Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Kunskapen är nog olika men kan också glömmas bort i stress och panik.
Osäker på om hittad i/vid vatten men kan förklara att kropp rört sig från en punkt hittad i ”rörelsemönstret” så det blev nån fördröjning. Alltså man utgick från en sida av sjö men hon återfanns på andra sidan.
Men bästa är väl om hon hittats på land förmodar jag. Om hon legat så länge.
Men nån har hittat nåt bra i rörelsemönstret så det blev en riktad insats. Känns som att fyndplatsen inte är helt lokaliserad än i tråden va? Likbilar, avspärrningar o dyl i all ära men helt hundra va vet vi inte än även om iaf jag har en teori utifrån all rapportering.
Har sannerligen inte läst allt, varit borta en del idag. Men @hallonfisk verkar vara en person som vet var kroppen hittdes, men av integritets - och etiska skäl (anhöriga o markägare) inte vill avslöja mer än avsprärrningen. Bluegypsy och en till (minns inte nicket just nu) har ju nämnt avspärrningar till en bit ovan "korsningen". Likbilen kan ju ha parkerats där det var mest praktiskt just då, det är svårt att veta om platsen är adekvat.
Jag vet inte vad som är bäst för att kroppen ska kunna ge information. I vatten håler den bättre oftast, då vatten är kallare, men vissa förändringar kan ske av vattnet också. Många bevis kan dock t av vatten, såsom DNA, fingeravstryck, mm. Vatten är på det viset en fiende.
På land, i luften finns syre, djur mm som kan gå åt en kropp . Sedan beror det på hur kroppen legat, om den grävts ner, klädsel, växtlighet, fukt mm. Kläder kan skydda mot både angrepp av insekter, djur och förruttnelse kan ske långsammare om de är oskyddade. Men det finns många faktorer som jag inte känner till. Nu har det dock inte varit så varmt, vilket förstås är en fördel.
DNA är känsligt för sol och vatten...
Vi får väl se.