2022-11-05, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Så här säger Sveriges försvarsminister:

Så här säger Sveriges ÖB:

Är man emot Ukraina så är man emot Sverige. Det säger alltså - i praktiken - Sveriges försvarsminister och Sveriges ÖB.

Jo jo... han får väl tycka precis vad han vill men han kunde faktiskt förklara varför jag skall betala 10:- mer för dieseln när handelskriget skadar västerlandet minst lika mycket som Ryssland. Det vore väl lite smartare att köpa in bättre vapen till Ukraina och användarna pengarna till det?

För min och säkert de flesta svenskars del kunde svenska försvaret skicka hur mycket vapen de vill till Ukraina men vi behöver väl för den skull inte förstöra vår egen ekonomi?

Om vi börjar köpa olja från Ryssland igen så får vi ju mer pengar över till att skicka vapen till Ukraina. Eller hur?

Kan du vara bussig och träda in i Hultqvists efterträdares ställe och svara på den mycket enkla frågan?
Citera
2022-11-05, 13:11
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
I augusti var de ryskallierade trupperna i ett fullständigt ohållbart läge utan stora förändringar av krigföringen. Det fanns säkert antiglobalister som insåg detta och ställde sig frågan: Vad bör göras? Samtidigt fanns det säkert antiglobalister som vägrade tänka så och sa att ryssland segrar hur som helst och se på att ukrainarna lämnat Mariupol och flyr lite varstans medan de dödas som flugor.

Du tillhör motsvarande dumskallar på Nato-sidan som inte vill inse den svåra situationen.

Att Ukraina måste göra något är helt tydligt men frågan jag ställer är vad?

(Vad ryssarna pysslar med i Cherson är svårt att begripa. Ukrainska armeledningen påstod i går att "utrymningen" var en simpel bluff. Jag är böjd att hålla med. Däremot tror jag ryssarna har behov av att få bort civilbefolkning från framförallt staden pga att den till stor del är ukrainavänlig och sådant folk är dåliga att ha bakom linjerna vid strider. Godheten med utrymningen är kanske inte helt god i grund och botten. :-) )

Ha ha snart kommer vi få se de kvarvarande ryska kackerlackorna fly i panik från Kherson eller helt enkelt ger upp då de totalt saknar försörjningleder.

Det vore härligt att få se dom simmande över floden under beskjutning😂😂🇺🇦🇺🇦
Citera
2022-11-05, 13:12
Medlem
Ooops!
Nu verkar det ha brunnit för Moretex..

Voine, voine.

Skriver trams på trams i en rasande fart.
Gång på gång.

Grundproblemet sedan dag 1 av invasionen blir tydligare och tydligare för de flesta.
Det går inte att vinna ett krig 2022 i ett främmande land med vapen och taktik från kalla krigets dagar och med mest tvångsrekryterade och omotiverade soldater mot en motståndare utrustade med vapen och taktik för ww3 som är både högt motiverade och tränade. Och strider för sitt lands territorium.
Det går inte! Inte en chans!

Återgå till någon trevlig hobby andas djupt, ta långa promenader, ofta.
Historia verkar du ju gilla?
Det kommer att ta tid att komma ur ditt skov men det kan gå.
Det behövs kraft senare när du måste ta till dig fakta.
Citera
2022-11-05, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vad jag tror händer? Ryssland har redan vunnit militärt, ekonomiskt och geopolitiskt.
Hur tänker du där? Ryssland kommer ju hamna mer och mer efter både ekonomiskt, militärt och geopolitiskt i och med denna invasion.

Man lyckades inte ta Kiev, man har tappat erövrat land kontinuerligt de senaste månaderna.

Bilar i Ryssland tillverkas nu utan krockkuddar och annat grundläggande, och företag lämnar på löpande band.

Allt eftersom åren går så kommer man hamna mer och mer på efterkälken teknologiskt, med strypt inflöde av västerländska komponenter.

Ryssland försvagas dag för dag nu.
Citera
2022-11-05, 13:13
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Ryssarna gör oerhört stora och starka artilleriförberedelser innan anfall inte minst mot fiendens artilleri. Deras artilleri har sämre precision men i gengäld större volym.
Vad bygger du detta på?

