2022-11-07, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetvem
Vart hittar jag Podden? Lyssnade på den första delen som finns på Podbean, men nu uppdateras de inget mer.

En enkel googling

https://poddtoppen.se/podcast/1651864932/forsvunnen
Citera
2022-11-07, 15:03
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är något jag tidigare kastat upp här i tråden, men jag undrar om man jobbar så i Sverige?

Jag tror att polisen har börjat med en ny utredningsmetodik, i alla fall i fall som dessa. Jag tyckte mig se liknande i "Liselotte i Timrå". Att man har börjat använda media på ett annat sätt. Och kanske därför som GW var lite finurlig......

Men det är bara vad jag tror.
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2022-11-07 kl. 15:09.
Citera
2022-11-07, 15:06
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Jag uppfattar det som att ha säger att JJ säger att hon glömt något som hon ska hämta först och han (grannen) säger att han ska hämta nycklarna och jackan för att köra henne.

Del två, 28:20 min ca.

https://podcasts.apple.com/se/podcast/f%C3%B6rsvunnen/id1651864932

Jag har lyssnat igen på det stället.
Jag använde Audacity appen i datorn och ändrade tonhöjden på grannens röst.

Nu när jag tänker efter. De där 5-10 sparkarna i väggen som kommer från badrummet är konstiga.
Ingen öppnade. Han hörde dörren öppnade sig 2 gånger och stängdes.
Ungefär som en koll för att se om kusten är klar.

Då kom grannen ut igen och då kom lögnen från JJ om donken...

Jag får en känsla av att de kommer från TT för att få uppmärksamhet - hjälp. Nästan som en SOS signal.
Citera
2022-11-07, 15:07
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja, det är något jag tidigare kastat upp här i tråden, men jag undrar om man jobbar så i Sverige?
Restriktioner är fruktansvärt tufft, så när det inte är helt nödvändigt längre för utredningens skull utgår jag ifrån att de lättas. En baktanke kan då även finnas om att observera reaktioner. Jag tror inte att det finns resurser här specifikt för att att observera men jag tänker mig att det utnyttjas vid förhör.
Citera
2022-11-07, 15:09
Medlem
Det i mina ögon enda tänkbara är att Jj ska kolla om trappen är tom innan de går ner med T. Skulle hon göra något annat så hade hon haft jacka och nycklar.
Citera
2022-11-07, 15:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag har lyssnat igen på det stället.
Jag använde Audacity appen i datorn och ändrade tonhöjden på grannens röst.

Nu när jag tänker efter. De där 5-10 sparkarna i väggen som kommer från badrummet är konstiga.
Ingen öppnade. Han hörde dörren öppnade sig 2 gånger och stängdes.
Ungefär som en koll för att se om kusten är klar.

Då kom grannen ut igen och då kom lögnen från JJ om donken...

Jag får en känsla av att de kommer från TT för att få uppmärksamhet - hjälp. Nästan som en SOS signal.

Nu tar jag från minnet, lyssnade igen nyss angående nycklarna och jackan. Tyckte att han sa att han hörde ljus, efter att han varit nere i sin lgh i ca 3 min, hörde att dörren öppnades och stängdes. Får lyssna igen sen, eller om du gör det?

Jag tycker att det är viktigt för tråden att all fakta är så rätt som det bara går.

Det är vid ca 25 -27 min(fritt ur minnet), del 2 i podden som grannen snackar.
Samtidigt finns det ju en del andra intervjuer med den här grannen, kanske han säger på ett annat sätt.
Citera
2022-11-07, 15:17
Medlem
Har lyssnat på grannens uttalande,och fick en misstanke om att det innehåll lite för mycket detaljer om vad som hände. För detaljerad kommentar om cykel, har haft oroande tankar om hennes kompis som ramlat, allt i detta så ska han och hans pappa laga mat kl halv 3 på natten...men hallå?
Efter allt detta ska man gå och lägga sig och att sova,inte det minsta misstanke om mer. Grannara brukar vara väldigt nyfikna om ngt sticker ut.
Han hade inte det minsta ångest över om att han verkligen kunde stoppa mord. Om det var jag då skulle jag banka på ordentligt på min grannens dör om jag kände att ngt händer där inne ovanligt. Kallat på polis direkt.
Det är min tanke. Jag såg huset igår,att ha sett cykel så detaljerad är lite konstigt.
Citera
2022-11-07, 15:17
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Nu tar jag från minnet, lyssnade igen nyss angående nycklarna och jackan. Tyckte att han sa att han hörde ljus, efter att han varit nere i sin lgh i ca 3 min, hörde att dörren öppnades och stängdes. Får lyssna igen sen, eller om du gör det?

Jag tycker att det är viktigt för tråden att all fakta är så rätt som det bara går.

Det är vid ca 25 -27 min(fritt ur minnet), del 2 i podden som grannen snackar.
Samtidigt finns det ju en del andra intervjuer med den här grannen, kanske han säger på ett annat sätt.

Jag har lagrat hela podden i datorn och molnet.
Jag kan skicka över den via ett PM, plus en Audacity portable.
Citera
2022-11-07, 15:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det glömda i hennes lägenhet.

Citat:
Citat från podden, del 2 vid ca 28:12:

Grannen:

"Sen erbjöd vi oss, ska vi köra, vi kan köra dig till Donken och så. Om du vill Hon funderade typ, alltså lite en lite stund, alltså, vi säger tjugo sekunder. Jaha, ja men ok, det blir bra. Men innan jag kör, innan vi går ut då, när hon tacka ja till då så, ja köra henne, hon säger hon har glömt nått, hon ska hämta det. Då hämtar jag nycklarna och jacka då. Så väntar jag utanför dörren. Hon går upp och sen kommer hon ner."

Tack för detta.

Mycket intressant att veta vem som sade vad.

Så hon funderade över erbjudandet om skjuts en liten stund. Efter att ha accepterat detta så skulle hon först hämta något i lägenheten hon hade glömt. Vad kan detta ha varit som var så viktigt att ha med sig till McDonalds? Hur länge var JJ borta för att hämta "det glömda"? Kan inte ha varit länge.
Citera
2022-11-07, 15:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Restriktioner är fruktansvärt tufft, så när det inte är helt nödvändigt längre för utredningens skull utgår jag ifrån att de lättas. En baktanke kan då även finnas om att observera reaktioner. Jag tror inte att det finns resurser här specifikt för att att observera men jag tänker mig att det utnyttjas vid förhör.

Det krångliga i det här fallet är ju att i samma stund som restriktionerna lättades, då hittades kroppen. Det var väl inte heller avslag på begärda restriktioner, utan åklagaren själv som hade lättat på de begärda restriktionerna.

Jag har också jag hört att det ska vara oerhört tufft, och jag utgår från att en person med redan tidigare psukiskt problematik kan uppleva det ännu värre. Sedan finns det väl människor som har väldigt svårt att vara ensamma, eller som behöver mycket stimulans hela tiden, kan uppleva det sju gånger värre än en person som gillar ensamhet och tycker att det är ok att läsa några dåliga böcker funkar för dom.

Nu är det här tjejer som har förmodligen gjort något riktigt hemskt och vetskapen om att de är misstänkta för det, och att deras liv nu riskerar att bli helt annorlunda (understatement) efter , måste ju bara det vara läskigt.
Citera
Medlem
Hörde på Radion Jönköping att förundersökningen ändra paket till mord o brott mot griftefriden....
Citera
Medlem
thevowwws avatar
Skulle det inte komma ett nytt avsnitt av podden ”Försvunnen” idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in