2022-11-06, 11:02
  #254341
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Jo, det har de.

Declassified documents show security assurances against NATO expansion to Soviet leaders from Baker, Bush, Genscher, Kohl, Gates, Mitterrand, Thatcher, Hurd, Major, and Woerner

https://nsarchive.gwu.edu/briefing-book/russia-programs/2017-12-12/nato-expansion-what-gorbachev-heard-western-leaders-early
Ja, då får väl Sovjetunionen protestera mot det. Problemet är förstås att Sovjetunionen inte existerar längre.
Citera
2022-11-06, 11:02
  #254342
Medlem
Taggads avatar
Slaktaren från Tjetjenien tar allt större plats.
Ryssland byter ut hårt kritiserad befälhavare
Citat:
Ryssland byter ut ännu en befälhavare i Ukraina, skriver Storbritanniens försvarsdepartement i söndagens lägesbild på Twitter.

Det handlar om Aleksander Lapin, som fått kritik för sina prestationer. Bland annat har kritik hörts från Tjetjeniens ledare Ramzan Kadyrov och från Jevgenij Prigozjin, chef för den privata militärfirman Wagnergruppen. Lapin ersätts av militärtoppen Alexander Linkov.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
https://twitter.com/DefenceHQ/status/1589152939582660608?t=HPod-mH2QLQnMtIjG-pLuw&s=19
__________________
Senast redigerad av Taggad 2022-11-06 kl. 11:13.
Citera
2022-11-06, 11:03
  #254343
Medlem
Porrstjarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Jo, det har de.

Declassified documents show security assurances against NATO expansion to Soviet leaders from Baker, Bush, Genscher, Kohl, Gates, Mitterrand, Thatcher, Hurd, Major, and Woerner


Jajamen, det var inga dåliga namn på den listan inte, riktiga tungviktare.
Säg mig, vem av dom var statsminister i Sverige och när...?
Citera
2022-11-06, 11:04
  #254344
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Så vacker träff rätt in i råtthålet.
Ännu en film med märklig rysk gruppering, om man nu skall använda det ordet om det par skyttegropar med sovande (?) soldater. Frågorna är många:
- varför har man tre skyttgropar ute på ett fält utan maskering?
- varför har man ingen som håller vakt?
- det ligger två kroppar på marken längst upp i bild. Med tanke på att det ser ut att vara nattfrost (?) och de andra grävt ner sig så utgår jag från att de är döda. Varför har de lämnats där?

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Ftwitter.com%2Fantiputler _news%2Fstatus%2F1588813447206404098%3Fs%3D20%26am p%3Bt%3D6gyveFL6Ex9Cvs6E3nbirw

Vi har sett så många exempel på konstigt ryskt agerande att man kanske inte borde bli förvånad, men det blir jag ändå. Vet de ryska rekryrerna inte att Ukraina använder drönare?
Citera
2022-11-06, 11:05
  #254345
Medlem
leachs avatar
Soldatkängor
Somehow a Tungus, a Tatar, a Dagestani, a Russian and a Tuvinian got together to fight for Rashka. In rubber slippers🤡😂
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1589193364142198784

Leverans till pissryssen.
Priority packages (same day delivery) to the Russian positions
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1589193812672655360
__________________
Senast redigerad av leach 2022-11-06 kl. 11:08.
Citera
2022-11-06, 11:07
  #254346
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Där var en avryskning i Ukraina. Ryskspråkiga ukrainier gav sig på att sluta prata ryska och istället gå över till Ukrainska. Många slutade identifiera sig som ryssar och som enbart ukrainare.
Om rysktalande ukrainare ville prata ukrainska istället för ryska så är det deras ensak. Faktum är att ukrainska är ett mycket litet språk i Ukraina, så ”problemet” att en liten klick rysktalande ville prata ukrainska istället är helt obefintligt. Oavsett så är det Ukrainas ensak och ingenting nazisterna i Ryssland har med att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är ju bara du som så brinnande gärna vill tro att det är så det var.
När bevis talar emot ryska statens propaganda som du för fram, så är det fel på bevisen. En klassiker.
Ryssland publicerade av misstag ett manifest två dagar efter invasionen. Där framgår att målet med invasionen var att ”ena de ryska folken”. Samma motiv som Hitler hade när han invaderade Tjeckoslovakien.
Här står det mer om manifestet: https://news.yahoo.com/russian-state-news-accidentally-publishes-181749627.html
Citera
2022-11-06, 11:07
  #254347
Medlem
Taggads avatar
Värsta scenariot för Kiev inför ryssens terror mot civilbefolkningen 🤬
Citat:
Kyivs plan i värsta fall: Tre miljoner kan evakueras vid totalt strömavbrott
Förberedelser pågår för en total evakuering av de tre miljoner invånare som befinner sig i Kyiv om staden helt förlorar tillgången till ström, skriver New York Times.

