2022-11-06, 13:27
Medlem
Tja

Runt 2009-2010 köpte jag bitcoins för drygt 30-100kr.

Skrev ner inloggningsuppgifterna på baksidan av ett kvitto och gav till morsan och bad henne spara den tills jag blir äldre. Jag va bara 12-13 år gammal.

Några år senare runt 2012 frågade jag morsan om lappen men hon hade ingen aning och hade således tappat bort den.

Jag har räknat att bitcoinen är värda 5 miljarder kronor idag och då har jag räknat lågt. Är det helt omöjligt att jag får tillbaka dessa, finns det någon chans att dom kommer höra av sig till mig i framtiden med förbättrad teknik?

/ sorgsen kille.
Citera
2022-11-06, 13:34
Medlem
Det är dessvärre kört.
Citera
2022-11-06, 13:35
Medlem
OneTaps avatar
har du letat noga? lappen måste ju ligga där nån stans =) eller så får du försöka minnas lösenordet helt enkelt. men man får väl bara 3 försök innan plånboken spärras i vissa fall. så gissa noggrant :P

intressant dokumentär på ämnet https://youtu.be/dT9y-KQbqi4 en karl som hackar sig in o återfår 200 miljoner kronor
Citera
2022-11-06, 13:36
Avslutad
Läste nåt liknande fall om en snubbe som slängt ett likadant kvitto och själv gått miste om miljarder. Han frågade om han fick leta igenom soptippen men fick avslag. Tror det lättaste är att inse smällen och börja jobba hårt för att tjäna pengar på annat, annars är det nog lätt att man blir galen till slut.
Citera
2022-11-06, 13:36
Medlem
StonedMonkeys avatar
Inloggningen till vad? Vilken sida köpte du bitcoins på? Du använde alltså inte din vanliga e-mail när du registrerade dig? Varför inte?
Citera
2022-11-06, 13:37
Medlem
volvo666s avatar
Är det sant så är det motverat att anlita två personer som sorterar hela din mammas hem från topp till tå och arkiverar varenda objekt. Att förlora 20-30 000 är ingenting mot att eventuellt tjäna 500 000 000!
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Inloggningen till vad? Vilken sida köpte du bitcoins på? Du använde alltså inte din vanliga e-mail när du registrerade dig? Varför inte?
På den tiden var plånböckerna inte knutna till internetkonton utan var offline. Sakerna finns kvar så länge ingen knäckt krypteringen.
Citera
2022-11-06, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeedGrower
Tja

Runt 2009-2010 köpte jag bitcoins för drygt 30-100kr.

Skrev ner inloggningsuppgifterna på baksidan av ett kvitto och gav till morsan och bad henne spara den tills jag blir äldre. Jag va bara 12-13 år gammal.

Några år senare runt 2012 frågade jag morsan om lappen men hon hade ingen aning och hade således tappat bort den.

Jag har räknat att bitcoinen är värda 5 miljarder kronor idag och då har jag räknat lågt. Är det helt omöjligt att jag får tillbaka dessa, finns det någon chans att dom kommer höra av sig till mig i framtiden med förbättrad teknik?

/ sorgsen kille.

2010 kostade en bitcoin typ 5kr (0,40 dollar)

Du köpte för Max 100 kr och tror de e värda 5 miljarder nu?

På peaken hade de 20 st coins varit värda 12,5 miljoner kr ca

Gå och somna om i trollskogen
Citera
2022-11-06, 13:56
Medlem
surt
chansen är nog tyvärr stor att lappen är bortkastad
Citera
2022-11-06, 14:02
Medlem
kebabmedpommess avatar
Vilken bra ”valuta” som kan förstöras helt genom att man tappar bort sina lösenord.

Kommer verkligen få genomslag över hela världen när som helst.
Citera
2022-11-06, 14:11
Medlem
Du bör lära dig av misstaget att tro att något som är viktigt för dig skulle vara viktigt för någon annan. Även om du var liten då skulle du ha fattat att det hade varit bättre om du tagit hand om lappen själv.

Har ni inget kassaskåp? Lägg lappen där. Skaffa en sådan där låda, brandsäker. Kostar inte mycket.

Kopiera uppgifterna, gör en massa lappar med informationen på, och lägg här och där.

Varför ha viktig information på bara ett ställe?

Skaffa en anteckningsbok för viktiga uppgifter. Lägg lite extra pengar på att skaffa en fin bok som ser speciell ut och drar till sig uppmärksamhet.
Citera
2022-11-06, 14:12
Medlem
Var i samma sits och "förlorade" motsvarande runt 100 miljoner kr. De sitter väl på något konto någonstans.

Bryr mig seriöst inte, vilket verkar reta gallfeber på folk.
Citera
2022-11-06, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Läste nåt liknande fall om en snubbe som slängt ett likadant kvitto och själv gått miste om miljarder. Han frågade om han fick leta igenom soptippen men fick avslag. Tror det lättaste är att inse smällen och börja jobba hårt för att tjäna pengar på annat, annars är det nog lätt att man blir galen till slut.

Det var en laptop. Han letar än.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in