New Russian Weapons have no match in the West - NATO very uncomfortable about them ! 03.11.2022

https://odysee.com/@The_uncomfortable_Truth:4/New-Russian-Weapons-have-no-match-in-the-West---NATO-very-uncomfortable-about-them-!-03.11.2022:b
Citera
2022-11-05, 13:16
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Jag antar att detta är bomber som släpps från drönare så man kan såklart inte ha tyngsta alternativet med tanke på att drönaren ska orka att transportera dom men bomberna verkar rätt kassa måste jag säga.
Visst, dom fick jobbet gjort men borde inte andra smällen ha sprängt orchen åt helvete?

Smällen kan ju se liten ut men den kan leverera små metallfragment som får råttorna att sakta förblöda genom inre skador ofta i kombination med infektioner. Bara bra det tar lite tid så belastar det ryssarna mer.
Citera
2022-11-05, 13:19
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Samma ÖB som svansade runt i pridetåget och som för något år sedan var mer oroad för "främlingsfientlighet" än för yttre hot:
(FB) ÖB: "Främlingsfientlighet" mer oroande än militära hot mot Sverige

Nu stödjer han istället radikala ultranationalister med grav "främlingsfientlighet" mot ryssar i Ukraina, eftersom NATO vill att han ska göra det.

Han talar inte för alla svenskar.

Om vi slutar skicka vapen till Ukraina och lägger ned sanktionerna mot Ryssland så kan vi sannolikt hålla oss helt utanför konflikten.
Givetvis kommer det inte att ske, utan vapenleveranserna kommer att kraftigt öka och du är med och betalar😂😂🇺🇦🇺🇦👍👍
Citera
2022-11-05, 13:20
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
OK källa på det? När kommer de? Ska bli kul att se vad du svarar på detta? Eller ljuger du igen? Ukraina vill f ö inte ha A 10. De är alldeles för långsamma. Knapps de dög i Afganistan. Men som sagt presentera dina källor nu!
Du är en konstant ljugande pellejöns, inte nog med det- du är ju dessutom ganska svagbegåvad på så sätt att du omöjligtvis kan ta till dig information... du drar bara till med nästa lögn istället i hopp om annat utfall.

Jag sitter alls inte i något som helst beslutande organ kring när vapenhjälp skall sändas varför mitt svar är; Jag vet inte när dessa stridsvagnar och flygplan kommer, kanske imorgon- kanske om ett halvår?

Ukrainas val av amerikanska flyg var i första hand F 16 men det beslutades efter en tid att det blir A 10 Warthog som kommer till undsättning, den saken hade med motorers placering att göra. Start/landbanor är svåra att hålla damm- och grusfria under de förhållanden Ukraina utkämpar sin kamp varför man valde A 10 då dess motorer ligger högre placerade på detta plan- till skillnad mot F 16 som har lägre placerade motorer som riskerar suga i sig skräp och grus vid framför allt start. Dessa saker fick jag förstå i vårt eget vapen/militärforum, jag kan tänka mig det var den eminente skribenten Ormen Långe som berättade kring detta.

Edit; Ja det var det...

Ukrainska piloter är på plats för utbildning och träning av detta flygande vapen --> https://time.com/6207115/ukraine-train-fighter-pilots-russia/

Slovakien kommer skicka (eller har skickat) upphottade MIG 29 till Ukraina, de är pimpade på så sätt att de anpassats för att kunna bära och bestyckas med Natoanpassade vapensystem. --> https://www.thedefensepost.com/2022/07/07/prague-slovakia-mig-29s-ukraine/ och https://www.euronews.com/2022/08/18/slovakias-plan-to-sell-fighter-jets-to-ukraine-divides-a-nation

Vad det gäller stridsvagnar kommer olika typer skickas (vad jag begripit) det är T 72 i olika utförande- alla uppgraderade men också T 55. --> https://www.telegraph.co.uk/world-news/2022/11/04/ukraine-get-advanced-tanks-battlefield-counter-offensive-against/ Du måste förstå att nu- sedan någon vecka tillbaka, omfattas Ukraina av Lend/Lease-avtalet som garanteras av det förenade väst som kanske inte ger dem allt de pekar på men deras önskningar kommer till stora delar infrias.