Situationen är redan pressad. 40 procent av Ukrainas energiinfrastruktur har skadats eller förstörts. 1 000 så kallade värmecenter som även kan fungera som skyddsrum håller på att upprättas.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
https://www.nytimes.com/2022/11/05/world/europe/kyiv-ukraine-electricity-russia-infrastructure.html (betalvägg)
__________________
Senast redigerad av Taggad 2022-11-06 kl. 11:11.
Citera
2022-11-06, 11:10
  #254348
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Där är du iafall välkommen att kritiska läsa artiklar och nyheter, i ryssmedia så kan du lika gärna låta bli, slipper du skämmas över dina "kunskapaer"...
Du kan gärna länka till dessa artiklar i svensk lögnpress som kritiserar Ukraina. Inte ens när deras säkerhetstjänst går ut med att de jagar och skjuter civila "som grisar" så fördöms eller kritiseras detta.

Vill man ta del av kritisk rapportering i svensk media så är Proletären och Nordfront mer sakliga än Bonnier, Schibstedt och SVT tillsammans.
Citera
2022-11-06, 11:10
  #254349
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Om rysktalande ukrainare ville prata ukrainska istället för ryska så är det deras ensak. Faktum är att ukrainska är ett mycket litet språk i Ukraina, så ”problemet” att en liten klick rysktalande ville prata ukrainska istället är helt obefintligt. Oavsett så är det Ukrainas ensak och ingenting nazisterna i Ryssland har med att göra.

Jag säger bara att så ser inte Putin det, tror jag. Det är en av flera faktorer i kriget.
Citera
2022-11-06, 11:14
  #254350
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Har du sett Putin-intervjuerna med Oliver Stone? Han förklarar där hur han tänker. Han ser det som att Sovjets fall innebar att 25% av ryssar plötsligt bodde i länder där de var en minoritet. Det såg Putin som en stor utmaning. Så långt får man ju ge honom rätt.

Du har ingen vettig Putin-källa på att återförena de ryska folken var det uttalade målet med Ukraina. Du kommer bara med vad hardliners har sagt som står "till höger" om Putin, samt den mystiska artikeln som sattes ut 3 dagar efter invasionen och sedan drogs tillbaka.

Däremot tror jag själv att en av flera anledningar var avryskningen. Putin kan acceptera att ryssar bor utanför hans gräns. Men han kan inte acceptera att de (i hans optik) pressas till att sluta vara ryssar (slutar se sig som ryssar, slutar prata ryska språket). Om det är rätt eller fel lägger jag här ingen värdering i, jag konstaterar blott att det verkar påverka hans agerande.
Ingen bryr sig egentligen om hur putler tänker, hans tänkande är ju bara pinsamt.
De ryssar som var utanför ryssland var ju kolonialister.
Vi bryr oss däremot om hur den lilla äckeldvärgen agerar, och svarar på det.

" i hans optik..". haha, de översättningar ni gör är stor underhållning.
Citera
2022-11-06, 11:14
  #254351
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag säger bara att så ser inte Putin det, tror jag. Det är en av flera faktorer i kriget.
Det finns ingen anledning för dig att hålla på och gissa, och än mindre sprida dina gissningar här som ”fakta”.

Putins mål med invasionen var ”att ena de ryska folken”. Det var en regelrätt invasion för att ta över Ukraina, och källan är Putins egen regim.
Citera
2022-11-06, 11:17
  #254352
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Du kan gärna länka till dessa artiklar i svensk lögnpress som kritiserar Ukraina. Inte ens när deras säkerhetstjänst går ut med att de jagar och skjuter civila "som grisar" så fördöms eller kritiseras detta.

Vill man ta del av kritisk rapportering i svensk media så är Proletären och Nordfront mer sakliga än Bonnier, Schibstedt och SVT tillsammans.
Dom tycker bara mer som dig, därför tycker du att de är sakliga. Däremot är du själv inte saklig, så vad då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in