhör med tjejerna istället utreds som mord och gravfridsbrott så borde ju någon ha erkänt? Samtidigt konstigt att de då inte ändrar brottsrubriceringen? Men kanske inte åklagaren hunnit med. Men tydligen vet media detta. Märkligt
Citera
2022-11-07, 23:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flatliners
Har för mig att Billy fick se bilder på Tova M när gan haft ihjäl henne, nästan säker att jag läste de i FUPen

Jamen vänta nu. Var det han som blev tyst och svalde?
Jag kan ha blandat ihop det.
Citera
2022-11-07, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Oj det var verkligen en nyhet. Förut idag har ju media skrivit att inga nya förhör har hållits.
Om det nu efter förhör med tjejerna istället utreds som mord och gravfridsbrott så borde ju någon ha erkänt? Samtidigt konstigt att de då inte ändrar brottsrubriceringen? Men kanske inte åklagaren hunnit med. Men tydligen vet media detta. Märkligt

Kan det vara så att man väntar på obduktionsresultatet? Det skulle komma under denna vecka, men om någon av GM börjat prata kan man lägga till på brottsrubriceringen redan nu p.g.a förhör, men väntar tills obduktionen är klar innan man ändrar brottsrubriceringen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in