Citat:
Ursprungligen postat av Tillson
NATO/Väst vägrar att leverera stridsvagnar och flyg till Ukraina.
Detta skrev du vilket jag förklarade vara rena lögner men du kände inget av skam när jag förklarade så utan bara drar vidare i ovett med en kommentar om A 10's oduglighet men sanningen är den motsatta- de är mycket uppskattade farkoster som uppvisat grym effektivitet. Man kan väl säga att du ljög igen...
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-11-05 kl. 13:43.
Citera
2022-11-05, 13:24
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ryssland håller sig åtminsone på sin bakgård och vill inte ha NATO nära

Nej, man ville inte ha fler NATO gränser kring Ryssland men gjorde det ännu värre tack vare att Finland nu vill gå med i NATO, och Sverige. Helt plötsligt blir man än mer omringad av NATO, och det såg Putin själv till genom att hota med kärnvapen. Som man bäddar får man ligga.
Citera
2022-11-05, 13:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Man måste inse att Ukraina var och är ett fattigt land trots alla oligarker med miljarder. Man hade inte militär kapacitet att varken angripa eller försvara sig mot en militär stormakt med egen stor industriell produktion av vapen och ammunition. Inte ens NATO har kapacitet att hjälpa Ukraina som vi ser utan det kommer att ta åratal att bygga upp och då är kriget över och EU tömt på pengar.

För Ryssland handlar denna konflikt om att säkra att Svarta havet inte blir en NATO-pöl (en av de få vattnen USA inte "äger") och att folken i de historiskt ryska områderna försvaras. Det hela är för Ryssland existentiellt och dom kommer då att gå hela vägen och få sina mål uppfyllda. Det kan man tycka vad man vill om men USA gör detsamma och ser dessutom hela världen som sin privata angelägenhet, Ryssland håller sig åtminsone på sin bakgård och vill inte ha NATO nära (så enkelt för väst att förhandla bort det problemet). Framför allt inte i Ukraina som är som dom, slaver och duktiga som vi ser på att kriga tappert. Ukraina blev ett stort hot mot Ryssland och kunde användas i ett första kärnvapenangrepp, förbannelsen med kärnvapen. Baltstaterna och Finland är ett mycket mindre problem om dom låter bli att provocera med kärnvapen i sina länder.

Vad jag tror händer? Ryssland har redan vunnit militärt, ekonomiskt och geopolitiskt. Jag vet att en sådan åsikt är extremt provocerande men se bara hur lugn och nöjd Putin verkar vara. EU har helt spelat honom i händerna och han kan snabba på sitt, Indiens och Kinas multipolära värld.

Ukraina skulle ha förhandlat fram en lösning mycket tidigare och fått ett bättre resultat. Man fick inte det för USA och UK utan man tvingades att slås som nu till sista man, annars inga pengar.

Som skrivet anser jag att Ryssland redan vunnit och man fortsätter bara så här. Man mal långsamt ner soldater och armeér som plockas ihop till det är slut på soldater eller vilja. Det går sakta men man spar sina egna soldater och dom som trots allt dör kan enkelt ersättas. Nu när mobiliseringen är färdig har man 300 000 nya soldater + det man hade, omkring 200 000. Egentligen är inte riktigt mobiliseringen avslutad utan man är öppen för fler även om man säger annat till den ryska befolkningen. Det kan alltså bli en miljon ryska soldater i Ukraina om det behövs om några månader (av dom 25 miljoner möjliga). Man kan föra en sådan här långsamt nötande krigföring eftersom man har en stor militärindustriell bas och ekonomi går trots allt bra även med tuffa santioner. Det får dom tacka Kina, Indien, Iran och Turkiet för, dom köper och ersätter produkter ifrån väst. För dessa länder är en vinst för Ryssland viktigt och dom har stället upp, man är trött på USA:s sjuka dominans som missbrukats.

Vem vet vad som händer den dagen Ukraina ger upp. Besvikelsen och sorgen måste bli stor då större makter inbillat dom att vinst var möjlig. Mest troligt blir det till slut uppror i Ukraina där man inte vill slåss mer fast där nationalistbataljonerna fortsätter. Kanske Ryssarna trycker ihop dom i västra Ukraina och tar hand om dom som Sovjet gjorde efter andra världskriget (banderasgängen och massmördarna på den tiden). Möjligen lämnar man över problemet där till Polen och EU att tampas med och då kommer dom att slåss med varandra om resurser och pengar ifrån väst.

