2022-11-04, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Tack! Nä begäran om häktning har ju säkert lämnats in så fort det bara har gått.

Det är brukligt att använda fulla anhållstiden på 3 dagar för att samla tillräckliga bevis.
Citera
2022-11-04, 19:15
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Att ilskan satt i så länge tar ju ett tag att döda någon med strypning. Om man håller runt halsen är det ju först blodet upp till hjärnan i artärerna som kläms åt. Hjärnan tar väl stryk utan syre från ca 3 minuter.
Man kanske ska titta på hur fort det går att bli medvetslös istället.
Om man har ett bra tryck på pulsådrorna stänger man blodtillförseln uppåt i hjärnan. Man tappar medvetandet inom några sekunder.
https://lagen.nu/dom/rh/2015:1

(udda länk för medicinska frågor, men det var det länk som först dök upp)
Citera
2022-11-04, 19:15
Medlem
ShortEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vi båda misstänker ju att handfatet kan vara det som orsakat dom höga dunsarna som grannen beskriver som ”taket skakade”. Inte helt otänkbart att det legat andra lösa grejer i badrummet såsom vattenblandare, rör, kakel osv.

Nu minns jag inte om det var grannen under eller den andre grannen som beskrev ett hamrande ljud 5-10 gånger. Vet du vilken granne som sa det?

Släpp handfatet, det är så osannolikt att jag vill hävda att en träsko är troligare. Av alla objekt som kan ansamlas vid en badrumsrenovering så vill jag nog påstå att ett handfat knappast är valet när man vill mörda lite. Till och med en efterbliven särklassare utan impulskontroll fattar hur korkat det vore, vid den tidpunkten, om du ska använda ett handfat till att exempelvis släppa över någons huvud. Det är i så fall mycket mer troligt med ett vanligt verktyg eller mindre don.

Dessutom verkar det som att det inte har hittats någon teknisk bevisning såsom blod exempelvis, i JJ's lägenhet. Vilket talar emot en blodig död, om det är där hon har dött.
Senast redigerad av ShortE 2022-11-04 kl. 19:21.
Citera
2022-11-04, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
GW svamlar bara, jag är övertygad om att bartendern vet en hel del. Jag har aldrig suttit och pratat med kökspersonal i 10min. Max 2 min vid baren och beställning ingår då.

Bara för att någon har uppskattat det till 10 minuter, betyder inte det att det faktiskt var 10 minuter.

Sedan, vad du gjort och inte gjort i ditt liv kring kökspersonal är irrelevant.
Citera
2022-11-04, 19:17
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Man kanske ska titta på hur fort det går att bli medvetslös istället.
Om man har ett bra tryck på pulsådrorna stänger man blodtillförseln uppåt i hjärnan. Man tappar medvetandet inom några sekunder.
https://lagen.nu/dom/rh/2015:1

(udda länk för medicinska frågor, men det var det länk som först dök upp)

Men när vaknar man då efter någon minut?
Citera
2022-11-04, 19:17
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Jag har aldrig suttit och pratat med kökspersonal i 10min. Max 2 min vid baren och beställning ingår då.
Det har absolut hänt, om det är lugn och personalen räcker. Då oftast med ägaren eller någon chef, medans de andra får arbeta. Och de verkade vara bekanta sedan tidigare.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-11-04 kl. 19:19.
Citera
2022-11-04, 19:19
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Vet inte, men skador kan man nog få relativt snabbt. Min tanke var att det inte behöver ta speciellt lång tid att få tyst på Tove,

Vare sig det skedde i lägenheten eller någon annanstans.
Citera
2022-11-04, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShortE
Släpp handfatet, det är så osannolikt att jag vill hävda att en träsko är troligare. Av alla objekt som kan ansamlas vid en badrumsrenovering så vill jag nog påstå att ett handfat knappast är valet när man vill mörda lite. Till och med en efterbliven särklassare utan impulskontroll fattar hur korkat det vore, vid den tidpunkten, om du ska använda ett handfat till att exempelvis släppa över någons huvud. Det är i så fall mycket mer troligt med ett vanligt verktyg eller mindre don.

Håller delvis med. I normala fall är det jättekonstigt, men det är ljudet som grannen beskriver som får mig att tro att något tungt och hårt som släppts i golvet. En kropp som till största delen är mjuk och där man ofta dämpar fallet med händer och armar rimmar inte med det grannen beskriver. Vore imtressant att veta tidsintervallet mellan dunsarna.
Citera
2022-11-04, 19:21
Medlem
Mad monks avatar
Citat:

Nej döden är rätt permanent.
Citera
2022-11-04, 19:21
Medlem
Citat:
Ja, det enda som dom eller den lyckats oväntat bra med, är att hålla tyst. Säger en del om personligheten.

Samtidigt en svår sak att vara ärlig om. Även för sig själv. Inte direkt ett unikum att dömas mot sitt nekande.

De har ju också hittills inte suttit där häktade för mord, utan för människorov. Vilket väl kan tänkas ge de häktade ytterligare skäl att inte prata i onödan.
Citera
2022-11-04, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Två amatörer begår ett oplanerat dråp/mord, i halvfylla samt i GM:s lgh. Vittne som hör typ dunsar, sparkar och hammarsslag, spårbara mobiler mm. Fanns massor att gå på. Tror tom Kling&Klang sytt in dessa tämligen snabbt.
Polisen vet mer än vi tror... MH verkar rätt spänstlig så dunsarna o sparkar mot väggen som vändsparkar i budosporter.
T blev plockad utomhus...
Citera
2022-11-04, 19:23
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Vi båda misstänker ju att handfatet kan vara det som orsakat dom höga dunsarna som grannen beskriver som ”taket skakade”. Inte helt otänkbart att det legat andra lösa grejer i badrummet såsom vattenblandare, rör, kakel osv.

Nu minns jag inte om det var grannen under eller den andre grannen som beskrev ett hamrande ljud 5-10 gånger. Vet du vilken granne som sa det?

Nada - ingen aning. Men jag ska kolla upp det, snart.

Hör grannen berätta om de höga dunsarna från en av de häktades lägenhet i Vetlanda

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/hor-grannen-beratta-om-de-hoga-dunsarna-fran-en-av-de-haktades-lagenhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in