Ryssland mal alltså på tills reguljära soldater tar slut eller ger upp. Därefter gör man som USA och intar huvudstaden och några få större städer för att kunna kontrollera politik, ekonomi och civilt liv. Man utser en regering som försöker rensa upp i övriga städer och regioner och sen har man terrorister att hantera. Precis samma plan och problem som USA då i Irak och Afganistan. Skillnaden här är att man är samma folk, delar kultur, religon och språk så det blir enklare. Hur man bekämpar terrorister vet man ifrån Tjetjenien och Syrien även om det blir jobbigt i början.

Att Ryssland och Ukraina i princip är samma folk och har haft starka band gör att Ukrainas framtid inte behöver bli mörk som i Irak, Syrien och Afganisten där USA mest plundrade och sket i befolkningen. I det här fallet har man den gamla sovjetiska sovjetindustrin tillsammans och ett välutbildat folk. Man ser till att Ukraina växer trots att EU och USA då vänt folket ryggen, man har asien och den nya multipolära världen och då även Ukraina resurser dessa länder behöver.

Ryssland måste på något sätt släppa Ukraina efter att hjärnvätten från ultranationalister är borta (5-20 år). Att behålla hela landet blir tror jag blir alldeles för för dyrbart utan ett ekonomiskt sammarbete blir att föredra. Jag tror knappast att Ukraina då bryter sina ekonomiska förbindelser med Ryssland och Asien och återigen gör misstaget att hoppa i säng med USA. Man har då lärt sig och förhoppningsvis fått ett land med mindre korruption och oligarker som styr politiken.

Bäst vore väl om Kiev-regimen förhandlar nu så snart som möjligt och då kanske slipper en långvarig ockupation av landet. Man får behålla det man nu har, erkänna förlorade områden och bli neutrala men öven snabbare en EU-medlem (och se hur det går). Det vore absolut bäst för oss inom EU, ett snabbt slut på denna konflikt så vi kan rädda vår ekonomi istället.

Vad det gäller Rysslands framtid så blir den ljus för det blir det oftas för vinnaren och det är därför USA, NATO och EU är som galna nu och inte kan låta Ryssland vinna. Världen är stor och 80% av befolkningen utanför väst är likgiltiga till denna konflikt. Man har själv problem och känner till USA, man vill utvecklas och kommer att utvecklas tillsammans med Kina och Ryssland. Nu kanske ni förstår tjatet ifrån väst vad det gäller kärnvapen. Det är det enda dom kan göra och använda för att stoppa Ryssland och övriga världen att skapa något nytt och hållbarare. Tyvärr med en extrem kostnat för hela mänskligheten.

Haha. Stor komik. Ryssland har i några månader endast pressats tillbaka, inte vunnit något territorium alls. Det enda de klarat är terrorbombning av civil infrastruktur.

Ryssland - den mäktiga supermakten - är de som tigger om förhandlingar, samtidigt som deras illa utrustade soldater begår fanflykt i omfattande skala.

Du pratar om att Ryssland kommer ta Kyiv. Det är ju helt sjukt. Minns du inte hur det gick senast Ryssland försökte sig på det? Då hade de dessutom något av överraskningens fördel, och mötte ett betydligt sämre utrustat motstånd. Hur gick det den gången?
Citera
2022-11-05, 13:25
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Det enda ni har att komma med är "Det var Ryssland som började" och ni tror sedan att det rättfärdigar all slags djävulskap från er sida. Men så är inte fallet och så svartvit är inte konfliktens ursprung.
Även det är en lögn då det hela började med en amerikansk statskupp. Men så är det också lögnens imperium som de kämpar för att upprätthålla. Hörde det nämnas att Ukraina avser mobilisera ytterligare 100.000 civila för att täcka sina förluster. "Lyckad offensiv".

https://odysee.com/@The_uncomfortable_Truth:4/Ukraine's-latest-Kherson-offensive-fails-with-dozens-of-troops-lost-23.09.2022:d
Citera
2022-11-05, 13:26
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Åk dit och bidra med det då istället för att sitta bakom datorskärmen och runka till människors död, du måste ha en riktig trist liv när du sitter här 24/7 och glädjs över att människor dör i ett krig.

Jag gissar på att du hellre ser kriget fortsätta en att de blir fredshandlingar.

De enda som ska hända är att samtliga ryska soldater lägger ner vapnen och lämnar samtliga ockuperade områden inklusive Krym. Så länge det inte sker har Ukraina alla rätt att döda samtliga ryska soldater på ukrainskt territorium som inte lägger ner vapen.

Frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in